آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

برنامه وزارت نیرو برای حذف قبوض کاغذی آب اعلام شد



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,وزارت نیرو
حذف قبوض کاغذی از یک سال گذشته روی میز دولت قرار گرفت و در این راستا شاهد حذف قبوض کاغذی برق بودیم. طبق آخرین اخبار، قبوض کاغذی آب نیز در لیست انتظار برای حذف شدن قرار گرفته‌اند و به گفته مسئولان تا آخر دولت دوازدهم دیگر شاهد توزیع قبوض کاغذی آب نیز نخواهیم بود. 

به گزارش ایسنا، اواخر پاییز سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از صرفه‌جویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی در صورت حذف قبوض کاغذی آب، برق، گاز و تلفن خبر داد و گفت: با این صرفه‌جویی می‌توان کارهای بزرگی به نفع مردم انجام داد و ذهن مردم را باید نسبت به هدر رفت این منابع حساس کرد.

 

آمارها حاکی از آن است  که ۳۵ میلیون کنتور برق، حدوداً همین تعداد کنتور آب و ۲۰ میلیون کنتور گاز در ایران وجود دارد و برآوردها نشان می‌داد ۱۴۴۰ میلیارد تومان برای قبوض خدماتی هزینه می‌شود. این در حالی بود که به گفته آذری جهرمی، ظرفیت کامل برای صدور تمام این قبوض به صورت الکترونیکی فراهم است.

 

در راستای اجرای این طرح، قبوض کاغذی برق از ابتدای مهرماه حذف شدند و رسما برای هیچ مشترکی قبض کاغذی صادر نمی‌شود. حذف قبوض کاغذی آب گام دیگر وزات نیرو در این راستاست و آخرین اخبار حاکی است که طرح حذف قبوض کاغذی آب براساس ارزیابی صورت گرفته این طرح تا پایان دولت دوازدهم به طور کامل اجرا خواهد شد.

 

پایلوت اجرای طرح حذف قبوض کاغذی آب 

بر این اساس، حمیدرضا کشفی- معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور - در این مورد اعلام کرده بود که در حال حاضر پایلوت اجرای این طرح در چندین شهر از جمله لرستان، اصفهان، آذربایجان‌غربی و بندرعباس آغاز شده است و پس از ارزیابی نتایج، این برنامه به سایر مناطق کشور نیز تعیم داده خواهد شد.

 

وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر زیرساخت اجرای این برنامه کاملا شده است، گفته بود: هزینه آب‌بهای برخی از مشترکان به دلیل تعرفه غیرواقعی آب به میزانی اندک است که چاپ قبض کاغذی حتی به صرفه هم نیست. در حال حاضر تعداد مشترکان آب شهری و روستایی کشور از مرز ۲۳ میلیون مشترک گذشته است و سالانه تعداد بسیار زیادی قبض کاغذی میان این تعداد مشترک توزیع می‌شود که در صورت اجرای کامل این برنامه شاهد ثمراث زیست‌محیطی و اقتصادی فراوانی خواهیم بود.

 

تفاوت قبوض کاغذی آب با برق

در این راستا، محمدرضا بختیاری با تاکید بر این‌که حذف قبوض کاغذی آب زمان‌بر است، به ایسنا گفته بود: فرآیند حذف قبوض کاغذی آب مشابه حذف قبوض کاغذی برق و گاز نیست. زیرا در سیستم برق و گاز هر واحد یک کنتور جداگانه دارد و فیش به صورت جداگانه برای واحدها صادر می‌شود. درحالی که کنتور آب واحدها مشترک است و ساختمان یک فیش بیش‌تر ندارد. این طرح نیاز به بررسی بیش‌تری دارد و فعلا درحال بررسی است و امیدوارم به قولی که در این راستا داده شده عمل کنیم. البته ممکن است طرح حذف قبوض کاغذی آب در همه نقاط کشور اجرایی نشود اما سعی می‌کنیم به صورت پایلوت شروع کنیم. فعلا زیر ساخت‌ها آماده نیست اما اجرای آن به پایان دولت دوازدهم می‌رسد.

 

وی با تاکید بر این‌که اجرای طرح حذف قبوض کاغذی آب نیاز به برگزاری جلسات متعدد دارد، گفت: قبوض کاغذی آب در برخی نقاط به صورت پایلوت اجرا شده است. برای این‌که قبض کاغذی آب حذف شود، باید کنتور مشترکان جدا شود. در این راستا با نظام مهندسی مذاکراتی داشته‌ایم که برای ساختمان‌ها تازه ساز برای هر مشترک کنتور جداگانه نصب شود و پایلوت طرح هم در تازه سازها اجرا شده است اما در حال بررسی هستیم که برای سایر ساختمان‌ها چه کنیم.

 

مشترکان فعلا کاری نکنند 

در نهایت قاسم تقی‌زاده خامسی - معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا - در آخرین نشست خبری خود  از آغاز حذف قبوض آب از سال آینده خبر داد و گفت که شرایط ایده‌آل ما خود اظهاری مردم است. این طرح نیز در یکی از شهرهای خراسان اجرا شده و بازخورد خوبی داشته است. درواقع می‌خواهیم مردم کنتور خود را بخوانند و اعلام کنند و مامورین آب سالی یک بار به منازل مردم مراجعه کنند. مشترکانی که کنترل مشترک دارند باید هزینه آب را یکدیگر تقسیم کنند اما به طور کلی اطلاعات واحد در نظر گرفته می‌شود.

 

بر اساس این گزارش، فعلا مشترکان آب برای ثبت اطلاعات خود نباید اقدامی انجام دهند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------