بازنشسته‌تر از قبل



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,حقوق مستمری‌بگیران

 

 از ابتدای مرداد امسال و پس از دو دهه، بالاخره براساس بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حقوق آنها اعمال شد، به‌طوری که بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی، به حقوق مستمری‌بگیرانی که ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، ۳۶۵‌هزار تومان افزوده شد، همچنین مستمری‌بگیرانی هم که ۳۵ سال به بالا سابقه پرداخت حق بیمه دارند، از این ماه ۴۶۵‌هزار تومان به حقوقشان اضافه شده است.

 

در این بین بسیاری از بانشستگان به کمبود میزان حقوق‌شان اعتراض داشته‌اند و در یک ماه گذشته اعتراض خود را به نحوه‌های مختلف بیان کرده‌اند، چراکه قرار بود همسان‌سازی به‌نحوی انجام شود که دریافتی ماهانه هیچ‌بازنشسته‌ای زیر دو‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان نباشد. اما حالا هم مبلغ دریافتی بسیاری از افراد زیر این عدد است و هم سنوات مشاغل سخت و زیان‌آور در این طرح لحاظ نشده است. بر اساس آنچه دولت وعده داده بود، قرار بود با اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، دریافتی هیچ ‌فرد بازنشسته‌ای زیر دو‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان نباشد و افرادی که سال‌های کمتری بیمه بوده‌اند هم زیر دو‌میلیون تومان دریافت نکنند. اما حالا با اجرای این طرح هیچ‌کدام از این وعده‌ها محقق نشده است.

 

يکي از آنها که با 17 سال خدمت بازنشسته شده است، به «آرمان ملي» مي‌گويد: قرار بود حداقل حقوق ما به دوميليون تومان برسد، آخرين ميزان حقوق من يک‌ميليون‌و 100‌هزار تومان بود که در پايان مردادماه، 220‌هزار تومان به آن اضافه شده‌ است. اين افزايش 200‌هزار توماني چقدر از هزينه‌هاي کرايه خانه، هزينه فرزندان دانشجو و ‌هزار درد و درمان را پوشش مي‌دهد. ظاهرا دولت از تورم جامعه و هزينه‌هاي درمان ما خبر ندارد. سال‌ها براي اين کشور زحمت کشيديم، اما در انتها با ‌هزار وعده و وعيد 200‌هزار تومان به حقوق ما اضافه کردند! يکي ديگر از بازنشستگان تامين اجتماعي مي‌گويد: 240‌هزار تومان که براي متناسب‌سازي واريز کرديد پول دوکيلو گوشت نمي‌شود. اين مبلغ چه دردي را از ما دوا مي‌کند! اين همسان‌سازي براي حقوق بالا يا حداکثر بگيران فايده دارد، براي ما حداقل بگيران با اين تورم کمرشکن به اندازه‌ سر سوزن نيز فرق ندارد. به مديران تامين اجتماعي سلام ما را برسانيد و بگوييد خودشان با يک‌ميليون و 400‌هزار تومان مي‌توانند زندگي کنند و هزينه‌ ماهانه‌شان را تامين نمايند؟

 

سه آيتم اصلي در افزايش دستمزد

در ادامه به سراغ رئيس کانون بازنشستگان تامين اجتماعي استان تهران رفتيم و علي دهقان‌کيا در اين رابطه به «آرمان ملي» مي‌گويد: يکي از گلايه‌هاي بازنشستگان تامين اجتماعي به‌دليل اين است که اکثر آنها خودشان را با بازنشستگان لشگري و کشوري مقايسه مي‌کنند و مي‌گويند اختلاف دريافتي و افزايش حقوق ما با آنها تفاوت بسيار دارد، اما آنها با 30 سال خدمت بازنشسته شده‌اند و تنوع بازنشستگي در سازمان تامين اجتماعي خيلي زياد است. تفاوت دريافتي بازنشسته‌اي با 10 سال سابقه و 60 سال سن، با بازنشسته‌اي که 30 تا 35 سال حق بيمه پرداخت کرده است، بسيار زياد است. آن دسته از بازنشستگاني که به افزايش حقوق‌‌ 220 تا 240‌هزار توماني‌شان اعتراض دارند، بايد به اين نکته دقت کنند که براي اين افراد نيز 100‌هزار تومان بن مسکن اضافه شده و به آن بازنشسته‌اي که 35‌ساله خدمت کرده نيز همان100‌هزار تومان بن را دريافت مي‌کند. 

 

دهقان کيا در ادامه خاطرنشان مي‌کند: بازنشسته‌اي که 35 سال حق بيمه پرداخته است با فردي که 10 سال بيمه پردازي داشته، نبايد به يک اندازه افزايش حقوق داشته باشند. هر بازنشسته‌اي بيمه پردازي بيشتر داشته باشد، امتياز بيشتري در قانون همسان سازي حقوق مي‌گيرد. فردي که با 10 سال بازنشسته شده، 150‌هزار تومان بابت سابقه به آنها افزوده شد و فردي که 30 سال سابقه دارد تقريبا 380‌هزار تومان اضافه پرداختي دارد. بازنشسته‌هاي 35‌ساله نيز 465‌هزار تومان اضافه پرداخت دارند و اين نهايت امتياز در قانون همسان‌سازي حقوق بازنشستگان است.

