آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

قیمت مرغ کاهش می‌یابد، از 20 روز دیگر



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,قیمت مرغ
قیمت مرغ از 20 روز دیگر کاهش می‌یابد. فعلاً خرید خود را کم کنید. چنانچه مردم تقاضاهای خود را کنترل کنند، قیمت مرغ از اوایل شهریورماه  کاهشی می‌شود چرا که از آمار تلفات مرغ کاسته شده و تولید دوباره جان می‌گیرد. این توصیه‌ای است که موسپیدان اتحادیه مرغ به مردم می‌کنند و می‌گویند که افزایش خرید به‌ خاطر ترس از ادامه گرانی منجر به جهش قیمت این محصول خواهد شد. 

طی چند روز اخیر خریداران مرغ دیده‌اند که قیمت‌ها افزایشی بوده است. مرغی را که بین 11 الی 13 هزار تومان می‌خریدند این روزها به 16 هزار تومان و حتی بیشتر هم رسیده است. گزارش میدانی ما از سطح شهر هم نشانه‌هایی از رشد قیمت‌ها را ثبت کرده است. رضا یکی از مرغ فروش‌ها در مرکز شهر تهران هر کیلو مرغ را 16 هزار تومان می‌فروخت و می‌گفت که خودش این محصول را 15 هزار و 400 تومان خریده است.

 

در عین حال هر کیلو مرغ سبز در این واحد صنفی 19 هزار تومان بود. وی ادامه داد که من برخلاف سایر مغازه‌ها که ران پاک شده مرغ را گران‌تر می‌فروشند با همان قیمت 16 هزار تومان به دست مشتری می‌رسانم. این فروشنده مرغ که سابقه کاریش بیش از 42 سال است، در مورد وضعیت بازار می‌گوید که از هفته پیش عرضه مرغ بشدت در بازار کم شده و این کاهش عرضه عامل اصلی رشد قیمت شده است.

 

وی می‌گوید که شنیده‌ام برای کنترل قیمت‌ها قرار است مرغ وارد شود.

 

کسر شأن واردات

اما این گفته فروشنده مرغ صحبت‌های حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت را برای ما تداعی کرد که« واردات مرغ برای کشوری که خودکفا است کسر‌ شأن است.» وی بیان کرده بود که قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان برای مرغ مناسب است، در این صورت مصرف‌کننده و تولیدکننده آسیب نمی‌بینند.

 

15 میلیون تومان جریمه شدیم

مسعود که سوپر پروتئینی دارد، این روزها مرغ نمی‌فروشد. از او پرسیدم که چرا دیگر فروشنده مرغ نیستی، گفت: ما مرغ را 16 هزار تومان می‌فروختیم، اما تعزیرات حکومتی ما را متهم به گرانفروشی کرد و به میزان 15 میلیون تومان جریمه شده‌ایم. وی ادامه داد: ما مرغ را گران خریدیم و مجبوریم با سود ناچیز آن را به فروش برسانیم.

 

آمارهای مصرف

گفته شده سرانه مصرف مرغ در ایران 27 تا 29 کیلوگرم در سال است و این در حالی است که در سایر کشورها سرانه مصرف سالانه بین 13 تا 15 کیلوگرم است. این آمارها در شرایطی است که ایران با تولید حدود ۲.۲ میلیون تن گوشت مرغ در سال هفتمین کشور تولید‌کننده در جهان است.

 

مرغداران گران کردند

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی کشور درباره قیمت مرغ و چرایی افزایش آن در بازار به «ایران» گفت: طبق مصوبه دولت، مرغداران با قیمت 8 هزار و 500 تومان باید مرغ را به کشتارگاه‌ها بفروشند، اما چند وقتی است که این کار را انجام نمی‌دهند و قیمت‌ها را به 10 هزار و 500 تومان رساندند. وقتی از محل تولید گرانی اتفاق می‌افتد سایر بخش‌ها هم مجبور به افزایش قیمت می‌شوند.

 

کاهش 20 درصدی تولید

وی ادامه داد که مرغداران افزایش قیمت را این‌گونه توجیه کردند که دخل و خرج‌شان به‌هم نمی‌خورد، چرا که نگهداری مرغ‌ها در فصل گرما بسیار سخت می‌شود و همواره در این فصل آمار تلفات افزایش پیدا می‌کند و در مقابل آمار تولید کاهشی می‌شود. طبق آمار ارائه شده از سوی اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی کشور میزان جوجه‌ریزی روزانه 120 میلیون است حال با کاهش 20 درصدی تولید، جوجه‌ریزی به 100 میلیون رسیده است. یوسف خانی اظهارداشت: درست است که قیمت تمام شده مرغ در این فصل گران‌تر می‌شود اما قیمت 10 هزار و 500 تومان منطقی نیست و مرغداری‌ها با قیمت 9 هزار تومان می‌توانستند مرغ را به کشتارگاه‌ها بفروشند. البته اعتراض‌هایی هم به ستاد تنظیم بازار کردند ولی مورد قبول واقع نشد. رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی کشور با قطعیت گفت که از اواخر مرداد و اوایل شهریور به طور قطع قیمت مرغ کاهشی و به قیمت مصوب دولت نزدیک می‌شود.

 

مرغ بالای 13000 تومان گرانفروشی است

شهرام میرآخورلو معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص قیمت مرغ نیز گفته است که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت مرغ برای مصرف‌کننده ۱۲۹۰۰ تومان در سراسر کشور است و هیچ واحد صنفی و فروشگاهی حق عرضه مرغ با قیمت بالاتر از ۱۲۹۰۰ تومان را ندارد و بر همین اساس نظارت بر بازار با جدیت صورت خواهد گرفت و از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها موضوع پیگیری می‌شود.

 

مرجان اسلامی فر 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------