آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خرید حلقه طلا برای عروس و دامادها آرزو شد / یک‌جفت حلقه ساده ۲۳ میلیون آب می‌خورد!

قیمت طلا از مرز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرده تا خرید نیم‌ست ۱.۸ گرمی طلا نزدیک ۹ میلیون تومان هزینه داشته باشد. به…

کارشناس بازار: خانه ارزان نشده است/ رکود شدید در بازار مسکن/ حباب وجود دارد



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,خانه
در بازاری که رکود است افرادی وجود دارند که به دلیل نیاز به پول مجبور می شوند جنس خود را با قیمت پایین تری بفروشند، در مسکن هم دقیقا چنین معاملاتی باعث کاهش قیمت چند درصدی در چند ماه گذشته شده است.

امروز املاک در رکود شدید به سر می‌برد و همین رکود باعث شده است قیمت مسکن کمی تغییر کند اما نمی شود گفت ملک ارزان شده است و یا پیش بینی کرد که تا چند ماه آینده قیمت مسکن 20 یا 30 درصد کاهش پیدا می کند.

 

حمید فرخ روز کارشناس بازار مسکن در گفتگو با عصر ایران با بیان این مطلب گفت: در بازاری که رکود است افرادی وجود دارند که به دلیل نیاز به پول مجبور می شوند جنس خود را با قیمت پایین تری بفروشند، در مسکن هم دقیقا چنین معاملاتی باعث کاهش قیمت چند درصدی در چند ماه گذشته شده است. اما اینکه برخی مسئولان می گویند قیمت مسکن 20 یا 30 درصد در فلان ماه کاهش پیدا می کند باید بگویندبر چه مبنایی است و با کدام ابزار و اقدام دولت؟

 

فرخ روز با بیان اینکه هنوز در بازار مسکن حباب وجود دارد گفت: قیمت آپارتمان به چند عامل بستگی دارد. در ابتدا و در زمان ساخت آپارتمان، زمین و یا خانه کلنگی خودش حباب دارد و گران است. یعنی قیمت پایه زمین بالا است و مشخص نیست این قیمت ها بر اساس کدام منطق تعیین می شود. از طرفی شهرداری هر ساله قیمت تراکم و عوارض را افزایش می دهد. به خاطر گرانی دلار و فشار های خارجی، قیمت مصالح هم افزایش پیدا کرده است؛ به این چند دلیل اگر آپارتمانی با متری 3 میلیون تومان ساخته می شود، قیمت فروش آن در برخی مناطق به 10 میلیون تومان و در برخی مناطق دیگر به متری 40 میلیون تومان می رسد.

 

این کارشناس بازار مسکن گفت: شهرداری در کاهش قیمت ها می تواند کمک کند. شهرداری از آپارتمان هایی که تخلیه هستند عوارض نوسازی می گیرد و در کنار آن می تواند عوارض تخلیه را هم افزایش دهد. یعنی از افرادی که آپارتمان خود را 5 سال یا 10 سال خالی رها کرده اند و هر روز قیمتش بالا می رود، عوارض تخلیه بیشتری بگیرند. از طرفی دولت هم مالیات تخلیه را بیشتر کند. اگر این موارد اتفاق بیافتد، همان ملک های خالی قیمت شان افت می کند و این می تواند بر وضعیت بازار خرید و فروش ملک تاثیر داشته باشد.

 

وی با اشاره به کاهش چشمگیر معاملات مسکن در یک سال گذشته گفت: درصد معاملات ماه به ماه کمتر می شود و نسبت به سال قبل نیز کاهش قابل توجهی داشته است. مردم قصد خرید ملک دارند اما هر قیمتی به مشتری می دهیم، می گوید گران است و نمی تواند خرید کند و این موضوع باعث رکود شدید شده است. الان بیشتر مشاورین املاک بیکار شده اند و درآمدی ندارند و خیلی ها از این صنف خارج شده اند.

 

فرخ روز در ادامه افزود: ما به جایی رسیدیم که مستاجر حتی نمی تواند اجاره خود را پرداخت کند. در اینجا یک خلایی به وجود آمده است؛ یعنی هم قیمت ملک و اجاره بها افزایش پیدا کرده  و هم مستاجر ضعیف تر شده است. با این وضعیت خرید خانه توسط مستاجر تبدیل به آرزو شده است.

 

این کارشناس بازار مسکن با انتقاد از وعده های دولت در کنترل بازار مسکن اظهار کرد: دولت می گوید برای کنترل بازار مسکن قصد دارد چند هزار خانه در تهران بسازد که به چند دلیل محال است. این آپارتمان ها را کجای تهران قصد دارند بسازند؟ کدام منطقه از تهران گنجایش چنین طرح هایی را دارد؟ می گویند قرار است اطراف تهران ساخته شود اما ساخت آپارتمان در شهرهای اطراف تهران چه تاثیری بر قیمت ملک در شهر تهران دارد؟ سال هاست که می گویند قرار است از پادگان های داخل تهران برای ساخت مسکن استفاده کنند اما همیشه در اجرای این کار به مشکل می خوریم و انجام نمی شود.

 

فرخ روز ادامه داد: در دولت هشتم 70 درصد قیمت خانه را دولت وام می داد که در دولت نهم و دهم این وام ها جمع شد. الان بانک ها باز هم وام می دهند اما با این وام ها و قیمت خانه و سود و مدت زمان بازپرداخت کم، آیا می شود خانه خرید؟ امروز مستاجرها نه تنها نمی توانند خانه بخرند بلکه با مشکل افزایش اجاره بها مواجه شده اند.

 

وی درباره وام های بانک مسکن به سازندگان گفت: بانک مسکن  پس از اجراء سقف اول، متری ۱۵۰ هزار تومان را پرداخت می کند که این مبلغ به قدری ناچیز است که هیچ سازنده ای مایل به دریافت این نوع تسهیلات نیست. برای رونق مسکن  بهتر است بانک ها تسهیلات بیشتری بدهند که برای سازنده قابل استفاده و با ارزش باشد.

 

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------