عدس، صدرنشین افزایش قیمت در اردیبهشت



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,کالای اساسی
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در اردیبهشت ماه امسال از بین ۴۴ کالای اساسی و مهم، قیمت ۳۵ کالا افزایش داشته است و عدس بیشترین افزایش قیمت را داشته و قیمت هر کیلو از آن تقریبا ۲.۵ برابر شده است. 

به گزارش ایسنا، بر اساس این آمار در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل قیمت سه کالا بیش از ۱۰۰ درصد، شش کالا بیین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد و ۲۶ کالا کمتر از ۵۰ درصد افزایش یافته است. همچنین نرخ یک کالا ثابت مانده و قیمت ۸ کالا کاهش داشته است.

 

بیشترین افزایش قیمت در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب مربوط به عدس، لپه، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی است که به ترتیب ۱۵۷.۸، ۱۳۱.۵، ۱۰۶.۸ و ۶۸.۴ درصد افزایش داشته است. قیمت این سه محصول در اردیبهشت سال گذشته به ترتیب ۷۶۰۰، ۱۰ هزار و ۳۰۰، ۱۰ هزار و ۸۰۰ و ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان بوده، اما در اردیبهش امسال به ۱۹ هزار و ۷۰۰، ۲۳ هزار و ۹۰۰، ۲۲ هزار و ۳۰۰ و ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

 

در رابطه با افزایش قیمت حبوبات اواخر فروردین ماه دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفته بود که با بسته شدن مرزهای وارداتی و صادراتی، بعضی از کشورها صادرات برخی از محصولاتشان را محدود و ممنوع کردند و همین امر باعث شد افرادی که بار غلات و حبوبات دارند نیز محصولاتشان را با قیمت بیشتری بفروشند. در پی این افزایش قیمت در یکی از جلسات ستاد تنظیم بازار در خرداد ماه بازار مقرر شد بانک مرکزی تامین ارز حبوبات را در اولویت قرار دهد و تمام دستگاه‌های نظارتی ضمن تشدید بازرسی‌ها به ویژه کنترل انبارها و واحدهای بسته بندی با احتکار و عدم رعایت مراتب سود مصوب برخورد کنند.

 

پنج کالای دیگری که در مدت یاد شده بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشتند شامل دو نوع تیر آهن با بیش از ۵۸ و ۵۴ درصد افزایش قیمت و دو نوع روغن موتور با بیش از ۵۰ و ۵۴ درصد افزایش قیمت و همچنین موز با ۵۵.۴ درصد افزایش قیمت است. قیمت هر کیلوگرم موز از حدود ۱۳ هزار تومان در اردیبهشت پارسال به ۲۰ هزار تومان در ماه مشابه امسال رسیده است.

 

انواع برنج، تخم مرغ، شیر، قند، نخود و همچنین لاستیک، سیمان و میلگرد نیز از جمله کالاهایی هستند که در اردیبهش امسال بین ۲۰ تا ۵۰ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش قیمت داشتند.

 

همچنین در این ماه قیمت کره پاستوریزه ۱۰۰ گرمی ثابت مانده و به قیمت ۴۵۰۰ تومان عرضه می‌شده و قیمت جو خارجی و خرما مضافتی با ۱.۸ و ۲.۸ درصد افزایش کمترین افزایش قیمت را داشتند و در اردیبهشت امسال با قیمت هر کیلو ۱۹۰۰ و ۲۴ هزار تومان عرضه شده است.

 

پیاز، صدرنشین کاهش قیمت 

در این میان قیمت پیاز در اردیبهشت امسال با ۶۵.۷ درصد کاهش نسبت به ماه مشابه سال قبل به نزدیک ۳۷۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت این محصول در اردیبهش سال قبل ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان بود. 

 

قیمت جوجه یک روزه، کنجاله سویا وارداتی، گوشت گوساله مخلوط، گوشت مرغ تازه، جو داخلی، سیب زمینی، و گوشت گوسفندی مخلوط نیز در اردیبهشت امسال به ترتیب ۵۱.۳، ۱۹.۵، ۱۴.۱، ۱۰.۳، ۵.۲، ۴.۹ و ۲.۹ درصد کاهش داشته است. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------