افزایش قیمت کنسرو ماهی اجتناب ناپذیر است



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,کنسرو ایران
دبیرکل سندیکای صنایع کنسرو ایران، افزایش قیمت ها را علت کمیاب شدن کنسرو ماهی در بازار دانست و گفت: خروج ماهی از گروه کالایی یک و حذف ارز 4200 تومانی افزایش بیش از 50 درصدی این کالا را اجتناب ناپذیر کرده است. 

« سید محمد میررضوی» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: هر چند مشکلی در تولید این محصول وجود ندارد، اما کمبود کنسرو ماهی در فروشگاه ها به دلیل اقدام کارخانجات به منظور درج قیمت های جدید است.

 

وی علت اصلی گرانی کنسرو ماهی را حذف ماهی از گروه کالایی یک با ارز 4200 تومانی دانست و اظهار داشت: پیش از این بخشی از ماهی مورد نیاز صنایع کنسرو ماهی از خارج کشور تامین می شد که با این تغییر ارزی، تولیدکنندگان ناچارند ماهی مورد نیاز خود را از تولیدات داخلی یا با ارز آزاد تامین کنند.

 

وی ماهی مورد نیاز این صنعت را انواع ماهیان هور دریای عمان و اقیانوس هند عنوان کرد و ادامه داد: اکنون ناچاریم از ماهی تولید داخل استفاده کنیم که همین امر باعث افزایش قیمت در این محصول توسط صیادان شناورهای صنعتی شده است. پیش از این قیمت هرکیلوگرم از این ماهی کمتر از 18 هزارتومان بود که اکنون به 20 هزار تا 22 هزار تومان نیز رسیده است.

 

دبیرکل سندیکای صنایع کنسرو ایران، بخش عمده مصرف کنندگان کنسرو تن ماهی را قشر ضعیف برشمرد و گفت: با گران شدن این محصول ممکن است با کاهش مصرف اقشار کم درآمد مواجه شویم زیرا بخش عمده مصرف کنندگان این محصول را کارگران، دانشجویان و کارمندان تشکیل می دادند.

 

میررضوی تصریح کرد: هزینه های تمام شده تولید کنسرو از جمله ماهی، روغن خوراکی، قوطی کنسرو، در فلزی قوطی، برچسب قوطی، کارتن و بسته بندی ها افزایش قیمت پیدا کرده است به طور مثال قیمت قوطی کنسرو بدون در حدود 300 تومان و در فلزی قوطی (اتیوپن) بین 100 تا 150 تومان بود که اکنون قیمت آنها به ترتیب به 700 و 350 تومان رسیده است.

 

وی قیمت منطقی کنسرو ماهی تن را در حال حاضر بین 15 تا 16هزار تومان با بیش از 50 درصد افزایش دانست و گفت: پیش از این نرخ هر کنسرو تن ماهی بستگی به وزن و برند حدود 9 هزار تومان بود.

وی درباره قیمت گذاری کنسرو ماهی افزود: دولت قیمت گذاری روی کنسرو ماهی ندارد اما به طور حتم قیمت ها را کنترل می کند بنابراین کارخانه ها باید طبق آنالیز قیمت گذاری کنند زیرا اگر قیمت ها نامتعارف باشد به طور حتم دستگاه های نظارتی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان برای کنترل قیمت ها ورود پیدا می کند.

 

میررضوی ادامه داد: مردم در مصرف کنسرو ماهی نگرانی نداشته باشند زیرا فرایند تولید کنسرو ماهی حرارتی است و هیچ افزودنی و نگهدارنده ای در آن به کار نمی رود.

 

به گزارش ایرنا، سالانه 400 میلیون قوطی کنسرو تن ماهی با وزن 180 گرم در بیش از 100 واحد تولیدی کشور، تولید می شود.

 

پیش از این نرخ هر کنسرو ماهی تن معمولی بین 6500 تا 7200 تومان و کنسروهای دارای روغن زیتون و غیره 8200 تا 9 هزارتومان بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------