آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران: اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم

عباس آرگون، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، درباره لزوم تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه گفت: در خصوص تعطیلات پایان هفته…

روزی یک درصد سود در بورس



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,بورس

 

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز گذشته رشدی دیگر در کارنامه این بازار ثبت کرد و با افزایش ۳۴۶۷ واحدی (معادل ۶/ ۱ درصدی) در قله ۲۲۰ هزار ایستاد. به این ترتیب بازدهی شاخص سهام از ابتدی سال تاکنون از ۲۳ درصد فراتر رفت تا با احتساب ۲۴ روز معاملاتی از ابتدای سال تاکنون، میانگین روزانه یک درصد سود از آن معامله‌گران این بازار شود. ارزش معاملات خرد سهام نیز با مشارکت قابل توجه معامله‌گران حقیقی بازار در سطوح مناسبی قرار گرفت که از تداوم ورود پول‌های جدید به بازار حکایت می‌کرد.

 

شرایطی که سبب شد تا بیش از ۷۵ درصد از نمادهای حاضر در این بازار، با ثبت قیمت‌های مثبت به معاملات روزانه خود پایان دهند. در این شرایط نگاهی به عملکرد صنایع بورسی از ابتدای سال نشان از رشد دسته‌جمعی گروه‌ها و پیشی گرفتن بازدهی ۶۰ درصد از صنایع از نماگر اصلی بورس تهران دارد.

 

بورس بر فراز ۲۲۰ هزار واحد 

در حالی فعالان بازار مدت‌هاست از احتمال رشد شاخص به فراتر از سطوح ۲۲۰ هزار واحدی سخن می‌گویند که روز گذشته بورس تهران توانست بر فراز این سطح بایستد. رشد نرخ دلار در بازار آزاد و فرارسیدن فصل مجامع شرکت‌های سهامی در کنار تقویت جریان اطلاعات از مجرای انتشار صورت‌های مالی سال ۹۷ که حکایت از رشد محسوس سودآوری اغلب شرکت‌های بزرگ و بنیادی بازار دارد، در مجموع افزایش تقاضا برای افزایش حضور سرمایه‌گذاران در بازار سهام را به‌دنبال داشت. به‌ویژه آنکه بورس طی روزهای اخیر توانست در کسب بازدهی از دیگر بازارهای موازی (ارز، سکه، مسکن و بازار پول) سبقت گرفته و دریچه‌ای جدید روی سرمایه‌های سرگردان بگشاید.

 

با این حال تداوم رشد نماگرهای بازار سهام به‌خصوص با شتاب بالا، تشدید حساسیت و نگرانی فعالان بازار را به‌دنبال خواهد داشت. روز گذشته نیز با رسیدن شاخص سهام به ارتفاع ۲۲۰ هزار واحدی که مرز روانی بازار نیز به حساب می‌آید، فروشندگانی را شاهد بودیم که بدون توجه به عیار ارزندگی سهام اقدام به نقد کردن سهم‌های موجود در پرتفوی خود کردند.

 

در عین حال باید توجه داشت در این مسیر، اصلاح قیمت سهام دور از انتظار نیست و نه تنها جای نگرانی ندارد بلکه می‌تواند سوختی جدید برای تداوم مسیر صعودی این بازار فراهم کند. اما طمع کسب سود کوتاه‌مدت نباید معامله‌گران را دچار اشتباه کند. واقعیت این است که هر چه سرعت رشد قیمتی سهام بیشتر می‌شود، نگرانی از حضور معامله‌گران در معاملات پرریسک با احتمال زیان نیز افزایش می‌یابد.

 

بر این اساس لازم است که با دیدی باز در معاملات سهام صنایع مختلف شرکت کرد. در این مسیر صعودی، تفکیک قائل شدن میان سهام بورسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه به‌نظر می‌رسد در ادامه راه، تنها سهامی به مسیر صعودی خود ادامه دهند که از پشتوانه‌های بنیادی لازم برخوردار باشند. سودآوری قابل‌تکرار و باکیفیت است که می‌تواند در دوره‌های مختلف معاملاتی، قوت قلبی برای معامله‌گر باشد. بر این اساس آگاهی کامل از دلایل رشد یک سهم و همچنین ریسک‌های موجود پیش‌رو از مقدمات قرار گرفتن سهام در لیست خرید معامله‌گران قلمداد می‌شود.

