آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

موافقت بانک مرکزی با واردات کالا توسط صنعت‌گران به جای انتقال ارز به کشور



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,بانک مرکزی
طی تعامل صورت گرفته با بانک مرکزی و گمرک رویه واردات در مقابل صادرات برای مواد اولیه و واسطه ای بخش تولید به جای انتقال ارز به داخل کشور عملیاتی شد. 

به گزارش ایلنا از وزارت صمت، رضا رحمانی در جلسه کنترل پروژه های برنامه های سال ۹۸ تاکید کرد: با پیگیری انجام شده بانک مرکزی موافقت کرده است که صنعتگران در سال 98 به هر میزان صادرت داشته باشند و در چارچوب دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، به جای انتقال ارز به کشور می توانند مواد اولیه و واسطه ای بخش تولید وارد کنند

 

وی با بیان اینکه سیستم وزارتخانه باید بگونه ای باشد که نه فقط معاونین که بدنه وزارتخانه برای توسعه صادرات و تولید فعالیت کند، گفت: با 15 کشور همسایه هستیم که برای توسعه صادرات به این کشورها باید برنامه و عزم جدی داشته باشیم و اولویت هم برای صادرات باید به این کشورها باشد.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه12 میلیارد دلار به عراق صادرات داریم، افزود: صادرات ایران به روسیه تنها 300 میلیون دلار است که این رقم به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و باید راهکاری های افزایش صادرات به این کشورها را استخراج و در یک بازه زمانی مشخص به کار ببریم.

 

ظرفیت استان های مرزی

او با اشاره به ظرفیت استان های مرزی برای توسعه صادرات، اظهار کرد: ضرورت دارد که استان های همجوار با کشورهای همسایه را فعال کنیم، چنانکه استان هایی همچون آذربایجان شرقی و غربی ارتباط بیشتری با تجار ترکیه و آذربایجان، سیستان و بلوچستان با پاکستان و خراسان با آسیای میانه و افغانستان دارند.

 

او با تاکید بر نگاه ویژه به بازارهای هند و چین و آفریقا، گفت: کشورهای همسایه برای صادرات را باید به صورت یک پکیج دید، به طور مثال از مسیر بازار عراق به بازار سوریه و لبنان و عمان، بازار یمن، عربستان و شمال افریقا و از طریق ترکیه به بازار اتحادیه اروپا دست پیدا کنیم.

 

رحمانی همچنین ارمنستان را به دلیل ارتباطات تجار این کشور با دیگر کشورها، از ظرفیت های بالاقوه برای دست یابی به بازارهای کشورهایی همچون فرانسه، کانادا و... خواند و گفت: در همه کشورهای همسایه باید رایزن های اقتصادی فعال شوند و در اخر سال نتیجه فعالیت آنها را بررسی و متناسب با عملکردی که داشتند، تصمیم گیری کنیم.

 

او با اشاره به 22 میلیارد دلار صادرات ایران به کشورها همسایه که تنها 2 درصد از واردات این کشورها است، گفت: هدفگذاری ما افزایش 2 برابری این رقم است که دست یافتنی ست، اما نیاز به کار مطالعاتی و اعمال برخی سیاست های تجاری دارد.

 

به اعتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت واردات کالاهای مورد نیاز کشور باید از کشورهایی باشد که به آنها صادرات داریم.

 

رحمانی با تاکید بر استفاده از ظرفیت بازارچه های مرزی، بر ضرورت آموزش تخصصی تجار و ایجاد شبکه های مویرگی در بازارهای هدف تاکید کرد.

 

او با بیان اینکه صادرات کالا نباید به هر بهایی باشد، گفت: کیفیت کالاهای صادراتی برای حفظ برند ایرانی اهمیت زیادی دارد، همچنین برنامه ریزی باید برای صادرات کالاهایی باشد که مازاد نیاز بازار داخل کشور است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------