آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

با وام‌های فعلی نمی‌توان صاحب خانه شد/ تسهیلات مسکن حداقل باید ۶۰۰ میلیون تومان باشد



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,تسهیلات مسکن
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درخصوص سامان‌دهی بازار مسکن بیان کرد: دولت قبل از هر کاری باید دست دلالان را از بازار مسکن کوتاه کند زیرا آنان باعث آشفتگی در قیمت‌ها شده‌اند.

سید احسن علوی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این‌که گرانی مسکن باعث شده است  حاشیه‌نشینی در اطراف تهران و سایر شهرهای بزرگ بیشتر شود و افرادی که حاشیه‌نشین بودند،‌ در حال حاضر حاشیه نشین‌تر شده‌اند، گفت: کمیسیون عمران در خصوص افزایش قیمت مسکن جلسات متعددی با کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی،‌ وزیر راه و شهرسازی و معاونانش و سایر کارشناسان مرتبط با این حوزه داشته و دلایل افزایش قیمت مسکن را بررسی کرده است.

 

سالی یک میلیون واحد مسکونی نیاز است تا بازار عرضه و تقاضا متعادل شود

 

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت از زمان روی کار آمدن وزیر جدید راه و شهرسازی تعهد کرد ۴۰۰ هزار مسکن جدید بسازد که ظاهرا وزرات راه و شهرسازی کارهایی را هم آغاز کرده است اما باید گفت این اقدامات به این سرعت نتیجه نمی‌دهد.

 

وی با بیان این‌که سالی یک میلیون واحد مسکونی نیاز است تا بازار عرضه و تقاضا متعادل شود، گفت: این نیاز درحالی است که در طول ۳ الی ۴ سال گذشته ساختمانی برای اقشار کم درآمد کشور ساخته نشده است.

 

۶۰۰ هزار خانوار آسیب‌پذیر نمی‌توانند مسکن خریداری کنند

علوی با بیان این‌که واحدهای مسکونی خالی در سطح کشور وجود دارد،‌ بیان کرد: امروز در کشور مشاهده می‌کنیم حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد که باید برای آن‌ها فکری کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: بخشی از این خانه‌ها لوکس هستند که مورد بحث ما نیست روی صحبت با آن واحدهایی است که در مناطق متعارف و برای افراد با درآمدهای متوسط و سطح پایین است که باید نظارتی بر آن‌ها صورت گیرد.

 

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار خانوار آسیب‌پذیر و کم درآمد در کشور داریم که نمی‌توانند مسکن خریداری کنند، دولت باید برای این‌ها یک فکر اساسی داشته باشد چون با این افزایش قیمت‌ها حتما مشکلات‌شان بیشتر خواهد شد.

 

امسال نسبت به سال گذشته در بازار مسکن  ۶۰ درصد رکورد خرید و فروش  وجود دارد. 

 

وی با اشاره به ساخت  ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد و متوسط، گفت: دولت قول داده است تعدادی واحد مسکونی بسازد، این خانه‌ها باید ۶۰ الی ۷۰ متری ساخته شوند و در اختیار افراد به صورت اجاره به شرط تملیک و یارانه قرار گیرد تا آن‌ها صاحب خانه شوند.

 

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: واقعیت امروز این است که مسکن بسیار گران شده و به تبع آن هم اجاره‌بها افزایش پیدا کرده است.

 

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه اجاره بها باتوجه به قیمت متر مربع زیر بناها داده می‌شود که این امر باعث شده تورم قیمت بالاتر برود آن هم درحالی که امسال نسبت به سال گذشته در بازار مسکن  ۶۰ درصد رکورد خرید و فروش  وجود دارد. 

 

قیمت در بازار مسکن به بالاترین سقف خود رسیده است

به گفته علوی قیمت در بازار مسکن به بالاترین سقف و ظرفیت خود رسیده است و امکان این که مردم بتوانند خانه خریداری کنند و یا بفروشند وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: گرانی این روزهای مسکن باعث شده است افرادی که در وسط شهر خانه‌ای را اجاره کرده بودند به پایین شهر بروند و کسانی در این مناطق  بودند به حاشیه‌ها بروند و افرادی که در حاشیه بودند کوچ کردند و به شهرهای خودشان رفتند.

 

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی افزود: عده‌ای عنوان می‌کنند این یک حسن است که سریز جمعیتی از شهرهای بزرگ کاسته شود اما نگرانی که وجود دارد این است که افزایش جمعیت به شهرها و روستاها خود به خود باعث بالا رفتن قیمت ملک در این مناطق شود.

