آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

خوش‌ به‌حال پرمصرف‌ها شد؟!



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , وزارت نیرو
از چندی پیش وزارت نیرو برنامه‌هایی را در راستای افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف برنامه‌ریزی کرده بود و طبق گفته‌های مسئولان قرار بر این بود که با هدف اصلاح الگوی مصرف، قیمت تمام‌شده از مشترکان پرمصرف برق اخذ شود. اما طبق آخرین خبرها این دسته از مشترکان تنها با افزایش ۲۳ درصدی تعرفه برق مواجه شدند. 

به گزارش ایسنا، در حالی که مسئولان وزارت نیرو بارها تاکید کرده‌بودند که برنامه‌ای برای افزایش تعرفه مشترکان عادی ندارند اما در تاریخ ۲۵ فروردین شرکت توانیر مصوبه جدید دولت برای افزایش تعرفه‌های برق مشترکان پرمصرف را که بالاتر از الگوی مصرف برق داشته باشند، به شرکت‌های توزیع برق ابلاغ کرد که بر اساس آن هیئت وزیران تصویب کرده است که بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به میزان هفت درصد افزایش یابد. بر اساس این مصوبه، برق برای کم‌مصرف‌ها هفت درصد و برای پرمصرف‌ها ۲۳ درصد افزایش می‌یابد.

 

اخیراً نیز محمدحسن متولی‌زاده - مدیرعامل شرکت توانیر - با اشاره به طرح‌های تشویقی وزارت نیرو برای کاهش میزان مصرف برق بخش خانگی در ایام پیک مصرف تابستان، گفت: در صورت صرفه‌جویی ۱۰ درصدی در میزان برق مصرفی، ۲۰ تا ۳۰ درصد از مبلغ صورتحساب مشترکان کاهش می‌یابد.

 

وی با اشاره به افزایش هفت درصدی تعرفه برق تمامی مشترکان از ابتدای اردیبهشت‌ماه، اظهار کرد: با هدف افزایش انگیزه برای اصلاح مدل مصرف مشترکان پرمصرف به ویژه در زمان اوج مصرف برق مقرر شده است تا از ابتدای خردادماه تنها برای مشترکان پرمصرف خانگی ۱۶ درصد به این رقم افزوده شود.

 

او مشترکان خانگی را به دو دسته تقسیم کرد و افزود: حدود ۲۷ میلیون مشترک خانگی زیر الگوی مصرف و یا مطابق الگو برق مصرف می‌کنند که ۷۵ درصد مشترکان در مناطق عادی و ۸۳ درصد مشترکان در مناطق گرمسیر در این محدوده قرار می‌گیرند. این دسته از مشترکان در صورتی که مصرف خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دهند، به میزان مصرف کاهش یافته بر اساس نرخ اولین پله در آن منطقه از تشویق برخوردار خواهند شد.

 

متولی‌زاده تصریح کرد: با فرض ثابت بودن مصرف، صورتحساب این گروه از مشترکان ماهانه حداکثر تا ۲,۵۰۰ تومان افزایش می‌یابد ولی در مقابل کاهش ۱۰ درصدی مصرف این گروه از مشترکان صورتحساب آن‌ها را نیز حدود ۲۰ درصد کاهش خواهد داد. بخش دیگری از مشترکان خانگی کشورمان شامل سه میلیون مشترک پرمصرفی است که بیش از الگو، برق مصرف می‌کنند و ۲۵ درصد از مشترکان در مناطق عادی و ۱۷ درصد مشترکان در مناطق گرمسیری در این محدوده قرار می‎‌گیرند.

 

مدیرعامل شرکت توانیر اضافه کرد: با فرض مصرف ثابت، صورتحساب ماهانه این دسته از مشترکان از هشت تا ۲۷ هزار تومان افزایش خواهد داشت ولی در مقابل کاهش ۱۰ درصدی مصرف این گروه از مشترکان صورتحساب آن‌ها را تا حدود ۳۰ درصد کاهش خواهد داد.

 

متولی‌زاده هدف از ابلاغ تعرفه‌های جدید برق را اصلاح مدل مصرف مشترکان پرمصرف دانست و افزود: در صورت صرفه‌جویی ۱۰ درصدی در میزان برق مصرفی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از مبلغ صورتحساب مشترکان کاهش می‌یابد. در این بین تعرفه جدید برق تنها به دو درصد از مشترکان (که بیش از دو برابر الگو، برق مصرف می‌کنند) هزینه بیشتری تحمیل خواهد کرد.

 

این صحبت‌ها در شرایطی است که همایون حائری - معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی - اخیراً به ایسنا گفته بود که تعرفه مشترکان پرمصرف برق، به‌صورت پلکانی افزایش خواهد یافت؛ به‌گونه‌ای که در مرحله اول، ٥٠ درصد و در مرحله دوم، ٥٠ درصد دیگر افزایش می‌یابد.

 

وی درباره جزئیات افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف، اظهار کرد: اگر مشترکان پرمصرف در میزان مصرف خود مدیریت داشته باشند، هیچ افزایش قیمتی برای آن‌ها صورت نخواهد گرفت اما اگر این اتفاق نیفتد، تعرفه برق به صورت پلکانی برای این دسته از مشترکان افزایش می‌یابد.

 

همچنین به گفته حمیدرضا جانباز - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور -، با هدف مدیریت مصرف آب پیشنهاد شده که قیمت تمام شده آب از مشترکان پرمصرف گرفته شود. کل تعرفه‌های بازدارنده بر اساس همین الگو تعریف شده است که مشترکان مصرف‌شان را مدیریت کنند و طبق پیشنهادی که از سوی وزارت نیرو مطرح شده، اگر این طرح تصویب شود، شاهد کاهش مصرف ۱۲.۷ درصدی مصرف آب خواهیم بود.

 

گرچه طبق گفته‌های مسؤولان این افزایش قیمت با هدف مدیریت مصرف صورت گرفته است اما باید دید که این میزان افزایش و با این روش نتیجه مورد نظر وزارت نیرو را حاصل می‌کند یا خیر؟!

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------