عقب ماندگی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومانی درآمد کارگران از هزینه‌ها



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,هزینه هر خانوار
حقوق کارگران برای سال جاری در بهترین حالت ۲میلیون تومان است، اما بانک مرکزی متوسط هزینه هر خانوار ایرانی را ۴میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تعیین کرده است که فاصله درآمد و هزینه ها حداقل حقوق ۲میلیون و ۳۵۰هزار تومان است. 

به گزارش تسنیم، امسال حقوق حداقلی کارگران از یک میلیون و 114هزار تومان سال گذشته به یک میلیون و 516هزار و 882تومان برای سال 98 رسیده که حکایت از افزایش 400هزار تومانی حقوق دارد، فرمولی که بر اساس تصمیم اعضای شورای عالی کار، افزایش 13درصدی به علاوه مبلغ 261هزار و 118تومان بوده است.

 

تمام کارگران دارای یک سال سابقه کار یا کارکنانی که یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آنها در کارگاه گذشته باشد، مشمول دریافت پایه سنواتی می‌شوند و این مبلغ به حقوق پایه کارگران اضافه می‌شود تا به تناسب در عیدی و پاداش، اضافه کار و حق سنوات آنها محاسبه شود.

 

اعضای شورای عالی کار همچنین حق اولاد کارگران را به ازای هر فرزند زیر 18 سال 151هزار و 600تومان تعیین کرده اند که این میزان سال گذشته 111هزار و 126تومان بود.

 

آمار نشان می‌دهد که در چند سال اخیر حقوق کارگران افزایش یافته است اما با این حال شکاف درآمدی و هزینه ای آنها بیشتر شده است.

 

نمایندگان کارگران معتقدند که طی یک سال اخیر که قدرت خرید کارگران کاهش یافته است، حداقل هزینه زندگی کارگران در تهران نزدیک به 7 میلیون تومان است و همین موضوع باعث شده است که با حقوق 2میلیونی از پس زندگی بر نیایند.

 

*متوسط هزینه خانوار برای هر دهک چقدر است؟ 

بررسی آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سال 97 متوسط هزینه هر خانوار ایرانی به میزان 4 میلیون و 350 هزار تومان بوده که این رقم نسبت به سال قبل از آن 24درصد رشد کرده است.

 

درحالی بخش زیادی از کارگران حداقل بگیر هستند و در بهترین حالت درآمدی حدود 2 میلیون تومان دارند که مطابق آمارهای بانک مرکزی متوسط هزینه هر خانوار ایرانی حدود 4میلیون و 350 هزار تومان بوده است. یعنی شکاف درآمدی و هزینه ای در جامعه کارگران در کمترین حالت حدود 2 میلیون و 350 هزار تومان است.

 

  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------