 

دولت در این چند سال مسکن را رها کرده است

وی بیان کرد: کاری که دولت باید انجام دهد این است که بازار مسکن را در ید قدرت خود گیرد، دست دلال‌ها و افراد فرصت را کوتاه کند خودش روی این بازار خیمه بزند و قیمت‌ها را تعیین کند تا بتوانیم این گرانی افسار گسیخته در بازار مسکن را مهار کنیم و لذا نتیجه آن می‌شود که افراد نمی‌توانند با سلایق شخصی قیمت‌ها را تعیین کنند اما متاسفانه دولت در این چند سال مسکن را رها کرده است.

 

نماینده دهمین مجلس شورای اسلامی با اشاره به تسهیلات خرید مسکن گفت:‌ قدم بعدی این است که دولت و بانک مرکزی تسهیلات بانکی را باید به گونه‌ای اعطا کنند که افراد با درآمد پایین بتوانند آن‌ها را دریافت و بازپرداخت کنند.

 

دولت باید دلال‌های بازار مسکن را مهار کند

وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته ما حدود ۵ الی۶ میلیون واحد مسکونی برای اقشار متوسط و کم‌درآمد و زوج‌های جوان نیاز داریم که اگر نتوانیم این تعادل را به وجود بیاریم، با یک تورم بزرگ رو‌به‌رو خواهیم شد.

 

علوی تشریح کرد: بالا بودن هزینه ساخت و ساز باعث کم شدن تقاضا می‌شود که اگر عرضه زیاد باشد، قیمت‌ها فروکش می‌کند اما اگر عرضه کم باشد، تقاضا هم زیاد باشد، باعث می‌شود گرانی صورت گیرد ما باید برای این بخش بازار که قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد یک فکر اساسی کنیم.

 

وی درباره این‌که چه افرادی غیر از دولت در افزایش قیمت مسکن نقش دارند،‌ بیان کرد: دلال‌ها  قیمت مسکن را افزایش می‌دهند این افراد از نبود و غفلت دولت در بازار مسکن سوءاستفاده می‌کنند. دولت باید این‌ها را مهار کند تا بتوانیم شاهد ثبات در بازار مسکن باشیم. 

 

اجرای طرح مالیات بر عوارض سرمایه باعث ایجاد ثبات در بازار مسکن می‌شود

نماینده مردم سنندج عنوان کرد: دولت باید در قیمت‌گذاری ملک مداخله داشته باشد، مادامی که دولت حضور نداشته باشد قیمت مسکن هم مانند ارز و طلا بالا می‌رود اما مشاهده کردید همین که در بازار آن‌ها ورود کرد به شدت قیمت‌ها کاهش پیدا کرد.

 

وی درباره اینکه چه اقداماتی در کمیسیون عمران برای بازگرداندن ثبات به بازار مسکن انجام شده است،‌ بیان کرد: اقدامات زیادی صورت گرفته است اما ما درصدد هستیم طرحی را تبدیل به لایحه کنیم.

 

علوی گفت: در کمیسیون عمران طرحی داریم که باید به لایحه تبدیل شود اما متاسفانه دولت همکاری نمی‌کند، نمی‌دانم چرا! شاید به خاطر تعارض منافع است که متاسفانه هرجا تعارض منافع وجود دارد، این گرفتاری ها به وجود می‌آید.

 

وی ادامه داد: طرح مذکور طرح مالیات بر عوارض سرمایه است که اگر این را اجرایی کنند، بی‌تردید کسانی که دارای خانه‌های متعدد هستند خودبه‌خود آنها را می‌فروشند، چرا ؟ چون مالیات سنگینی به پای آن‌ها نوشته می‌شود.

 

باید حداقل ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون وام بدهد تا یک فرد بتواند خانه بخرد

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در قدم اول باید یک مقداری خانه‌های خالی بفروش برسند تا قیمت‌ها واقعی و منطقی شوند اما متاسفانه این کار صورت نمی‌گیرد.

 

علوی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا با وام‌ مسکن که در حال حاضر پرداخت می‌شود می‌توان صاحب خانه شد یا خیر، بیان کرد: شاید بتوان یک خانه ۵۰ الی ۶۰ متری در سایر شهرها خرید اما در تهران نمی‌شود با ۱۵۰ الی ۱۸۰ میلیون صاحب خانه شد.

 

وی ادامه داد: باید در کنار اندوخته فرد حداقل ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون وام بدهد تا بتواند یک خانه بخرد و الا با این وام‌ها هم نمی‌شود صاحب خانه شد.

 

اگر دولت در بازار مسکن دخالت نکند، بازار آشفته‌تر از قبل خواهد شد

به گفته علوی دولت باید کارهایی از قبیل افزایش تسهیلات مسکن و دادن زمین به انبوه‌سازان برای ساختن مسکن اقشار کم درآمدد، انجام دهد.

 

وی تاکید کرد: اگر دولت در بازار مسکن دخالت نکند، بازار آن  آشفته‌تر از قبل خواهد و دلالان در آن نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------