قیمت نفت اوج گرفت



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,قیمت نفت
بهای معاملات نفت روز جمعه تحت تاثیر تاکید اوپک و متحدانش بر پایبندی به کاهش تولید نفت و نشانه‌های بهبود اقتصاد جهانی، با افزایش بسته شد و رشد هفتگی چشمگیری را به ثبت رساند.

 به گزارش ایسنا ؛کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس که پایبندی اعضای این گروه به توافق کاهش تولید را بررسی می‌کند، روز پنج شنبه دیداری را از طریق ویدیوکنفرانس برگزار و اعلام کرد عراق و قزاقستان طرحهای جبرانی ارایه کرده‌اند تا پایبندی ضعیف خود به توافق محدودیت عرضه را جبران کنند. سایر تولیدکنندگانی که عملکرد ضعیف داشته‌اند هم تا ۲۲ ژوئن فرصت دارند تا طرحهای خود را برای جبران مازاد تولیدی که داشته اند، ارایه کنند.

 

به گفته پائولو رودریگز ماسیو، تحلیلگر ارشد بازار نفت در شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی، تصمیم اوپک پلاس، اطمینان نسبت به پایبندی اعضای این گروه به توافق کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز را تحکیم کرد. این کاهش از اول ماه مه آغاز شده و تا پایان ژوییه ادامه خواهد یافت. سطح پایبندی تاکنون هم بسیار بالاتر از حد انتظار اکثر فعالان بازار بوده و به نظر می‌رسد احتمال دستیابی به سطح بهتر وجود دارد. نرخ پایبندی اوپک پلاس به توافق کاهش تولید در ماه مه ۸۷ درصد بوده است.

 

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوییه ۹۱ سنت معادل ۲.۳ درصد افزایش یافت و در ۳۹ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه بسته شد. این شاخص برای کل هفته ۹.۶ درصد رشد داشت.

 

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در اوت ۶۸ سنت معادل ۱.۶ درصد افزایش یافت و در ۴۲ دلار و ۱۹ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۸.۹ درصد افزایش نشان داد.

 

تحلیلگران کالا عنوان کردند که مذاکرات جدید در خصوص یک صندوق اعتباری برای حمایت از رشد اقتصادهای اروپایی، دورنمای تقاضا برای نفت را بهبود بخشید.

 

سران اتحادیه اروپا روز جمعه مذاکراتی را برای تاسیس یک صندوق اعتباری به ارزش ۷۵۰ میلیارد یورو به منظور کمک به احیای اقتصاد منطقه یورو آغاز کردند.

 

درخشش هفتگی نفت از سرگرفته شد

 

همچنین انتشار گزارشی که احتمال کاهش تنشها میان آمریکا و چین را تقویت کرد، از رشد قیمتهای نفت حمایت کرد. بلومبرگ خبر داد که چین خرید سویا، ذرت و اتانول آمریکا را طبق فاز اول توافق تجاری که اوایل امسال بین دو کشور امضا شد، افزایش خواهد داد.

 

با این حال نگرانی‌هایی نسبت به افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و تاثیر آن روی تقاضای جهانی برای انرژی وجود دارد.

 

رابی فریزر، تحلیلگر ارشد کالا در شرکت اشنایدر الکتریک در این باره گفت: شرایط تقاضا همچنان ریسک واقعی در بازار فعلی مانده است و کاهش اخیر رانندگی در پکن که تحت تاثیر اقدامات دولت برای محدود کردن شیوع گسترده کووید ۱۹ صورت گرفته، گویای این موضوع است. در آمریکا هم ایالتهای متعددی شاهد افزایش موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا بوده اند و این امر به ریسکهای متوجه احیای اقتصادی افزوده است.

 

کاهش تقاضا برای انرژی باعث پایین رفتن تولید نفت آمریکا شده است. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۱۲ ژوئن، به میزان ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

 

بر اساس گزارش مارکت واچ، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا هفته گذشته با ۱۰ حلقه کاهش، به ۱۸۹ حلقه رسید. شمار دکلهای حفاری آمریکا از اواسط مارس هر هفته کاهش داشته است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------