آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

در غیبت نظارت/ افزایش غیرمنطقی قیمت کالاهایی که ارز دولتی گرفته‌اند +جدول



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,واردات کالا‌های اساسی
بر مبنای برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس به رغم تخصیص ارز با نرخ ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی، این کالا‌ها در سبد مصرف‌کننده و تولیدکننده به‌طور میانگین ۴۲ درصد رشد قیمت را در مقیاس نقطه به نقطه تجربه کرده‌اند. 

 به گزارش رویداد۲۴، گرانی کالاها همچنان ادامه دارد؛ تفاوتی نمی‌کند کالا با ارز دولتی وارد شده باشد یا واردات آن آزاد بوده باشد. عجیب‌تر آنکه کالاهایی که با ارز دولتی وارد شده‌اند، همپای سایر کالاها در حال گران شدن هستند، گویا فقط قرار است ارز دولتی به عده‌ای تعلق بگیرد، بدون آنکه نظارتی بر قیمت‌گذاری کالاها باشد.

 

نگاهی به وضعیت گرانی کالا‌هایی که ارز دولتی گرفته‌اند عمق فاجعه را بیشتر نشان می‌دهد؛ از ابتدای فروردین سال ۹۷ هر کیلو گوشت گوسفندی با قیمتی در حدود ۴۵ هزار تومان در تهران به فروش می‌رسید. اما در فروردین امسال به بیش از ۱۰۱ هزار تومان رسید و بیش از ۱۲۰ درصد رشد کرد. نکته قابل توجه اینکه ارز دولتی گوشت قرمز از انتهای فروردین ۹۸ حذف شده است.

 

قیمت ۱۰۰ گرم کره از سال ۹۷ تا کنون ۲۰۰۰ تومان افزایش داشته است! این کالا نیز جزو کالا‌هایی بوده که واردکنندگان آن تا فرودردین امسال ارز دولتی دریافت می‌کرده‌اند. حبوبات نیز چنین وضعیتی داشته‌اند و شرکت‌های بزرگی همچون گلستان ارقام میلیون دلاری برای واردات حبوبات دریافت کرده‌اند.

 

منتقدان پرداخت یارانه‌های نقدی می‌گفتند دولت مردم را تنبل بار خواهد آورد، عجیب آنکه این منتقدان یکبار زبان نمی‌گشایند و بگویند دولت چگونه واردکنندگان و کسانی که ارز دولتی گرفته‌اند را تنبل بار آورده است؛ واردکنندگانی که از یکسال گذشته چنان به ارز دولتی عادت کرده‌اند که سخت بتوان این رانت را از آنها گرفت.

 

بر مبنای برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس به رغم تخصیص ارز با نرخ ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی، این کالا‌ها در سبد مصرف‌کننده و تولیدکننده به‌طور میانگین ۴۲ درصد رشد قیمت را در مقیاس نقطه به نقطه تجربه کرده‌اند، این در حالی است که کالا‌هایی که بدون سوبسید دولتی وارد شده‌اند در مقیاس مشابه در حدود ۷۲ درصد رشد کرده‌اند. 

 

جدول زیر افزایش قیمت کالاهایی را نشان می‌دهد که واردکنندگان آن ارز دولتی دریافت کرده‌اند.

 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,واردات کالا‌های اساسی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------