آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

چین تنها خریدار همه نفت خام ایران؟ / فروش نفت به بالاترین میزان از سال۲۰۱۹ رسید

صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶سال‌اخیر رسیده و به‌رغم تحریم‌های یک‌جانبه غرب، به اقتصاد این کشور برابر با…

نوبت به نجومي‌بگيران وزارت نيرو رسيد



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,حقوق‌های نجومی

در شرایطی که جامعه با مشکلات اقتصادی و معیشتی عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، اما بحث حقوق‌های نجومی همچنان در برخی جاها به چشم می‌خورد. در این راستا قانون ابلاغی قوه قضائیه مبنی بر رسیدگی به اموال و دارایی‌های مسئولان شاید بتواند با این آفت مبارزه کند تا کمتر شاهد چنین دریافتی‌های کلانی از سوی برخی مدیران بعضا بی‌ثمر باشیم.

 

در این راستا بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس می‌گوید: «در شرایط کنونی هنوز برخی از شرکت‌های دولتی به مدیران خود حقوق‌های نجومی پرداخت می‌کنند و با این تخلفات هنوز تاکنون برخورد نشده است. طبق شکایت‌های ارائه شده به کمیسیون اصل90 مجلس، هنوز برخی از مدیران در شرکت‌های آموزشی وابسته به وزارت نیرو حقوق نجومی دریافت می‌کنند، از این رو اعضای کمیسیون در حال بررسی مستندات مربوطه هستند.»

 

 شفافیت دریافت

چندی قبل بود که سیدمیعاد صالحی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور در دومین گام مهم خود در راستای ایجاد شفافیت در این صندوق، در مورخه دوم تیر ماه ۱۳۹۸ میزان حقوق و مزایا و سایر دریافتی‌های مدیران این صندوق را منتشر کرد. بررسی‌ها حکایت از آن داشت که دو مدیر،  ماهانه ‌حقوق‌های نجومی بیش از ۴۰میلیون تومان در سال گذشته دریافت کرده‌اند و یک مدیر نیز حقوق ۲۸ میلیون تومانی دریافت کرده است.

 

این مدیرعامل جوان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «سال‌های سال است که مردم خواهان انتشار عمومی حقوق و مزایا و سایر دریافتی‌های مدیران هستند، اما این امر مهم، همچنان در تعارفات دستگاه‌های قوای مختلف عملی نشده یا ناقص اجرا شده است. در ادامه مسیر شفافیت در صندوق بازنشستگی کشوری و در راستای دستور وزیر محترم مبنی بر شفافیت در همه ارکان و فعالیت‌های صندوق و تبدیل آن به پایلوت شفافیت به عنوان اکسیر حیات بخش برای بازگرداندن اعتماد عمومی، حقوق و مزایای سال ۹۷ مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره صندوق بازنشستگی و هلدینگ‌های تابعه منتشر شد و از طریق سامانه شفافیت سایت صندوق در دسترس عموم قرار گرفت.

 

این اولین بار است که میزان مجموع حقوق، مزایا، اضافه کار، کارانه، پاداش و... یک دستگاه اجرایی منتشر می‌شود. در این شرایط سخت اقتصادی برای مردم، دریافتی‌های چند ده میلیونی برخی از مدیران، قلب ما را هم مانند شما به درد می‌آورد، به ویژه مدیرانی که عملکرد ضعیفی داشته و بیشتر به فکر جیب خودشان بوده‌اند تا جیب بازنشستگان. اما به لطف خدا این رویه غلط ادامه نخواهد یافت و اقدامات مقتضی در حال انجام است.» حال باید دید در مقابل نجومی بگیران چه رویکردی اتخاذ خواهد شد.

 

  برخورد با نجومی‌بگیران

سخنگوی کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس، در واکنش به تداوم پرداخت حقوق‌های نجومی به مدیران در برخی از شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی، اظهارداشت: نمایندگان مجلس در برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف کردند که تا پایان سال نخست اجرای قانون، نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق مدیران و مقامات اقدام کند، اما متأسفانه تاکنون این مصوبه قانونی بعد از گذشت حدود سه سال عملیاتی نشده است، از این رو دولت باید نسبت به تحقق این موضوع اقدام کند.

 

«خانه ملت» نوشت؛ بهرام پارسایی بر لزوم ورود جدی دستگاه‌های نظارتی به پرونده‌های پرداخت حقوق نجومی به مدیران تأکید کرد و گفت: با نظارت دقیق و گسترده می‌توان از بروز تخلفات مالی در حوزه پرداخت حقوق‌های نجومی جلوگیری کرد. در شرایط کنونی هنوز برخی از شرکت‌های دولتی به مدیران خود حقوق‌های نجومی پرداخت می‌کنند و در این عرصه با این تخلفات تاکنون برخورد نشده است. نماینده شیراز در مجلس افزود: در شرایط کنونی هنوز برخی از شرکت‌های دولتی به مدیران خود حقوق‌های نجومی پرداخت می‌کنند و با این تخلفات هنوز تاکنون برخورد نشده است. این نماینده مردم در مجلس دهم، از ورود کمیسیون اصل نودم مجلس به پرونده حقوق‌های نجومی خبر داد و افزود: تاکنون چندین شکایت و پرونده به کمیسیون واصل شده و این پرونده‌ها در حال رسیدگی هستند.

 

وی تصریح کرد: به طور مثال طبق شکایت‌های ارائه شده به کمیسیون اصل نودم مجلس، هنوز برخی از مدیران در شرکت‌های آموزشی وابسته به وزارت نیرو حقوق نجومی دریافت می‌کنند، از این رو اعضای کمیسیون در حال بررسی مستندات مربوطه هستند. پارسایی ادامه داد: در شرایط کنونی هنوز برخی مقاومت‌ها در اجرای قانونی برای مقابله با حقوق‌های نجومی وجود دارد که رفع آن نیازمند ورود جدی دستگاه‌های نظارتی است. سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس تاکید کرد: این کمیسیون آماده است که به پرونده تخلفات در حوزه حقوق‌های نجومی رسیدگی کند، از این رو اعضای کمیسیون اصل۹۰ برای برخورد با این دست تخلفات جدی هستند.

 

  سوال از وزرا

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ارتباط با پرداخت‌های نجومی اظهار داشت: پرداخت حقوق‌های نجومی همچنان وجود دارد و آنچه که در روزهای اخیر منتشر شده بخشی از آن است، ولی اطلاع‌رسانی به تنهایی کافی نیست و باید به شکل قانونی با آن برخورد شود و نتیجه آن به اطلاع مردم برسد.

 

محمدعلی پورمختار گفت: قانون خوبی در مجلس برای جلوگیری از این اتفاق تصویب شد و بر اساس آن باید همه‌ی این حقوق‌ها به بیت‌المال بازگردد، وکسانی که حقوق‌های غیر قانونی گرفتند به مراجع قضایی معرفی شوند. نماینده بهادر و کبودر آهنگ افزود: در سایر بخش‌ها از جمله شرکت‌های بزرگ دولتی همچنان بحث حقوق نجومی وجود دارد وما اخباری از آن داریم و دیوان محاسبات تکلیف دارد آن را پیگیری کند. وی تصریح کرد: هنوز در زیر مجموعه چند وزارتخانه با وجود تصویب قانون شاهد پرداخت حقوق‌های نجومی هستیم، به همین دلیل طرح سوال از وزرای مربوط در مجلس به جریان افتاده است.

 

آرمان

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------