دامداران در انتظار افزایش 22.5 درصدی نرخ شیرخام



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,قیمت شیرخام
رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: با توجه به افزایش هزینه های تولید در سال جدید، پیشنهاد افزایش قیمت هر کیلوگرم شیرخام به دو هزار و ۵۷۵ تومان به دولت ارایه شده و در دستور کار قرار گرفته است.

احمد مقدسی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پیشنهاد آنالیز شده افزایش قیمت شیرخام از اواخر فروردین ماه امسال به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان ارائه شده است.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر دامداران در انتظار افزایش قیمت شیرخام هستند تا بتوانند با حاشیه سود مناسب این محصول را تولید و در اختیار صنایع قرار دهند.

 

به گفته وی، طبق مصوبه سال گذشته ستاد تنظیم بازار تاکنون قیمت پایه هر کیلوگرم شیرخام دو هزار تومان بوده است که با احتساب جوایز بهداشتی، بار میکروبی کمتر از ۱۰۰ هزار، چربی ۳.۵ درصد و پروتئین بالای ۳ درصد و کرایه حمل و نقل این محصول با نرخ دو هزار و ۲۰۰ تومان نیز از دامداران خریداری می‌شد.

 

وی اظهارداشت: تولید کنندگان شیرخام تاکنون هیچ افزایش قیمتی در شیرخام نداشته‌اند و تا ابلاغ مصوبه جدید نیز چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

 

رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: در صورتی که صنایع افزایش قیمتی در محصولات خود ارائه کنند، خودسرانه است و به طور حتم به دنبال ایجاد التهاب در بازار هستند.

 

وی ادامه داد: با وجود اینکه اکنون صنعت شیرخام کشور با تولید بیش از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزارتن می‌تواند شیرخشک و حتی بخشی از کره مورد نیاز کشور را تأمین کند اما صنایع به دنبال این هستند تا با فشار روی دولت، بتوانند شیرخشک را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کنند.

 

وی افزود: درحال حاضر از این میزان تولید شیرخام کشور بیش از ۷ میلیون تن وارد صنایع لبنی می‌شود که از این میزان سالانه یک میلیون از این محصول به کشورهای هدف صادر می‌شود و مابقی شیرخام تولیدی کشور به خود مصرفی می‌رسد.

 

به گزارش ایرنا، طبق امار سال گذشته ۱۰ میلیون و ۷۳۳ هزارتن شیرخام در کشور تولید شد که از این میزان بیش از ۹۰۰ هزارتن شیر در قالب فراورده‌های لبنی صادر شده بود.

 

سرانه مصرف شیرخام سال گذشته ۱۲۰ کیلوگرم برای هر ایرانی محاسبه شده بود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------