نیمی از خریداران به‌دنبال واحدهای زیر 80 متر



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,قیمت مسکن

 

در شهر تهران معاملات مسکن به خانه‌هایی با متراژ پایین و قیمت‌هایی کمتر از 900 میلیون تومان محدود شده است. مردم بیشتر خانه‌هایی را می‌خرند که کمتر از 80 متر باشد و کمتر از 5 سال سن داشته باشد. در کل نیز در اردیبهشت امسال 7 هزار واحد مسکونی کمتر از سال قبل معامله شده است.

 

تعداد معاملات و قیمت مسکن، نسبت معکوس دارد. امسال، ارزان‌ترین خانه نوساز در تهران مربوط به منطقه 19 با متری 5.9 میلیون تومان بوده و گران‌ترین نیز با متوسط متری26 میلیون تومان به منطقه یک تعلق داشته است. با این حال، در اردیبهشت ماه، معاملات به نحوی بوده است که 1/54 درصد از واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از قیمت متوسط هر متر خانه در تهران معامله شده‌اند.

 

این اطلاعات، از جدیدترین گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران در اردیبهشت ماه 98 استخراج شده است، گزارشی که بانک مرکزی آن را با استفاده از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، تهیه می‌کند.

 

12.1 هزار خانه، معامله شده در اردیبهشت ماه

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در فروردین و اردیبهشت امسال 15 هزار و 600 فقره بود که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 35.6 درصد کاهش یافته است. در این مدت، متوسط قیمت خانه‌های معامله شده در بنگاه‌های تهران، 11 میلیون و 970 هزار تومان بوده است. در کل در تهران، 12 هزار و 128 خانه معامله شده‌اند که نسبت به سال گذشته، 35.6 درصد کاهش دارد. در اردیبهشت 97، 19 هزار و 107 خانه در تهران معامله شده بود.

 

 در این میان خانه‌های 5 سال ساخت با 41 درصد، بیشترین سهم را داشته است. البته این سهم در مقایسه با اردیبهشت ماه سال قبل 2.9 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است. بررسی گزارش بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد که خانه‌های 60 تا 70 متری بیشترین خریدار را داشته‌اند. 14.7 درصد از معامله‌ها، متعلق به این متراژ بوده است. همچنین واحدهای 50 تا 60 و 70 تا 80 متری با 14.1 و 11.9 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. با احتساب آمار معاملات واحدهای زیر 50 متر، در مجموع، خانه‌های کمتر از 80 متر، 53.3 درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. از نظر قیمت کل نیز 50 درصد از معاملات به خانه‌هایی با قیمت کمتر از 900 میلیون تومان اختصاص داشته است.

 

 12.6 میلیون تومان، متوسط قیمت یک متر خانه

قیمت مسکن در اردیبهشت ماه امسال نسبت به فروردین ۹۸ و اردیبهشت ۹۷ به ترتیب ۱۲.۵ و ۱۱۲ درصد افزایش یافته است. نرخ اجاره‌بها نیز در تهران نسبت به اردیبهشت ۹۷ بالغ بر ۲۲.۶ درصد افزایش یافته است. میانگین قیمت هرمتر خانه در تهران در اردیبهشت، 12 میلیون و 600 هزار تومان بوده است. این عدد نسبت به ماه قبل از آن (فروردین 98) و ماه مشابه سال گذشته (اردیبهشت 97) به ترتیب 12.5 و 111.7 درصد افزایش یافته است. توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع نیز نشان می‌دهد که واحدهای مسکونی با متری 7.5 تا 9 میلیون تومان بیشترین سهم از معاملات مسکن تهران را به خود اختصاص داده است. در اردیبهشت ماه، معاملات به نحوی بوده است که 1/54 درصد از واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از قیمت متوسط هر متر خانه در تهران معامله شده‌اند. همچنین بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در اردیبهشت امسال حکایت از رشد 22.6 و 19.7 درصدی دارد.

 

84.5 درصد، کمترین میزان رشد در منطقه 19

در میان مناطق 19 گانه شهر تهران، منطقه 19 کمترین میزان افزایش قیمت را داشته است. اما قیمت هر متر مسکن در این منطقه هم 84.5 درصد رشد کرده است. قیمت خانه‌ها در منطقه 9 نیز با 134 درصد، بیشترین میزان افزایش را داشته است. بررسی گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که گران‌ترین خانه‌های شهر در منطقه یک هستند.

 

در این منطقه متوسط قیمت یک متر خانه، 26 میلیون و 200 هزار تومان است. متوسط میانگین قیمت خانه‌های این منطقه نسبت به سال گذشته، 107 درصد افزایش یافته است. ارزان‌ترین خانه‌های تهران نیز در منطقه 18 خرید و فروش می‌شوند. در این منطقه، قیمت هر متر خانه نوساز به طور متوسط 5 میلیون و 900 هزارتومان است. به عبارتی دیگر، برای خرید ارزان‌ترین خانه نوساز در تهران باید به ازای هر متر نزدیک به 6 میلیون تومان پول داشت. پایین‌ترین میانگین قیمت در تهران، نسبت به سال گذشته 118 درصد افزایش داشته است.

 

 

 ایران 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------