آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

تداوم خرید «حقیقی»‌ها در بازار سهام



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,بازار سهام

 

بورس تهران در حالی معاملات روز چهارشنبه را با رشد بیش از ۳هزار واحدی شاخص کل سپری کرد که به این ترتیب بازدهی هفتگی این بازار به ۷/ ۱درصد رسید. در این میان تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در بازار سهام نیز مطابق با روال هفته‌های اخیر، با خریدهای قابل‌توجه از سوی بازیگران خرد همراه شد به‌طوری‌که در این هفته بیش از ۲۱۱میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شد.

 

بررسی جزئیات خرید و فروش‌های صورت گرفته از سوی بازیگران بورسی نشان می‌دهد که در تمام روزهای این هفته، سهامداران حقیقی بیش از آنکه فروشنده باشند، خریدار بودند به‌طوری‌که شروع هفته با نوسان محدود ۱۴واحدی شاخص کل بورس آغاز شد و در این روز سهامداران خرد، خالص خرید بیش از ۵۶میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. در این روز حقیقی‌ها بیشترین خرید را در نماد سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی داشتند؛ به‌طوری‌که خالص خرید سهامداران معامله‌گران خرد در نماد «وبانک» به ۱۳میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان رسید.

 

در همین راستا حقیقی‌ها به خرید سهام بانک پارسیان و ایران‌خودرو نیز تمایل نشان داده و در نهایت به ترتیب خالص خرید ۲/ ۱۱میلیارد تومانی و ۸میلیارد تومانی را در هر کدام از این دو نماد ثبت کردند. بررسی خرید و فروش‌های صورت گرفته در نماد ایران خودرو نشان می‌دهد که در روز شنبه ۱۰میلیون سهم مزبور از سوی سرمایه‎گذاری سمند و ۲میلیون سهم دیگر نیز توسط گروه مالی پارسیان عرضه شده که در مقابل سرمایه‌گذاری ملی ایران به‌عنوان دیگر سهامدار عمده «خودرو» به خرید ۲میلیون سهم پرداخت.

 

این در حالی است که سایپا به‌عنوان دیگر لیدر خودرویی شاهد خرید یک میلیون سهم از سوی گروه سرمایه‌گذاری سایپا بود. در مقابل سهامداران عمده بیشترین خرید را در روز شنبه در نماد پتروشیمی نوری پرداختند. بر این اساس ۵میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «نوری» منتقل شد.

 

در همین راستا حقوقی‌ها خالص خرید ۵میلیارد تومانی در نماد «های‌وب» و ۵/ ۴میلیارد تومانی در نماد «لوتوس» را ثبت کردند. در نماد «های وب» حدود ۷۰۰هزار سهم از سوی سرمایه‌گذاری ملی ایران خریداری شد. در نماد تامین سرمایه لوتوس پارسیان نیز دو حقوقی به خرید سهم پرداختند. بر این اساس خرید ۶میلیون سهمی از سوی گروه سرمایه‌گذاری سایپا و ۲میلیون سهمی از سوی صندوق بازارگردانی امید لوتوس پارسیان صورت گرفت.

 

 هر چند در جریان معاملات روز یکشنبه شاهد افت ۴۱۳واحدی نماگر اصلی بازار سهام بودیم، ولی سهامداران خرد به خریدهای خود ادامه داده و در نهایت بیش از ۴۰میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند. این گروه از بازیگران روز یکشنبه خریدهای سنگینی در نماد پالایش نفت اصفهان داشتند. در حالی حدود ۶۷میلیون سهم «شپنا» در بازار معامله شد که ۸۶درصد از این خریدها توسط سهامداران خرد شکل گرفت. به این ترتیب ۵۶میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان نقدینگی بابت خرید سهام «شپنا» به پرتفوی سهامداران حقیقی این نماد منتقل شد. در این میان گروه مالی ملت به‌عنوان سهامدار ۴۳/ ۱درصدی «شپنا» به عرضه بیش از ۸میلیون سهم مزبور پرداخت.

 

سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین نیز با ثبت خالص خرید ۵میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار روز یکشنبه بود. هر سهم «تاپیکو» در حالی روز یکشنبه با نوسان مثبت ۲درصدی همراه شد که نماد مزبور در پایان معاملات همان روز به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شد. مجمع این شرکت ساعت ۱۰صبح روز چهارشنبه ۳۰مردادماه برگزار شد و تقسیم سود ۴۰تومانی به ازای هر سهم را تصویب کرد.

 

از دیگر جابه‌جایی‌های قابل‌توجه در این بازار می‌توان به خرید و فروش‌های سنگین در نماد سرمایه‌گذاری صدرتامین اشاره کرد. به‌طوری‌که ۹میلیارد و ۵۰۰هزار سهم «تاصیکو» از سوی سهامدار عمده یعنی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی عرضه شد. این حقوقی با عرضه مزبور، درصد مالکیت خود در این نماد را از ۸۰درصد به ۵/ ۳۲ درصد رساند. در مقابل سرمایه‌گذاری صباتامین خرید یک میلیارد و ۳۰۰میلیون سهمی را در این نماد ثبت کرد و با این خرید درصد مالکیت خود در سهام مزبور را به ۸۶/ ۱۲درصد رساند. همچنین در این روز ۲۰۰میلیون سهم دیگر «تاصیکو» نیز از سوی سرمایه‌گذاری نفت وگازوپتروشیمی تامین خریداری شد.

 

معاملات روز دوشنبه در حالی با رشد ۱۹۴۹واحدی شاخص کل بورس همراه شد که بازیگران خرد به خریدهای خود ادامه داده و در نهایت خالص خرید ۴۲میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. در این راستا حقیقی‌ها همچنان بیشترین خرید را در نماد پالایش نفت اصفهان داشتند، امری که با انتقال ۲۲میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «شپنا» همراه شد. در این میان ۲میلیون سهم مزبور از سوی گروه مالی ملت عرضه شد.  تامین سرمایه لوتوس پارسیان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در این بازار بود که خالص خرید بیش از ۱۱میلیارد‌تومانی را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد.

 

در این راستا به‌دنبال تقاضای بالای معامله‌گران حقیقی، صندوق بازارگردانی امیدلوتوس پارسیان به عرضه ۲میلیون سهم پرداخت. روند جابه‌جایی‌ها در آخرین روز کاری هفته نیز همچنان در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی‌ به حقیقی ادامه یافت و به این ترتیب با انتقال بیش از ۷۳میلیارد تومان نقدینگی به سبد معامله‌گران خرد، بیشترین میزان خالص خرید در مقیاس این هفته ثبت شد. در این میان بیشترین خرید صورت گرفته از سوی حقیقی‌ها در نمادهای کوچک بورسی بود.

 

 

دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------