قیمت کود شیمیایی ۴ تا ۵برابر افزایش یافته است



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,کود شیمیایی
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به "افزایش ۴ تا ۵ برابری قیمت کود شیمیایی" گفت: دولت با طرح افزایش قیمت خرید تضمینی گندم مخالف است ولی مجلس طرحی برای افزایش این قیمت در دست تصویب دارد. 

علیرضا نظری با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و همچنین گرانی کود کشاورزی اظهار داشت: کشت پاییزه کشاورزان آغاز شده که البته ما در بحث کودهای شیمیایی در مورد اوره مورد نیاز که تولید داخلی دارد مشکلی نداریم بلکه درباره فسفات و پتاسه که دارای واردات هستند دچار دغدغه‌هایی هستیم.

 

وی افزود: این درحالیست که دولت برای تامین ارز آنها دچار محدودیت است و باید با ارز نیمایی 20 هزار تومان این کودها را وارد کنیم بنابراین کود شیمیایی که با قیمت 90 تا 110 هزار تومان در سال گذشته عرضه می‌شد امروز با قیمت 470 تا 520 هزار تومان در کشور توزیع می شود زیرا مبنای آن ارز نیمایی است، بنابراین برای رفع نگرانی کشاورزان عزم جدی وجود دارد که این یارانه حذف شود ولی در قیمت محصولات کشاورزی این مابه التفاوت جبران شود.

 

نماینده مردم خمین در مجلس تصریح کرد: درهمین راستا هفته گذشته طرح دوفوریت افزایش قیمت خرید تضمینی از کشاورزان تصویب شد و کلیات آن نیز به تصویب رسید و پیشنهادی هم درهمین راستا از سوی وزارت جهادکشاورزی به شورای اقتصاد ابلاغ شد ولی صحبت هایی مبنی برمخالفت با نظر وزارت جهادکشاورزی صورت گرفت، خوشبختانه کلیات طرح از صحن مجلس عبور کرده و جزئیات آن نیز یکشنبه مورد بررسی قرار می گیرد و تصویب خواهد شد.

 

نظری بیان کرد: در همین راستا شورایی متشکل از وزیر جهادکشاورز، دو نماینده مجلس به عنوان ناظر، دو کشاورز به عنوان نماینده کشاورزان، نماینده اتاق بازرگانی دربخش خصوصی و دربخش تعاون تشکیل می شود، انشالله با این طرح دغدغه کشاورزان در افزایش قیمت کود و نیازهای کشاورزی حل شود و فرآیند قیمت گذاری از سوی شورای اقتصاد ساماندهی شود.

 

وی ادامه داد: دراین طرح دوفورتی خرید تضمینی گندم از سال آینده اگر مبنا خرید 4500 تا 5 هزار تومان باشد، متناسب با قیمت تمام شده و همچنین سود متعارفی است که باید برای کشاورز لحاظ شود و همین پیشنهاد از سوی وزارت جهادکشاورزی به شورای اقتصادداده شده ولی ظاهرا دولت به دنبال چانه زنی و براساس همان قانون گذشته خرید تضمینی 3200 تا 3600 تومان است.

 

عضو کمیسیون کشاورزی خاطرنشان کرد: وزیر جهادکشاورزی نیز مصوبه جلسه را به عنوان اعتراض امضا نکرده و طرح دوفوریتی نیز به همین منظور بوده که دولت قبل از اینکه قیمت تضمینی گندم را اعلام کند، یک ساز و کارجدید برای قیمت گذاری شروع کند.

 

 تسنیم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------