نارضایتی از افزایش چراغ خاموش بهای برق



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,قبوض برق

 

طبق اطلاعات موجود، 35 میلیون کنتور برق و تقریبا همین تعداد کنتور آب و 20 میلیون کنتور گاز در کشور وجود دارد که با حذف قبوض خدماتی مرتبط به هر کدام از آنها می‌توان 1440 میلیارد تومان در سال صرفه‌جویی کرد. در ضمن، تنها با حذف قبوض کاغذی برق می‌توان از قطع 12 هزار اصله درخت در کشور جلوگیری به عمل آورد که این امر با صرفه‌جویی 300 میلیارد تومانی همراه خواهد بود.

 

در همین راستا، زمزمه‌های حذف قبوض کاغذی از سال گذشته به گوش رسید و دولتمردان در این زمینه اظهاراتی را مطرح کردند. محمدجواد آذری‌جهرمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- که یکی از مدافعان دولت الکترونیک است، تیرماه سال جاری، با انتشار تصویری از قبض مخابرات در جوی آب در صفحه اینستاگرام خود، خواستار اجرای پروژه حذف قبوض کاغذی تا شهریورماه ۱۳۹۸ شد.

 

او در این باره نوشت: «این صحنه‌ای است که یکی از شهروندان از شهرک غرب تهران برایم فرستاده است. به نظرتون این جوی آب، پول داره این قبوض رو پرداخت کنه؟ قبض با هزینه قابل توجه چاپ می‌شه که دور ریخته بشه؟». بدین ترتیب، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، حذف قبوض کاغذی برای مشترکان به غیر از مشترکانی که دارای شرایط خاص هستند، کلید خورد تا از محل منابع مالی صرفه‌جویی شده این طرح ۱۰۰ هزار بسته آموزشی در میان دانش‌آموزان مناطق محروم توزیع شود.

 

با این حال، افزایش ناگهانی و قابل توجه مبلغ صورت‌حساب‌های پیامکی که جایگزین قبوض کاغذی شده‌اند، باعث نارضایتی برخی مشترکان شده و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که پیش از این بارها مسئولان‌امر اعلام کرده بودند که تعرفه برق با حذف قبض کاغذی تغییر نخواهد کرد.

 

حذف قبوض کاغذی و ارسال قبوض پیامکی به چند روش انجام می‌شود؛ در روش اول، ماموران قرائت کنتور پس از مراجعه به منازل شماره تلفن همراه مشترک را دریافت و در سامانه ثبت خواهند کرد. در روش دوم نیز سرشماره‌ای اعلام شده است که مشترکان با ارسال شماره شناسه اشتراک خود، اطلاعاتشان در سامانه ثبت خواهد شد و پس از این قبوض خود را به شکل پیامک دریافت خواهند کرد.

 

در واقع همه مشترکان در سطح کشور می‌توانند با ارسال شناسه قبض *یک که باید به زبان لاتین (اعداد انگلیسی) نوشته شده باشد، به سرشماره ۲۰۰۰۱۵۲۱ برای سراسر کشور و سرشماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ برای مشترکان تهرانی نسبت به ثبت شماره همراه خود در سامانه صدور قبض کشور اقدام کنند. بر اساس اطلاعات منتشر شده، در روش سوم نیز مشترکان می‌توانند با مراجعه به سایت ۳۹ شرکت توزیع در سراسر کشور نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند. همچنین اپلیکیشنی در سایت‌های یاد شده قرار گرفته که مشترکان می‌توانند با استفاده از آن علاوه بر دریافت قبوض الکترونیکی، تمامی خدمات پس از فروش را از طریق این اپلیکیشن دریافت کنند. طبق امکان ثبت اطلاعات از طریق کلیه نرم‌افزارهای پرداخت الکترونیکی مانند آپ، روبیکا، سکه و ...برای مشترکان سراسر کشور فراهم شده است.

