آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

چای قند‌پهلو با طعم تلخ گرانی/نرخ چای خارجی از ۱۲۰هزار تومان فراتر رفت



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,چای
نرخ چای خارجی از 120هزار تومان فراتر رفت و بازار چای وطنی را داغ کرد 

خواربار  سیر صعودی قیمت انواع چای ایرانی و خارجی ادامه دارد. این روند زمینه تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان را فراهم کرده و موجب شده قیمت این نوشیدنی همه‌گیر در بازار خرده‌فروشی چندنرخی شود. به گزارش همشهری، اواخر اردیبهشت‌ماه امسال وزارت صنعت در نامه‌ای به بانک مرکزی از حذف ارز 4200 تومانی واردات چای خبر داد. اعمال این قاعده تازه از 18 خرداد، موجب شد قیمت هر کیلوگرم چای خارجی ممتاز از مرز 125 هزار تومان گذر کند و در ادامه به رشد 2برابری نرخ چای ایرانی در بازار منجر شد.

 

عرضه چندنرخی چای

حذف ارز دولتی و افزایش قیمت تمام‌شده تولید و افزایش هزینه واردات چای، سونامی گرانی، افت کیفیت و عرضه چندنرخی انواع چای ایرانی و خارجی را به‌دنبال داشته است. مشاهدات خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد نرخ خرده‌فروشی هر کیلوگرم چای خارجی به 60 تا 125 هزار تومان رسیده و چای ایرانی نیز با نرخ 35 تا 70 هزار تومان در هرکیلوگرم به مشتریان عرضه می‌شود.

 

این افزایش قیمت‌ها موجب شده تا برخی فروشندگان در بورس چای خیابان مولوی و حتی خرده‌فروشی‌های سطح شهر از درج اتیکت قیمت‌های بالا روی انواع چای فله خودداری کنند و همین امر زمینه عرضه چند نرخی انواع چای را فراهم کرده است.

  

رواج پدیده اختلاط انواع چای

چای ازجمله اقلام کالایی است که به‌دلیل تفاوت شدید قیمت مرغوب و کم کیفیت آن و ناتوانی اغلب مشتریان برای تشخیص نوع مرغوب و کم کیفیت، هنگام افزایش قیمت‌ها، زمینه سودجویی عرضه‌کنندگان را با افزایش سهم چای نامرغوب از اختلاط چای فراهم می‌کند. این روزها گرانی چای، انگیزه سودجویان برای اختلاط انواع چای و عرضه آن تحت عنوان برندهای مرغوب چای ایرانی و خارجی را در بازار بالا برده است. به‌نظر می‌رسد اغلب مشتریان دیگر نمی‌تواند، به تبلیغات فروشندگان بازار چای درمورد کیفیت و قیمت اعتماد کند. این مشکل در بازار چای فله نسبت به انواع چای بسته‌بندی به‌مراتب حادتر است. این شرایط موجب شده معدود مشتریانی که به خرید چای با کیفیت ایرانی و خارجی تمایل دارند نیز به خرید چای مرغوب و با کیفیت امید چندانی نداشته باشند.

 

 

 

سرنوشت مبهم چای دولتی

حذف ارز دولتی چای زمینه رشد 4برابری قیمت این محصول را در بازار خرده‌فروشی فراهم کرده، اما آمارهای واردات چای نشان می‌دهد سرنوشت تعیین نرخ و توزیع 20 هزار تن چای خارجی وارداتی با ارز دولتی مشخص نیست. علاوه بر این از 18 خرداد تا 18 مرداد‌ماه امسال 13 هزار و 500 تن چای وارداتی با نرخ ارز نیمایی از گمرک ترخیص شده است.

حمیدرضا موثقی -رئیس اتحادیه بازرگانان وتوزیع‌کنندگان چای- به همشهری، گفت: مصرف سالانه چای کشور قبلا 100 تا 120 هزار تن بوده اما در سال 97 به‌دلیل افت قدرت خرید، این میزان به 80 تا 85 هزار تن کاهش یافته که 20 هزار تن آن از محل تولید داخل و 60 تا 65 هزار تن آن از طریق واردات تامین می‌شود. با درنظر گرفتن این میزان نیاز بازار، متوسط سرانه مصرف چای در کشور 1/5 کیلوگرم برای هر نفر است و مصرف‌کنندگان ایرانی‌ با نرخ‌های سال گذشته برای خرید انواع چای، سالانه 12 میلیارد و 800 میلیون تومان هزینه کرده‌اند.

 

تلخ و شیرین

 گرانی چای خارجی

روی دیگر سکه گرانی چای، افزایش رغبت و تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان به خرید چای ایرانی است. رشـد 4برابری قیمت چای خارجی، کاهش اطمینان به کیفیت این نوع چای و استفاده از رنگ و برخی افزودنی‌ها و طعم‌دهنده‌ها در تولید چای خارجی، موجب حذف چای خارجی از سبد خانوارهای کم‌درآمد شده که می‌توانست اتفاق مؤثری برای حمایت از تولید داخل این محصول باشد. اما رشد نسبی تقاضا برای چای ایرانی بلافاصله زمینه رشد قیمت‌ها را در بازار چای ایرانی هم فراهم کرده است. در یک سال گذشته نرخ هر کیلوگرم چای ایرانی از 15 تا 30 هزار به 50تا 70 هزار تومان افزایش یافته است؛ موضوعی که رئیس اتحادیه بازرگانان و توزیع‌کنندگان چای کشور با اشاره به آن اعلام کرد: در 2‌ ماه گذشته با حذف ارز 4200 تومانی واردات چای و تبدیل آن به ارز نیمایی و افزایش چندبرابری قیمت چای خارجی، اقبال مصرف‌کنندگان، به‌خصوص اقشار با درآمد کم و متوسط به چای ایرانی بیشتر شده که موجب رشد 100 درصدی قیمت آن شده است.

  

رشد قیمت

مشاهدات خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد نرخ خرده‌فروشی هر کیلوگرم چای خارجی به 60 تا 125هزار تومان رسیده و چای ایرانی نیز با نرخ 35 تا 70هزار تومان در هرکیلوگرم به مشتریان عرضه می‌شود

 

سودجویی در بازار

گرانی چای، انگیزه سودجویان برای اختلاط انواع چای و عرضه آن تحت عنوان برندهای مرغوب چای ایرانی و خارجی را در بازار بالا برده است

 

 

همشهری / علی  ابراهیمی  

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------