آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

خطری یارانه‌بگیران پولدار را تهدید نمی‌کند!



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,یارانه‌
بار دیگر دولت موظف به حذف دهک‌های بالای درآمدی از جمع یارانه‌بگیران است و آئین‌نامه آن را نیز تصویب کرده ولی همانگونه که سال‌های قبل اجرا نشد، تضمینی برای عملی شدن این مهم وجود ندارد و این را ثروتمندان یارانه‌بگیر با توجه به تجربه سال‌های گذشته به خوبی می‌دانند و احساس خطری نمی‌کنند. 

به گزارش ایسنا، طبق بند (۱) تبصره (۱۴) قانون بودجه ۱۳۹۸، دولت موظف است با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران اقدام کنند. بر این اساس اخیراً، هیأت دولت آئین نامه مربوطه را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.

 

گرچه این مصوبه لازم الاجرا است اما تضمینی برای آن و حذف سه دهک بالای درآمدی نیست؛ چراکه طی سال‌های گذشته بارها این تکلیف برعهده دولت گذاشته شده تا سه دهک بالای درآمدی از جمع یارانه بگیران حذف کند اما عملاً چنین اتفاقی نیفتاده است.

 

در حال حاضر بیش از ۷۸ میلیون نفر در سال یارانه نقدی دریافت می‌کنند که این تعداد قابل توجه از جمعیت ایران، حجم سنگینی از منابع را از سال ۱۳۸۹ که قانون هدفمندی یارانه‌ها به مرحله اجرا درآمده صرف خود کرده است؛ به طوری که بالغ بر ۳۴۰ هزار میلیارد تومان در این چند سال به پرداخت یارانه‌های نقدی به مجموعه‌ای که در آن ثروتمند و نیازمند قرار دارند اختصاص پیدا کرده است.

 

رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در حالی طی این سال‌ها پرداخت شده که به گفته مسئولان اکنون ارزش آن به زیر ۲۰ هزار تومان رسیده است ولی همین رقم ناچیز را نیز دولت به ثروتمندان هر ماه می‌پردازد و مصوبات مجلس برای حذف دهک‌های بالای درآمدی به جایی نرسیده است.

 

این در حالی است که در این رابطه، تنها اقداماتی که انجام شد حذف یارانه حدود چهار میلیون نفر بود که با توجه به خطاهای که صورت گرفته و اعتراضاتی که از سوی حذف شدگان مطرح شد، نزدیک به یک میلیون نفر به جمع یارانه بگیران برگشتند.

 

در سال گذشته نیز با وجود این تکلیف اتفاقی نیفتاد و به اذعان مسئولان دولتی و گزارش مجلس یارانه کسی قطع نشد و ثروتمندان به دریافت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان ادامه دادند.

 

از این رو با توجه به اینکه به صراحت اعلام می‌شود بانک‌های اطلاعاتی قوی برای شناسایی افراد پردرآمد وجود نداشته و ممکن است افراد نیازمند طی این غربالگری آسیب ببیند به نظر نمی‌رسد در سال جاری نیز مصوبه حذف سه دهک بالای درآمدی اجرایی شود، چراکه راهکار مشخص و دقیقی برای این مسئله از سوی دولت ارائه نشده و تاکنون در این رابطه اعلامی نداشته است، در این شرایط تکرار ماجرای مصوبات روی کاغذ حذف دهک‌هی بالایی و پرداخت‌های چند هزار میلیاردی به افراد ثروتمند دور از ذهن نیست.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------