 

صنایع پیشتاز رشد بورس

در شرایطی شاخص سهام با رشد بیش از ۲۳ درصدی از ابتدای سال تاکنون همراه شده است که نگاهی به عملکرد صنایع بورسی نشان از رشد دسته‌جمعی ۳۸ گروه فعال بورسی در این بازه زمانی دارد. نکته قابل توجه اما سبقت بازدهی ۲۴ صنعت بورسی نسبت به شاخص سهام است. در این میان گروه خدمات فنی و مهندسی با لیدری نماد معاملاتی گروه مپنا، پیشتاز دیگر گروه‌های بورسی در ۲۴ روز معاملاتی اخیر است.

 

به این ترتیب گروه مذکور توانست از ابتدای سال تاکنون رشد ۴/ ۶۹ درصدی را تجربه کند و در صدر صنایع بورسی بایستد. نکته حائز اهمیت در این بررسی، رشد قابل توجه قیمت سهام زیرمجموعه گروه‌های کوچک و متوسط نسبت به گروه‌های کالایی در این بازه زمانی است. نمود عینی این موضوع در سبقت رشد شاخص هم‌وزن (که نشانی از رشد یکسان نمادها بدون توجه به ارزش بازار دارد) از شاخص کل محسوس است.

 

این نماگر از ابتدای سال تاکنون رشد بیش از ۳۵ درصدی را تجربه کرده است. گروه منسوجات، سیمانی‌ها و همین‌طور گروه تک‌نماد استخراج زغال‌سنگ از دیگر گروه‌های پیشتاز بازار سهام در دوره مورد بررسی هستند. نماد خودرویی‌ها نیز در میان صنایع پربازده بورس تهران در یک و نیم ماه اخیر دیده می‌شود. گروهی که هر چند از وضعیت بنیادی مناسبی جهت حمایت از قیمت سهام برخوردار نیست، اما عمدتا به‌واسطه اخبار و جریانات افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه توانست رشدی بیش از ۴۱ درصدی در ۲۴ روز معاملاتی اخیر تجربه کند. در میان گروه‌های بزرگ بورسی نیز نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی توانستند با کسب بازدهی ۵/ ۲۵ درصدی برای سهامداران خود از شاخص کل پیشی بگیرند.

 

نگاهی به معاملات بورس کالا

روز گذشته بورس کالا در گروه محصولات صنعتی میزبان عرضه شمش روی سه شرکت بود. همچنین عرضه بیلت و شمش آلومینیومی شرکت ایرالکو از دیگر دادوستدهای مهم کالایی دیروز بود. در رابطه با شمش روی، دو شرکت کالسیمین و ذوب روی بافق نمایندگان بورسی در معاملات بودند.

 

شمش روی کالسیمین با رقابت نسبی تا سقف ۱/ ۳۱ میلیون تومان معامله شد. قیمت پایانی این محصول در سطح فراتر از ۵/ ۳۰ میلیون تومان قرار گرفت. معادل دلاری این معاملات را می‌توان حدود ۱۰۹۰۰ تومان تخمین زد که همچنان فاصله‌ای بیش از ۳۰ درصد را با نرخ این ارز در بازار آزاد نشان می‌دهد. شمش روی «کبافق» نیز میانگینی در حدود ۷/ ۲۹ میلیون تومان به ازای هر تن به ثبت رساند. رقابت بر سر شمش آلومینیومی نیز به ثبت تقاضا تا سقف ۸/ ۲۴ میلیون تومان به ازای هر تن برای این محصول انجامید. معادل دلاری این محصول حدود ۱۳۷۸۰ تومان خواهد بود.

