ترامپ تاریخ امضای اولین مرحله از توافق تجاری با چین را تعیین کرد



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,توافق تجاری
رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که اولین مرحله از توافق تجاری واشنگتن و پکن در اواسط ماه ژانویه در کاخ سفید امضاء می‌شود 

به گزارش واشنگتن تایمز، ترامپ بعد از تعیین تاریخ امضای مرحله اول توافق تجاری گفت: در آینده به پکن سفر خواهد کرد تا دور دیگری از مذاکرات را با هدف حل سایر نقاط مهم روابط طرفین انجام دهد.  

 

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که توافق به اصطلاح "مرحله اول" کوچکتر از توافق جامعی است که ترامپ امیدوار بوده است و بسیاری از ابهامات مسائل بین دو کشور را برای مذاکرات آینده باقی می‌گذارد.  

 

معدود اقتصاددانان نیز انتظار دارند که قبل از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ قطعنامه "فاز دوم" صورت گیرد.  

 

به گفته ترامپ، مقامات عالی رتبه دولت چین در تاریخ ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) در "امضای معامله تجاری بسیار بزرگ و مرحله اول" با چین شرکت خواهند کرد.  

 

به دنبال موافقت چین و آمریکا برای توافق مقدماتی با هدف کاستن از مناقشات تجاری، قرار است یک هیات از چین به ریاست «لیو خه» معاون نخست وزیر و مذاکره کننده ارشد تجاری چین روز شنبه راهی واشنگتن شود تا توافق اولیه را با طرف آمریکایی امضا کند.  

 

سفر این هیات به آمریکا نشان می‌دهد همانطور که قبلا هم اعلام شده بود این توافق از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی با امضای طرفین رسما به اجرا گذاشته می‌شود.  

 

خودداری آمریکا از اعمال ۱۶۰ میلیارد دلار تعرفه جدید بر روی کالاهای چین در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ و همچنین موافقت چین با خریدهای کلان اقلام مختلف از جمله ۵۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی نشان می‌دهد طرفین به تعهداتشان تا اینجای کار پایبند بوده‌اند و برای امضای مرحله اول توافق مشکلی ندارند.  

 

از سوی دیگر رابرت لایتهایزر نماینده تجاری آمریکا پیشتر اظهار داشته بود که توافق اولیه جنگ تجاری میان آمریکا و چین در نخستین هفته ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ امضا خواهد شد.  

 

دو کشور نزدیک به یک سال است درگیر جنگ تجاری هستند و امضای یک توافقنامه مقدماتی دستکم می‌تواند به منزله یک آتش بس نسبتا طولانی میان طرفین باشد و به آن‌ها امکان بدهد برای برون رفت از این جنگ تجاری راه‌های تازه‌تری پیدا کنند.  

 

نبرد تجاری این دو کشور رسما از ششم جولای سال ۲۰۱۸ شروع شد زمانی که آمریکا بر روی ۳۴ میلیارد دلار از کالاهای چینی تعرفه ۲۵ درصدی وضع کرد و چین همین میزان تعرفه را برای کالاهای آمریکایی در نظر گرفت این مناقشه شدت بیشتری پیدا کرد تا اینکه در روز ۲۳ اوت طرفین بر روی کالاهای یکدیگر به مبلغ ۳۴ میلیارد دلار،  ۲۵ درصد تعرفه وضع کردند.  

 

آمریکا ۲۴ سپتامبر سال ۲۰۱۸ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چین را مشمول تعرفه ۱۰ درصدی کرد و چین بر روی ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای آن کشور هم تعرفه وضع نمود.  

 

  ایرنا  

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------