 

  نارضایتی مشترکان

با این حال به نظر می‌رسد این اقدام دولتمردان که با تبلیغات وسیعی نیز همراه بوده، به نارضایتی عده‌ای از مشترکان منجر شده است. در این راستا، برخی از شهروندان با انتشار پیامی در صفحه شخصی توئیتر خود به افزایش بی‌رویه و غیرمعمول مبلغ صورت‌حساب خود در مقایسه با دوره‌های قبل واکنش نشان داده‌اند. افزایش 60 تا 70 درصدی هزینه مصرفی برق، حذف تخفیف زمان کم‌باری، دو برابر شدن عوارض و مالیات از جمله انتقاداتی است که برخی شهروندان در فضای مجازی مطرح کرده‌اند. پیش از این خبرگزاری ایرنا نیز گزارشی درباره نارضایتی شهروندان کرمانی از دریافت هزینه اضافی بعد از صدور و ارسال قبوض به تلفن همراه منتشر کرده بود. در این گزارش به نقل از یکی از شهروندان کرمانی آمده است:

 

«از تیرماه با ارسال و ثبت شماره همراه در سامانه صدور قبض پیامکی متوجه شدم که دوره صورت‌حساب نسبت به قبل کوتاه‌تر شده اما مبلغ پرداختی بالا رفته است، به طور مثال برای یک دوره ۴۵ روزه بیش از ۱۳۰ هزار تومان قبض صادر شده که در قبوض کاغذی برای همین مدت حدود ۵۰ هزار تومان بود.» این شهروند کرمانی افزود: «این در حالی است که اغلب مواقع در مسافرت هستم و در میزان مصرف برق هیچ تغییری نداریم و تنها یک دستگاه یخچال و کولر آبی در منزل داریم و وسیله یا دستگاهی اضافه نشده است و حتی صرفه‌جویی هم داشتیم.» با این حال، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شمال استان کرمان، در واکنش به انتشار این اخبار، با بیان اینکه «هیچ هزینه اضافی با الکترونیکی‌شدن قبوض به شهروندان اضافه نمی‌شود و دریافت‌ها بر اساس مصوبه دولت است.»

 

عواملی که باعث شده شهروندان تصور کنند، هزینه‌ای در قبض برق آنها اضافه شده، را به سه دسته تقسیم‌ می‌کند و در این باره می‌گوید: «مصرف برق در تابستان بوده که عموما استفاده زیاد از دستگاه‌های سرمایشی هزینه برق را بالا می‌برد. حذف قبوض کاغذی و صدور پیامک تغییر عادت و رفتار شهروندان را در پی دارد که مدتی برای تطبیق آن زمان می‌برد و گاهی شهروندان به پیامک‌های صادر شده توجهی ندارند که باعث افزایش مبلغ قبض در دوره‌های بعدی می‌شود.

 

و عامل سوم در میزان محاسبه مصرف برق مشترکان است، به طوری‌که اگر مشترکان زیر ۳۰۰ کیلو وات ساعت در دوره مشخص‌شده برق مصرف کنند فقط هفت درصد به قبض آنها اضافه می‌شود، اما در مصارف بالای ۳۰۰ کیلو وات ساعت علاوه بر هفت درصد، میزان ۱۶ درصد نیز جریمه به آنها تعلق می‌گیرد که در مجموع ۲۳ درصد به مبلغ برق مصرفی آنها افزوده خواهد شد.»

 

 شفافیت در اطلاع‌رسانی

پیش از رضا اردکانیان- وزیر نیرو- نیز به انتشار اخبار فوق واکنش نشان داده و در این باره گفته بود: بر اساس مصوبه هیات وزیران تعرفه برق هفت درصد افزایش یافته و این موضوع برای پرمصرف‌ها 16 درصد دیگر هم اضافه شده تا بازدارنده باشد. همچنین، مصطفی رجبی‌مشهدی-  سخنگوی صنعت برق- با اشاره به این موضوع اظهار کرده بود که هیچ تغییری در نحوه محاسبه قبوض و یا نرخ‌ها اتفاق نیفتاده و تنها تغییری که صورت گرفته، صرفا نحوه صدور قبوض است که به جای صدور قبوض کاغذی، صدور قبوض به صورت الکترونیکی خواهد بود.

 

با وجود این اظهارات، اما به نظر می‌رسد هر روز بر میزان اعتراضات به این موضوع افزوده می‌شود و توضیحات مسئولان برای شهروندانی که رقم دستمزد آنها با وجود افزایش هزینه‌های زندگی تغییر چندانی نیافته و قدرت خریدشان بیش از 60 درصد تقلیل یافته، قانع‌کننده به نظر نمی‌رسد. بهتر این است که دولتمردان به شفافیت در اطلاع‌رسانی اقدام کنند تا مانع شکل‌گیری ابهامات و شایعه در سطح جامعه شوند.

 

 

آرمان‌ملی/سوسن یحیی‌پور

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------