آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

ضرر میلیاردی سیگاری‌ها به اقتصاد ایران



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,سیگاری‌
مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیردار مرکز بهداشت استان یزد از مصرف سالانه ۶۵ میلیارد نخ سیگارت در کشور خبر داد. 

به گزارش ایسنا، دکتر «محمدرضا صادقیان» گفت: متاسفانه در نتیجه این عادت اجتماعی اشتباه از سوی افراد سیگاری، آنها ۳۰ هزار میلیارد ریال زیان به اقتصاد خانوارها وارد می‌کند و بر پایه سند ملی غیرواگیر تا سال ۲۰۲۵ میزان مصرف مواد دخانی در کشور باید تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

 

وی افزود: به همین منظور سند کنترل دخانیات استان تدوین و در شورای سلامت و امنیت غذایی مصوب و شرح وظایف هر یک از دستگاه‌ها مشخص شده و برنامه‌های عملیاتی آن نیز در حال تدوین و اجراست.

 

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیردار مرکز بهداشت استان یزد در ادامه با اشاره به این‌که ۱۳.۶ درصد از جمعیت ایران دخانیات مصرف می‌کنند، گفت: طبق تحقیقات انجام شده این آمار در استان یزد ۱۴ درصد است که این مهم از لحاظ سلامت اجتماعی نگرانی‌هایی را در میان مسئولان منطقه ایجاد کرده است.

 

صادقیان گرایش زنان یزدی به مصرف دخانیات را نگران‌کننده دانست و تاکید کرد: افزون بر سه درصد جمعیت بالای ۱۸ سال بانوان دخانیات مصرف می‌کنند که استان از این نظر در کشور در رتبه هشتم قرار دارد، این در حالی است که میزان مصرف دخانیات در بین مردان یزدی ۲۶ درصد است و در جایگاه دوازدهم قرار دارد.

 

این مسئول ادامه داد: کاهش شانس باروری، سقط مکرر، اثرات نامطلوب بر پوست و مو، یائسگی زودرس، زایمان زودرس، تولد نوزاد کم وزن، ابتلا به سرطان پستان، ابتلا به سرطان ریه و سایر سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، پیری زودرس، پوکی استخوان، شیوع تومور مغزی در جنین خانم‌های سیگاری و قلیانی بخشی از عوارض مصرف دخانیات در زنان است.

 

صادقیان بحث مبارزه با مواد دخانی را از جمله ضرورت‌های جدی توسعه فرهنگی در جوامع عنوان کرد و گفت: دروازه ورود به بحث اعتیاد مصرف سیگار است که فقط ۳.۶ درصد یزدی‌ها برای ترک سیگار اقدام می‌کنند و یزد در این زمینه در رتبه ششم کشور قرار دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: از 3000 مورد مرگ ثبت شده سالانه در استان یزد، ۱۲ درصد آن مربوط به مصرف مواد دخانی است.

 

به گفته مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیردار مرکز بهداشت استان یزد به افرادی که دود حاصل از مصرف سیگار دیگران "دود دست دوم" را تنفس می‌کنند سیگاری تحمیلی می‌گویند که ۳۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال یزد با دود سیگار و قلیان مواجهه دارند.

 

صادقیان تصریح کرد: ثابت شده سیگاری‌های تحمیلی، به همان اندازه افراد سیگاری، در معرض زیان‌های دود دخانیات هستند ممکن است به آبریزش بینی، سوزش چشم، گلودرد و سردرد مبتلا شوند و اگر تنفس آن‌ها در هوای آلوده با دود دخانیات دیگران ادامه یابد، حتی ممکن است ابتلا به سرطان ریه، حمله‌های قلبی و عفونت ریه در آن‌ها افزایش یابد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: عملکرد ریه‌ها در افراد سیگاری تحمیلی به تدریج کاهش می‌یابد و از آنجا که فیلتر سیگار، برخی مواد مضر در دود را به خود جذب می‌کند، دودی که وارد بدن افراد سیگاری تحمیلی می‌شود در مقایسه با دود استنشاق شده فرد سیگاری، حاوی مواد سمی و سرطان‌زای بیشتری است. ٢٥ تا ٣١ خرداد ماه، هفته ملی بدون دخانیات نامگذاری شده است. 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------