۲۰۰ سال طول می کشد کارگران خانه دار شوند!



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,علی اصلانی
یک مقام مسئول کارگری می گوید وام مسکن به کار کارگران نمی آید و آنها با حقوق حداقلی و دریافتی اندکی که دارند ۲۰۰ سال باید کار کنند تا صاحب یک خانه شوند. 

علی اصلانی در گفت وگو با ایسنا، درباره تاثیر پرداخت وام مسکن در صاحبخانه شدن کارگران، گفت: شاید نیت از دادن وام های مسکن کمک به خانه دار کردن کارگران و گروه های کم درآمد و محروم جامعه باشد ولی با تجربه ای که در این زمینه داریم این وام ها چندان به کار کارگران نیامده است.

 

کارگر توان قسط ۱.۲ میلیون تومانی را ندارد 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد کارگران حداقل بگیرند و توان پرداخت ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قسط را ندارند، گفت: با وضعیتی که در بحث قیمت مسکن به وجود آمده کارگران از این طرح ها استقبال نمی کنند. وقتی کارگر با حداقل حقوق کار می کند و یک خانه دست کم ۵۰۰ میلیون تومان برایش آب می خورد او باید ۲۰۰ سال کار کند تا از عهده خرید یک خانه برآید مگر اینکه دولت به میدان بیاید و مثل مسکن مهر یکسری امکانات و منابع و زمین های دولتی را برای این منظور اختصاص بدهد.

 

اختصاص زمین های دولتی برای مسکن کارگری

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز با تاکید بر اختصاص زمین های دستگاه های دولتی برای خانه دار شدن کارگران، گفت: در جلسه اخیری که در معاونت فرهنگی وزارت کار در خصوص راهکارهای تامین مسکن کارگران داشتیم پیشنهاد شد که تعاونی های مسکن کارگری ایجاد شوند و ظرفیت تشکل های کارگری در معرفی کارگران فاقد مسکن مورد استفاده قرار گیرد. همچنین مقرر شد در بحث پرداخت وام طرف حساب بانک نشویم و قرارداد بین بانک و سازنده منعقد شود.

 

اصلانی در ادامه درباره ساخت مسکن کارگری در جوار شهرک های صنعتی ابراز عقیده کرد و گفت: طبعا ساخت خانه برای کارگران شاغل در شهرک های صنعتی تاثیرگذار است و به متعادل شدن قیمت ها در بازار منجر می شود ولی قبل از هر چیز باید وضعیت کارگر و کارفرما مشخص شود.

 

تعیین وضعیت کارگر و کارفرما قبل از ساخت واحد مسکونی  

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد کارگران دارای قرارداد موقت هستند، گفت: کارگر قرارداد موقت امنیت شغلی ندارد و هر زمان نگران از دست دادن شغل خود است. به همین دلیل ابتدا باید وضعیت کارگر و کارفرما مشخص شود کارگر به دلیل ترس از عدم تمدید قرارداد و از دست دادن شغل ناچار به واگذاری خانه مسکونی و درگیر دادگستری نشود.

 

این مقام مسئول کارگری در پایان بر لزوم استفاده از ظرفیت تشکل های کارگری تاکید و خاطرنشان کرد: وزارت کار می تواند از تشکل های کارگری در فرایند خانه دار شدن کارگران و شناسایی کارگران فاقد خانه دعوت کند.

 

به گزارش ایسنا، بسیاری از کارشناسان و فعالان کارگری ساخت مسکن کارگری در شهرک های صنعتی را اقدامی راهگشا در جهت رفع دغدغه مسکن کارگران می دانند. اواخر سال گذشته تفاهم نامه همکاری میان وزارتخانه های کار و راه و شهرسازی به منظور ساخت ٢٠٠ هزار واحد مسکونی برای کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی به امضا رسید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------