کارت سوخت اجباری می‌شود



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,کارت سوخت

 

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران روز پنجشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عرضه بنزین به خودروها از ۲۰ مردادماه امسال فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت انجام می‌شود. در اواسط اردیبهشت‌ماه که تب و تاب‌ ثبت نام مجدد برای کارت سوخت بالا گرفت، تعداد پیامک‌های جعلی نیز در این خصوص افزایش پیدا کرد.

 

جریان از این قرار بود که پیامک‌هایی مبنی بر ضرورت ثبت‌نام کارت سوخت با دعوت به مراجعه به سایت‌های جعلی جهت تکمیل مدارک، برای افراد ارسال می‌شد که درنهایت اطلاعات کارت بانکی آنها مورد سرقت قرار می‌گرفت. در همین راستا، جواد جاویدنیا معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور نسبت به پیامک‌های جعلی ثبت‌نام کارت سوخت هشدار داد و از مردم خواست تا مراقب سودجویان باشند. افزون بر این، از آنجایی که قیمت حامل‌های انرژی در ایران به نسبت کشورهای همسایه بسیار ارزان‌تر است، شاهد گسترش قاچاق سوخت از نواحی مرزنشین هستیم. البته ناگفته نماند که عده‌ای دلیل دیگری نیز برای این موضوع عنوان می‌کنند، آنها معتقدند وضعیت اشتغال در استان‌های مرزی نامساعد است، بنابراین مرزنشینان برای فرار از فقر و گذران زندگی خود ناگزیر از قاچاق سوخت هستند.

 

شرایط وصف‌شده سبب شده است تا خرید و فروش کارت سوخت در این نواحی رونق بگیرد و کارت‌های‌ سوخت مهاجر به‌ویژه به استان سیستان و بلوچستان سرازیر شود. در همین راستا، اخیرا یک مقام مسئول از ابطال بیش از 180هزار کارت سوخت مهاجر در استان نام‌برده خبر داد. افزایش آمار ورود کارت‌های مهاجر به استان‌های مرزی مشکلاتی را در زمینه مدیریت سوخت ایجاد کرده است که به همین دلیل، مصطفی نخعی، مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار در جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز که سال گذشته با حضور مسئولان در زاهدان برگزار شده بود، خواستار اعمال کنترل و نظارت بیشتر برای جلوگیری از ورود کارت‌های سوخت مهاجر به استان سیستان و بلوچستان شده بود و آن را یک گام مهم برای حفظ سرمایه‌های عظیم ملی دانسته بود.

 

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران یازدهم اردیبهشت‌ماه با صدور اطلاعیه‌ای خبر داد که امکان استفاده از کارت بانکی به جای کارت هوشمند سوخت فراهم شده است. براساس این اطلاعیه، اشخاصی که از نخستین فراخوان ثبت‌نام کارت هوشمند سوخت در سامانه دولت همراه ثبت‌نام و کارت بانکی به سامانه معرفی کرده‌اند، نیازی به دریافت کارت سوخت ندارند. همچنین، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که سازوکاری طراحی شده که می‌توان از کارت بانکی برای سوخت‌گیری استفاده کرد و نحوه به‌کارگیری آن هر زمان که تصمیم بر اجرای طرح سهمیه‌بندی باشد به اطلاع عموم می‌رسد.

 

همچنین در این اطلاعیه آمده است که کارت‌های هوشمند سوخت قدیمی همچنان قابل استفاده خواهد بود، جایگزینی کارت بانکی برای مالکان خودرو و موتورسیکلت‌هایی است که در سامانه دولت همراه ثبت‌نام کرده‌اند و کارت سوخت ندارند. مردم نگران کارت سوخت نباشند، در صورت هرگونه تغییر در نظام توزیع سوخت، شهروندان می‌توانند هم با کارت بانکی ثبت‌نام شده و هم با کارت‌های سوخت قدیمی سوخت‌گیری کنند. یک روز بعد نیز، نحوه ثبت‌نام کارت سوخت خودروهای پلاک جدید و فاقد کارت از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام شد. در اطلاعیه‌ای که بدین منظور از سوی شرکت نام‌برده شده صادر شد، شرایط ثبت‌نام مالکان خودروهای نوشماره و تعویض پلاک‌های جدید نیز اعلام شد.

 

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین در اطلاعیه مذکور‌ اعلام کرد که مالکان خودروهای نو شماره و تعویض پلاک‌های جدید که موفق به دریافت کارت شناسایی خودرو نشده‌اند، هنگام ثبت‌نام کارت سوخت در سامانه می‌توانند با استفاده از شماره) VIN شناسه ۱۶ رقمی) مندرج در شناسنامه مالکیت خودرو برای دریافت کارت هوشمند سوخت در سامانه دولت همراه، اپلیکیشن دولت همراه و یا از طریق کد دستوری #4* ثبت‌نام کنند.

 

اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی

از ابتدای امسال، اظهار نظرهای گوناگونی درباره احیای سهمیه‌بندی بنزین و بازگشت کارت سوخت شنیده شد. در نهایت، بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در تشریخ جزئیات جلسه‌ای که در این زمینه برگزار شده بود، اعلام کرد که کارت‌های سوخت احیا می‌شود ولی بنزین همچنان ۱۰۰۰ تومان باقی می‌ماند. حال، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از اجباری‌شدن استفاده از کارت سوخت از بیستم مرداد‌ماه خبر داده است.

 

به گزارش وزارت نفت، در اطلاعیه شماره ۴ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران آمده است: در اجرای سیاست‌های دولت و مجلس، عرضه بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور از تاریخ ۲۰ مردادماه امسال فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت، امکان‌پذیر خواهد بود. بر اساس این اطلاعیه، آن دسته از صاحبان خودروها که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده و بر اساس فراخوان پیشین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اطلاعات خود را در سامانه دولت همراه درج و با طی‌کردن فرآیند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده‌اند، نیازی به ثبت‌نام دوباره ندارند و کارت هوشمند سوخت آنها بر اساس ثبت‌نام پیشین، صادر و از سوی شرکت ملی پست ایران به آنها تحویل داده می‌شود. این دسته از هموطنان هزینه صدور کارت سوخت المثنی را برابر تعرفه مصوب‌، هنگام دریافت کارت، به ماموران شرکت ملی پست ایران پرداخت می‌کنند.

 

همچنین اگر عده‌ای از هموطنان که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده‌اند و در فراخوان پیشین از طریق سامانه دولت همراه ثبت‌نام نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ و یا سامانه دولت همراه (به ترتیبی که متعاقبا اعلام می‌شود)، برای صدور کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام کنند.

 

آرمان/سوسن یحیی‌پور

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------