 

مروری بر معاملات روز گذشته

روز گذشته در حالی شاخص کل بورس تهران با صعود ۶/ ۱ درصدی، با جهش چهار کانالی همراه شد که در میان صنایع بورسی نیز شاهد رشد دسته‌جمعی گروه‌ها بودیم. به این ترتیب در میان ۳۸ صنعت فعال بورس تهران، تنها دو گروه با افت شاخص به معاملات روزانه خود پایان دادند. در این میان گروه انتشار، چاپ و تکثیر با تک‌نماد «چافست» با رشد ۹/ ۴ درصدی شاخص صنعت خود همراه شد و در صدر صنایع پربازده روز چهارشنبه ایستاد. رده‌های بعدی بیشترین رشد شاخص در این روز معاملاتی نیز به گروه‌های کوچک بازار اختصاص پیدا کرد. در میان نمادهای کالامحور بورس تهران نیز گروه فرآورده‌های نفتی با رشد ۶/ ۱ درصدی شاخص همراه شد. پس از آن فلزی‌ها ۵/ ۱ درصد، پتروشیمی‌ها ۳/ ۱ درصد و معدنی‌ها ۲/ ۰ درصد ارتفاع گرفتند.

 

در ترافیک این روزهای سامانه کدال برای انتشار گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های بورسی و البته صورت‌‌های مالی  سالانه شرکت‌ها، شاهد افزایش تقویت جریان اطلاعات هستیم. امری که تحریک محسوس تقاضا در بازار سهام را به‌دنبال داشته است. جایی که شاهد افزایش سودآوری اغلب شرکت‌های بورسی به‌ویژه گروه‌های بزرگ کالایی هستیم. روز گذشته نیز بار دیگر شاهد افزایش توجه معامله‌گران به نمادهای کامودیتی‌محور بورس تهران بودیم. به این ترتیب در این روز مثبت، ارزش معاملات خرد سهام در سطح ۱۳۲۶ میلیارد تومان قرار گرفت. بیشترین ارزش دادوستدها در روز گذشته نیز به گروه خودرو و ساخت قطعات با دادوستد ۱۵۴ میلیارد تومانی اختصاص پیدا کرد.

 

بازگشت حقیقی به گردونه معاملات

روز گذشته بار دیگر شاهد بازگشت تقاضا ازسوی معامله‌گران خرد بازار بودیم. به این ترتیب دیروز بیش از ۳۹ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام معامله‌گران حقوقی به پرتفوی بازیگران خرد بازار افزوده شد. بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی نیز در این روز در نمادهای زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی ثبت شد. به این ترتیب دیروز پتروشیمی‌ها شاهد جابه‌جایی افزون بر ۲۱ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. پس از آن نیز دو نماد زیرمجموعه گروه تامین آب، برق و گاز با بیشترین خالص خرید معامله‌گران خرد به میزان ۱۴ میلیارد  و ۳۰۰ میلیون تومان همراه شدند.

 

در صدر خرید معامله‌گران حقیقی، تمایل به جمع‌آوری سهام پتروشیمی فجر قرار داشت. «بفجر» روز گذشته شاهد جابه‌جایی ۱۳ میلیون و ۱۸۵ هزار سهم به ارزش حدود ۱۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. پس از آن نیز نماد معاملاتی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان قرار داشت که با خالص تغییر مالکیت ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار سهم به ارزش حدود ۹ میلیارد تومان به سمت معامله‌گران خرد بازار همراه شد.

 

در آن سوی بازار اما بانکی‌ها مورد توجه سهامداران عمده قرار گرفتند و خالص خرید ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی را ثبت کرد. در میان شرکت‌ها نیز نماد معاملاتی بانک ملت از بیشترین اقبال حقوقی برخوردار بود. به این ترتیب در این روز «وبملت» شاهد جابه‌جایی حدود ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. پس از آن نیز «سفارس» مورد توجه معامله‌گران حقوقی بازار قرار گرفت؛ به‌طوری‌که خالص خرید این گروه از معامله‌گران در سیمان فارس و خوزستان حدود ۱۶ میلیون سهم به ارزش حدود ۶ میلیارد تومان بود. در «وبصادر» نیز ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

 

 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,بورس

دنیای اقتصاد /فاطمه اسماعیلی 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------