آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

پیروزی نفتی اوپک در یک قدمی شکست



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , اوپک
اوپک پس از این که موفق شد قیمت‌های نفت را از طریق کاهش تولید بهبود ببخشد اکنون با بالا رفتن قیمت‌ها در خطر معکوس کردن این موفقیت قرار دارد. 

به گزارش ایسنا، محدودیت‌های تولید هماهنگ در سه ماهه اول امسال توسط اوپک و هم پیمانانش، کمک کرد قیمت نفت بزرگترین افزایش سه ماهه در یک دهه اخیر را تجربه کند و قیمت‌ها به بیش از ۷۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

 

عربستان سعودی که بزرگترین عضو این گروه است، روشن کرده که مصمم است محدودیت عرضه را حفظ کند. اما ریسک تکرار وقایع سال ۲۰۱۸ که طی آن کاهش تولید، قیمت‌های نفت را به بالاترین حد در چهار سال گذشته رساند و باعث انتقاد رئیس جمهور آمریکا و معکوس شدن روند کاهش تولید عربستان شد، وجود دارد.

 

اد مورس، مدیر تحقیقات کالا در شرکت "سیتی گروپ" در این باره اظهار کرد: به نظر می‌رسد این گروه تولیدکننده بازار را بیش از حد دچار کمبود عرضه کرده است.

 

اوپک و متحدانش در آغاز سال میلادی جاری دور جدیدی از توافق کاهش تولید را برای مقابله با اشباع عرضه ناشی از تولید بالاتر آمریکا و کندی رشد تقاضای جهانی آغاز کردند. اما محدودیت عرضه از سوی این گروه با افت عرضه ایران و ونزوئلا به دلیل تحریم‌های آمریکا همزمان شده است.

 

بر اساس گزارش بلومبرگ، اگر کاهش تولید این گروه ادامه پیدا کند، ذخایر نفت جهانی تقریباً یک میلیون بشکه در روز در سه ماهه سوم کاهش پیدا خواهد کرد که شدیدترین کاهش در حدود دو سال اخیر خواهد بود. با این حال این گروه درباره تمدید توافق تا زمان دیدار تعیین شده در اواخر ژوئن تصمیمی نخواهد گرفت.

 

فشار کمبود عرضه بر بازارها ممکن است شدیدتر هم شود زیرا جنگ در لیبی شعله‌ور شده و تولید ونزوئلا به دلیل بحران اقتصادی، در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و آمریکا هم باید به زودی باید درباره تمدید معافیت از تحریم‌های نفتی علیه ایران تصمیم بگیرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------