آغاز هفته محتاط شاخص سهام



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,سهام

 

بازار سهام معاملات هفته جاری را تحت‌تاثیر رویکرد محتاطانه معامله‌گران آغاز کرد و در نهایت با ثبت کاهش ۸۵۴ واحدی شاخص کل مواجه شد. به‌دنبال افت سنگین آخر هفته بازارهای جهانی، سهامداران جانب احتیاط را نسبت به سهام کالایی بیش از پیش حفظ کردند که در برهه‌ای سقوط دو کانالی شاخص کل را موجب شد.

 

اما به‌دنبال ترافیک انتشار صورت‌های مالی سال ۹۷ و همچنین گزارش‌های ماهانه اردیبهشت، تغییر مسیر توجه فعالان بازار به واقعیت‌های بنیادی جلب شد و اندکی از قدرت عرضه فروکش کرد که محصول آن کاهش شدت افت شاخص کل بود. امری که در نهایت افت ۴/ ۰درصدی نماگر اصلی بازار را رقم زد. در همین حین شاخص کل هموزن، با فرض یکسان در نظر گرفتن نمادها، روندی صعودی را طی کرد و بیش از ۶/ ۰ درصد افزایش یافت.

 

در این میان بازار سهام داد و ستدهای هفته گذشته را زیر سایه تردید و نااطمینانی نسبت به روند مذاکرات تجاری و آینده بازارهای جهانی کامودیتی به پایان رساند. نتیجه این ابهام، احتیاط سهامداران نسبت به شرکت در معاملات نمادهای کالایی و به اصطلاح شاخص‌ساز بازار بود که سبب شد تا از سرعت رشد شاخص کل بورس کاسته شود. هفته جاری نیز در پی افت شدید قیمت‌های جهانی در هفته‌ای که گذشت؛ عقب‌نشینی سهامداران از سهام وابسته بورسی، به‌خصوص پالایشی‌ها محسوس‌تر بود. به‌دنبال تداوم مناقشات تجاری میان چین و آمریکا، بهای جهانی نفت روز پنج‌شنبه شدیدترین ریزش خود را از ابتدای سال میلادی ۲۰۱۹ به نمایش گذاشت. هرچند که نفت برای مقطعی کمترین قیمت خود را در حدود سطح ۶۷ دلار لمس کرد؛ ولی در ادامه داد و ستدها اندکی رشد یافت و معاملات هفته گذشته را در آستانه بهای ۷۰ دلار به ازای هر بشکه سپری کرد.

 

به این ترتیب، در معاملات روز گذشته بازار سهام، معامله‌گران غالبا نقش فروشنده را در نمادهای پالایشی ایفا کردند که افت تقریبا دسته‌جمعی آنها را در بر داشت. متوسط قیمت‌ها در صنعت فرآورده‌های نفتی بیش از سه درصد فرو نشست که شدیدترین افت شاخص قیمت را در میان سایر گروه‌ها به خود اختصاص داد. بیشترین فشار بر شاخص کل بازار سهام نیز از سوی سهام پالایشی بود. پالایش نفت بندرعباس به عنوان نماد با کاهنده‌ترین اثر شناخته شد و به همراه نمادهای دیگر از جمله «شپنا» و «شتران» بالغ بر ۵۱۵ واحد از ارتفاع شاخص کل کاست.

 

در این میان، علاوه‌بر تمایل به عرضه‌ای که در معاملات سهام صادرات‌محور وجود داشت و بیش از همه در فروش نمادهای پالایشی تجمع یافته بود، سهام بانکی نیز با رویکرد مشابهی روبه‌رو شد. اکثر نمادهای بانکی با کاهش سطح قیمتی به کار خود پایان دادند که به افت قابل‌توجه متوسط قیمت سهام زیرمجموعه مزبور منجر شد. از همین رو نماد «وبملت» نیز اثری منفی بر شاخص کل بازار سهام گذاشت که به عقب‌نشینی ۱۳۲ واحدی آن انجامید.

