آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

کرونا نرخ رشد اقتصادی چین را کاهش می دهد



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,ویروس کرونا
ویروس کرونا بزرگترین ضربات را در ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی به اقتصاد چین وارد کرده است و استمرار این شرایط می تواند نرخ رشد اقتصادی را بیش از سال ۲۰۱۹ میلادی کاهش دهد.

دولت چین و نهادهای ذیربط تاکنون نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار برای پیشگیری از ویروس اختصاص داده اند اما یافتن واکسن این ویروس زمان بر است و راه درمان قطعی یافت نشده است.

 

روز شنبه کمیسیون بهداشت ملی چین شمار فوتی های این ویروس را ۷۲۸ نفر اعلام کرد.

 

هنگامی که ویروس سارس در چین در سال ۲۰۰۲ میلادی و تقریبا در ماه نوامبر شروع پیدا کرد تصور می شد که وضعیت به سرعت بهبود می یابد اما سارس نزدیک به ۷ ماه چین را تحت فشار قرار داد و باعث شد تا فشار زیادی به اقتصاد این کشور وارد شود.

 

پیش بینی ها حاکی است که هر چه به سمت گرمتر شدن هوا برویم این ویروس ضعیف تر می شود و برای همین احتمالا اوضاع در چین از پایان ماه آوریل و اوایل ماه مه به بعد عادی خواهد شد.

 

آمارها حاکی است که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی بیشترین ضربه به اقتصاد چین وارد خواهد شد و رشد اقتصادی این کشور به حدود ۵ درصد خواهد رسید.

 

رشد اقتصادی چین در کل سال ۲۰۱۹ میلادی نزدیک به ۶/۱ درصد و در سه ماهه پایان آن سال ۶ درصد بود. با این حساب این ویروس تا یک درصد می تواند نرخ تولید خالص داخلی کشور را کاهش دهد.

 

اگر چین بتواند تا سه ماه آینده شرایط را عادی کرده و راهی برای درمان قطعی پیدا کند اوضاع به سرعت بهبود خواهد یافت و تا پایان سال رشد اقتصادی چین ۶ درصد خواهد بود که تفاوت زیادی با سال ۲۰۱۹ میلادی نخواهد داشت.

 

گردشگری، آموزش و پرورش، حمل و نقل و هوانوردی بیشتری آسیب ها را تاکنون به دلیل انتشار این ویروس متحمل شده اند. ضمن آنکه طولانی شدن تعطیلات به دیگر قلمروهای اقتصادی آسیب های بیشتری خواهد زد.

 

چین هنوز امیدوار است که در نیمه دوم سال جاری میلادی با استفاده از سرمایه گذاری در طرح های راه ابریشم در کشورهای دیگر و افزایش صادرات این کسری ها را جبران کرده و از کاهش بیشتر نرخ تولید ناخالص داخلی پیشگیری کند.

 

این البته برای چین دشوار خواهد بود زیرا بسیاری از کشورهای دنیا بخصوص کشورهای غربی خیلی زود کلیه ارتباطات را با چین قطع کرده و پروازهایشان را به این کشور متوقف کردند و هشدارهای مسافرتی صادر نمودند و تا زمانی که شرایط بهبود نیابد بعید است تغییری در اقدامات آنها صورت گیرد.

 

بخصوص آنکه آمارها نشان می دهد شمار کسانی که در دیگر کشورها مبتلا شده اند در حال افزایش است و در ژاپن و هنگ کنگ دو کشتی حامل صدها مسافر به کرونا آلوده شده اند که آزمایش فرد فرد این کشتی ها شروع شده است و در صورتی که آزمایش ها مثبت باشد صدها نفر به شمار مبتلایان در خارج از چین افزوده شده است.

 

  ایرنا  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------