تداوم تلاطم در بازار سیب‌زمینی تا 20 روز



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,سیب‌زمینی
مدیرعامل تعاونی سیب‌زمینی‌کاران شهرستان بهار گفت: برداشت سیب زمینی همدان آغاز شود، قیمت‌ها تعدیل خواهد شد اما باید از امروز مدیریت لازم را اعمال کرد که دست دلالان کوتاه و محصولات کمتری در انبارها دپو شود. 

مجید ریحانی امروز در گفت‌و‌گو با فارس در همدان با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان از حدود 6 ماه پیش وضعیت امروز بازار را پیش‌بینی کرده بودند اظهار کرد: بارندگی‌ها، انجام نشدن کشت اول کرمانشاه، به تعویق افتادن کشت به دلیل رطوبت و مواردی از این دست باعث شد که برخی از کارشناسان شرایط امروز را پیش بینی کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در شهرستان بهار به دلیل رطوبت بالا فصل رویش طولانی‌تر شد افزود: برای این مسأله اقدامی از دستمان برنمی‌آمد چراکه سیب‌های موجود در انبارها به فروش رفته بود و هرچه کشت شده نیز به بازار عرضه شده است.

 

مدیرعامل تعاونی سیب‌زمینی‌کاران شهرستان بهار با بیان اینکه سیب زمینی برای صادرات وجود ندارد و می‌توان آمار آن را از گمرک‌های کشور گرفت تصریح کرد: کیفیت سیب‌های موجود به دلیل برداشت زودهنگام برای صادرات مناسب نیست.

 

وی با اشاره به اینکه میزان صادرات نشان می‌دهد که افزایش قیمت به دلیل صادرات در مقطع زمانی فعلی نیست ادامه داد: مصرف سالانه سیب خانوار به ازای هر نفر 42 تا 45 کیلوگرم بود اما امروز به دلیل افزایش قیمت کالاهای دیگر، استقبال بیشتری نسبت به سیب زمینی شده و میزان مصرف نیز افزایش یافته است.

 

ریحانی با بیان اینکه البته در شرایط فعلی برخی از خانواده‌ها به این محصول نیز دسترسی ندارند خاطرنشان کرد: سیب زمینی برای برخی از اقشار جای گوشت و پروتئین را پر می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه باید حدود 20 روز منتظر ماند، تا برداشت سیب زمینی تابستان همدان انجام شود گفت: برداشت سیب زمینی همدان که آغاز شود، قیمت تعدیل خواهد شد اما باید از امروز مدیریت لازم را اعمال کرد که دست دلالان کوتاه و محصولات کمتری در انبارها دپو شوند.

 

مدیرعامل تعاونی سیب‌زمینی‌کاران شهرستان بهار با بیان اینکه تعهد استان همدان در تأمین سیب‌زمینی تا پایان اردیبهشت بود که تا پایان خردادماه نیز انجام شد اظهار کرد: با ورود به تیرماه مشکلات کاهش عرضه و افزایش قیمت رخ داده است.

 

وی با اشاره به اینکه محصولات استان همدان به سایر نقاط کشور نیز ارسال شده است افزود: از بهمن ماه سال گذشته بیشترین سیب زمینی وارد شده در بازار ایران از استان همدان بوده است که صحت آن را می‌توان در آمار پایانه‌ها جستجو کرد.

 

ریحانی با بیان اینکه سیب زمینی‌های شمال غرب کشور بیشتر روانه کارخانه‌های صنایع تبدیلی می‌شود تصریح کرد: البته در مقاطعی سیب زمینی دزفول نیز وارد بازار شده اما تأمین‌کننده اصلی بازار استان همدان بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه ذخیره‌سازی از مهرماه گذشته انجام شد ادامه داد: وقتی به بارندگی اسفندماه و بهار برخوردیم و کشت برخی نقاط متوقف شد مشخص بود که به مشکل برخورد می‌کنیم اما اعلام آن باعث می‌شد که افراد سودجو وارد عرصه شوند و بر تلاطم بازار بیفزایند.

 

مدیرعامل تعاونی سیب‌زمینی‌کاران شهرستان بهار با بیان اینکه بخش دولتی باید شرایط بازار را بهتر مدیریت می‎کرد گفت: بازار تره‌وبار همواره دست دلالان و سودجویان است که افراد تنها به دنبال منفعت خود هستند.

 

وی تأکید کرد: نخستین محموله نوبرانه که وارد بازار شود، قیمت‌ها تعدیل می‌شود و ما نیز به عنوان کشاورز خواهان قیمت عادلانه هستند و حاضر نیستند که هم‌نوعانشان در سختی باشند.

 

ریحانی با بیان اینکه قیمت بالا چندان به نفع کشاورز نیست اظهار کرد: کشاورز در حال حاضر نگران افزایش قیمت  است که منجر به تصمیمات کلان کشوری و آسیب به کشاورز نشود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------