 

در مقابل، شرکت ارتباطات سیار ایران تحت نماد معاملاتی «همراه» بیشترین اثر مثبت ۱۳۴ واحدی را بر نماگر اصلی بازار وارد کرد. پنج‌شنبه گذشته، شرکت «همراه» اطلاعیه‌ای با عنوان مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه در سامانه کدال منتشر کرد. طبق این اطلاعیه با درخواست افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید شرکت ارتباطات سیار ایران مورد بررسی قرار گرفته و مانعی در عملی شدن افزایش سرمایه مشاهده نشده است. در حال‌حاضر سرمایه شرکت مزبور ۹۶۰ میلیارد تومان است و خواستار افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی جهت اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج سرمایه‌ای شده است که ۲۴۰ میلیارد تومان آن از محل مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده نقدی و ۷۲۰ میلیارد تومان باقی نیز از محل سود انباشته است. بر این اساس قرار بر آن شده است که تصمیم‌گیری درخصوص این افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق‌العاده «همراه» دوازدهم ماه جاری با حضور سهامداران و نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی انجام پذیرد.

 

از سویی، شرکت فرآوری مواد معدنی ایران نیز پیشنهاد افزایش سرمایه ۱۸ میلیارد تومانی را به تصویب هیات‌مدیره رساند و جهت بررسی آن را در اختیار بازرس قانونی قرار داد. «فرآور» که هم‌اکنون دارای سرمایه ۱۲ میلیارد تومانی است، به منظور جلوگیری از خروج منابع مالی و تقسیم سود و اصلاح ساختار مالی قصد دارد سرمایه خود را از محل سود انباشته به ۳۰ میلیارد تومان افزایش دهد. همچنین افزایش سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه (از محل سود انباشته) براساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده، از مبلغ ۲۸۰ میلیارد تومان به ۳۴۰ میلیارد تومان به ثبت رسید.

 

همچنین برگزاری مجامع شرکت‌ها و تقسیم سود سهام نیز ادامه دارد که تصمیمات آنها به مرور در سامانه کدال قرار می‌گیرد. در این راستا روز گذشته شرکت فنرسازی خاور از نتیجه این تصمیمات خبر داد. «خفنر» که سال مالی ۹۶ را با زیان خالص بیش از ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی به پایان رسانده بود، در سالی که گذشت حدود ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان سود خالص ساخت. به این ترتیب، به ازای هر سهم تقسیم سود یک تومانی تصویب شد؛ در صورتی‌که این مقدار در سال ۹۶ صفر بود. تصمیمات مجمع شرکت ملی سرب و روی ایران نیز که موعد آن چهارشنبه هفته گذشته بود، اعلام شد. «فسرب» طی سالی که گذشت نزدیک به ۲۹ میلیارد تومان سود خالص ساخت که نسبت به سود ۱۰ میلیارد تومانی سال ۹۶، رشد ۲۰۰ درصدی را تجربه کرد. بر همین اساس سود خالص هر سهم نیز در صورت مالی منتهی به سال ۹۷، ۹۱ تومان ثبت شد. به این ترتیب، مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، سود نقدی هر سهم «فسرب» را ۳۱ تومان تصویب کرد.

 

در همین راستا انتشار صورت‌های مالی اردیبهشت‌ماه نیز طی هفته جاری اطلاعات مشخص‌تری از عملکرد شرکت‌ها در اختیار سهامداران قرار خواهد داد. در این میان گزارش ماهانه شرکت «قاسم» مورد توجه قرار گرفت. درآمد شناسایی شده شرکت قاسم ایران در حدفاصل فروردین تا اردیبهشت افزایش تقریبا ۶۵ درصدی را تجربه کرد که بخش عمده آن ناشی از افزایش ۸۰ درصدی درآمد حاصل از قراردادهای محصولات آرایشی و بهداشتی بود. همچنین در این مدت درآمد ناشی از فروش محصولات غذایی نیز حاکی از رشد ۶۵ درصدی بود. به این ترتیب «قاسم» در دوره یک ماهه اردیبهشت درآمد بیش از ۲۱۸ میلیارد تومانی را کسب کرد که درآمد آن را از ابتدای سال‌جاری به ۳۵۰ میلیارد تومان رساند.

 

دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------