 

موضوع دوم در اين رابطه به مبالغ پرداختي آنها به سازمان تامين اجتماعي بازمي‌گردد، مبلغ بيمه پردازي نيز در امتيازدهي بازنشستگان لحاظ شده و ما افرادي داريم که در زمان بازنشستگي چهار برابر حداقل دستمزد را دريافت مي‌کرده است به مرور زمان از اين مبلغ کم شده و به دو برابر رسيده است، اگر اين فرد 30 سال سابقه داشته باشد و چون دو حداقل دستمزد از او کم شده،760‌هزار تومان به او تعلق مي‌گيرد. آيتم سوم در امتيازهاي تشويقي است، مثلا اگر فردي 25 سال سابقه دارد، يک‌درصد حداقل دستمزد به حقوق آنها اضافه مي‌‌شود، آن فردي که 30 سال سابقه دارد، سه‌درصد حداقل دستمزد به شکل تشويقي به او تعلق مي‌گيرد. آن بازنشسته‌اي که با 35 سال بازنشسته شده ، به‌صورت پلکاني هشت‌درصد حداقل دستمزد به او تعلق مي‌گيرد، ولي اين تشويقي به آن فردي که با 10 تا 20 سال بازنشسته شده افزوده نمي‌شود، چون ميانگين پرداخت بيمه در تامين اجتماعي 21 سال است و کمتر از آن براي اين سازمان مشکل ساز است. با اين قانون تشويقي تامين اجتماعي قصد دارد که مردم را به بيمه پردازي بيشتر ترغيب نمايد. اين سه آيتم، (مدت زمان، ميزان پرداختي و تشويقي) در افزايش حقوق بازنشستگان بسيار موثر بود.

 

شغل‌هاي سخت و زيان‌آور

بيش از بازنشستگان ديگر، افرادي که جزء مشاغل سخت و زيان آور بوده‌اند و با 20 سال خدمت بازنشسته شده‌اند، اعتراض داشته‌اند. بازنشستگان مشاغل سخت و زيان‌آور تامين اجتماعي بر اين باورند که در همسان‌سازي حقوق، آنچنان که بايد مورد توجه قرار نگرفته‌اند؛ آنها معتقدند که سنوات آنها در همسان‌سازي محاسبه نشده است و از 30 سال سابقه خدمت آنها فقط 20 سال محاسبه شده، يعني ميزان سختي کار آنها در همسان‌سازي، به حساب نيامده است.

 

البته مسئولان سازمان تامين اجتماعي اظهار مي‌‌کنند که در روزهاي‌جاري، جزئيات پايه سنواتي اين افراد بازنگري خواهد شد. رئيس کانون بازنشستگان تامين اجتماعي درباره اين موضوع نيز مي‌گويد: بازنشسته‌اي که با 20 سال سابقه بيمه‌پردازي دارد، ولي چون جزو مشاغل سخت و زيان‌آور بوده، به‌جاي 30 سال، با 10 سال کمتر بازنشسته شده‌اند، آنها معتقدند که بايد بنا به اندازه بازنشسته‌هاي 30‌ساله امتياز دريافت کنند، در جلسه‌اي که با مديرعامل داشتيم قرار شد که آن چهار‌درصدي که آنها بابت بيمه کار سخت و زيان‌آور پرداخت کرده‌اند، محاسبه کنند و هر چند سال شد به دستمزد 20‌ساله آنها اضافه ‌شود. منتها برخي از بازنشستگان اعتراض دارند که بايد ما را با 30 ساله‌ها يکي بدانيد که فعلا امکانپذير نيست.

 

وي در پاسخ به اين سوال که چرا مبالغ دريافتي بازنشستگان کمتر از اعلام نخست سازمان تامين اجتماعي و وزارت رفاه است، اظهار مي‌کند: رقمي که بين سه‌ميليون و 300‌هزار بازنشسته تقسيم شده، در متناسب سازي حقوق حدود 14‌هزار 500‌ميليارد تومان است و سه‌هزار‌ميليارد تومان بابت بن و مسکن لحاظ شده است. اين رقم بعد از پيروزي انقلاب بي‌سابقه بوده و در اين شرايط بد اقتصادي کشور ما تشکر مي‌کنيم از همه کانون‌هاي استاني، کانون‌هاي عالي، مديرعامل، وزير و دولت که اين مبلغ را اختصاص دادند. هر چند که اين تورم سخت و لجام گسيخته در جامعه باعث شد افزايش حقوق و دستمزدها باز هم سفره بازنشستگان را پررنگ نکند.

 

 آرمان ملی/ منیره چگینی 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------