تقویت پول ملی با ریزش ۲۷ درصدی نرخ دلار



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, پول ملی
نرخ دلار در ۶ ماه گذشته با افت ۲۷.۳ درصدی، از رقم ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان به ۱۱ هزار و ۱۵۰ تومان کاهش یافته است. 

در ماه های گذشته، برخی تحولات مثبت در سیاست خارجی و مدیریت بازار پولی و بانکی توسط دولت و بانک مرکزی باعث کاهش نرخ ارزهای عمده و تقویت پول ملی شده به طوری که نرخ دلار از کانال ۱۵ هزار تومانی در اردیبهشت امسال، به کانال ۱۱ هزار تومانی در آبان ماه عقب نشینی کرده که این موضوع را رئیس کل بانک مرکزی دیروز با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود یادآور شد.

 

ثبت رکورد ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان برای دلار در اردیبهشت ماه 

بالاترین نرخ دلار در سال ۹۸ مربوط به ۱۹ اردیبهشت است که در این روز قیمت دلار در صرافی های بانکی ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان ثبت شد.

 

بهای دلار در اردیبهشت تحت تاثیر برخی تحولات و تنش های سیاست خارجی روندی افزایشی یافته و دلالان از همه توان خود استفاده کردند تا بهای دلار را بالا ببرند. اما با مدیریت بازار ارز توسط دولت و بانک مرکزی و کاهش تنش های سیاسی به یکباره موج تلاطم های ارزی خاموش شد و دلار در سراشیبی قیمت قرار گرفت.

 

بدین ترتیب با عبور از روز ۱۹ اردیبهشت به تدریج قیمت دلار در کانال نزولی قرار گرفت و پله پله کاهش یافت به طوری که نرخ دلار در همان ماه به کانال ۱۴ هزار تومانی عقب نشینی کرد تا اینکه در مهر و آبان امسال در مدار ۱۱ هزار واحدی تثبیت شد.

 

عوامل کاهش نرخ ارز

مهم‌ترین عوامل کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر، کاهش تنش‌های سیاست خارجی و مدیریت بازار پولی و بانکی توسط دولت و بانک مرکزی است.

 

با وجود اینکه با خروج آمریکا از برجام، برخی تحریم‌ها دوباره بازگشت و فشارهای اقتصادی ایجاد شد، اما با مدیریت مالی دولت و همراهی مردم، شوک ناشی از این تصمیم آمریکا به تدریج تخلیه شد به طوری که آغاز کاهش تعهدات برجامی ایران و تعیین مهلت ۶۰ روزه توسط ایران و وقوع ماجرای حمله به نفتکش‌ها در منطقه و سرنگونی پهباد جاسوس آمریکایی نیز نتوانست باعث ایجاد تلاطم و بی ثباتی در بازار ارز شود.

 

علاوه بر تخلیه شوک‌های مربوط به تحولات سیاست خارجی، مهم‌ترین عامل کاهش نرخ ارز، نقش آفرینی سنگین بانک مرکزی در بازار ارز و آماده سازی مقدمات آغاز به کار بازار متشکل ارزی بوده است.

 

نوسان های شدید دلار در ماه های اخیر، دلالان و فعالان بازار ارز را سردرگم کرده به طوری که شماری از آن ترجیح داده اند از این بازار خارج شده و یا به طور موقت، میزان فعالیت های خود را کاهش دهند.

 

حرکت دلار به سوی کانال ۱۰ هزار تومانی

نرخ دلار پس از چند هفته توقف در میانه کانال ۱۱ هزار تومانی، در روزهای اخیر موج نزولی جدیدی را آغاز کرده به طوری که اکنون به رقم ۱۱ هزار و ۱۵۰ تومان رسیده است.

 

به نظر فعالان بازار ارز، نرخ دلار در موج جدید نزولی خود می تواند وارد کانال ۱۰ هزار تومانی شود که البته برخی دیگر از فعالان اقتصادی با آن موافق نبوده و معتقد هستند در شرایط کنونی افت نرخ دلار به کانال ۱۰ هزار تومانی ممکن است ثبات و تعادل بازار ارز را به هم بریزد و تقاضاهای جدید برای خرید و انباشت دلار توسط دلالان را ایجاد کند.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------