آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

تمدید معافیت چهار مشتری اصلی ایران/ترامپ برای انتخابات 2020 بر سر نفت ایران قمار می‌کند



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,نفت ایران
تحلیلگر ارشد نفتی دنیا پیش بینی کردند که آمریکا به چهار کشور اصلی خریدار نفت ایران برای شش ماه دیگر معافیت اعطا کند. این درحالی است که دولت ترامپ تصمیم دارد ۲۰ درصد دیگر از فروش نفت ایران را کاهش دهد. 

با نزدیک شدن به پایان زمان معافیت شش ماهه هشت کشور خریدار نفت ایران، گمانه زنی ها از تمدید این  معافیت از سوی آمریکا بالا گرفته است. در این میان  12 تحلیلگر مسائل نفت و آشنا به تحریم های ایران، پیش بینی کرده اند دولت ترامپ معافیت خرید نفت ایران را برای چهارکشور چین، هند، کره جنوبی و ترکیه را برای شش ماه دیگر تمدید کند.

 

از سویی دیگر اخبار حاکی از آن است ترامپ در صدد است فروش نفت ایران را 20 درصد دیگر کاهش داده و صادرات نفت ایران را روزانه به 800 هزار بشکه برساند.

 

یک منبع آگاه به برنامه های تحریمی ایران می گوید که ایالات متحده در نظر دارد تا به چین معافیت داده که واردات خود از نفت ایران را در حدود 500 هزار بشکه در روز حفظ کند. اما هند باید خرید خود را از روزانه 350 هزار بشکه به 300 هزار بشکه کاهش دهد. همچنین ترکیه نیز می تواند به واردات 75 هزار بشکه در روز ادامه دهد.

 

گفتنی است با اعطای این معافیت ها، ایران در سال 2019 بطور میانگین روزانه 1.3 میلیون بشکه نفت و میعانات نفتی صادر کرده است که این میزان 170 هزار بشکه بیشتر از میانگین سه ماهه چهارم سال 2018 و قبل از اعطای معافیت به هشت کشور خریدار نفت ایران است. همچنین طبق گزارش های تانکر ترکینگ، صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی ایران در فوریه به 1.51 میلیون بشکه در روز رسید که درمقایسه چهارماهه گذشته بالاترین میزان است.

 

به گفته مدیرعامل شرکت بین المللی انرژی SVB ‌با پذیرش تمدید معافیت تنها چهار کشور!صادرات نفت ایران بعد از ماه می بین 700 تا 950 هزار بشکه در روز خواهد بود. این در حالی است که اگر آمریکا شرایط سخت تری را برای خریداران نفت ایران از جمله ژاپن و کره جنوبی اعمال کند، صادرات نفت ایران به 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

 

از این روطبق پیش بینی های 12 کارشناس ارشد نفتی آشنا به تحریم های ایران، بعید به نظر می رسد ترامپ معافیت چهار کشور اصلی خریدار نفت ایران را تمدید نکند.

 

در این بین الن والد، مشاور ارشد صنعت نفت شرکت ماورهای ترنس‌ورسال معتقد است: مزایای صفر کردن صادرات نفت ایران در این موقعیت باید با معایب افزایش قیمت نفت و بنزین در آمریکا و جهان سنجیده شود. ترامپ می تواند با یک اقدام ، هم صادرات نفت ایران را کاهش داده و هم قیمت نفت را در بازارهای جهانی مدیریت کند.

 

وی همچنین اظهار داشت ترامپ از هم اکنون برای انتخابات 2020 تلاش می کند که کاهش قیمت جهانی نفت و به تبع آن قیمت بنزین یکی از ابزارهای اصلی این موفقیت است اما صفر کردن صادرات نفت ایران نیز از آرزوهای رئیس جمهور آمریکا است.

 

در این بین همچنین یک تحلیلگر مسائل نفتی بیان کرد: توئییت های مکرر ترامپ خطاب به اوپک برای کنترل قیمت نفت نشان از آن دارد که رئیس جمهورامریکا به شدت در خصوص افزایش قیمت نفت پس از کاهش صادرات ایران نگران است.

 

اقتصادآنلاین/مریم علیزاده  

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------