چنبره دلالان روی بازار موبایل



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, تلفن همراه

 

تلفن همراه کالايي که به صورت کامل از طريق واردات تامين مي‌شود و به‌تبع وابسته به نرخ ارز است، ‌با افزايش افسارگسيخته نرخ ارز قيمت آن هم افزايش مي‌يابد. مشتريان اين ابزار کم نيستند و به همين دليل هم سود زيادي در اين بازار وجود دارد و از اين رو دست دلالان هم در اين بازار به شدت فعال است. يعني همه گراني‌هاي تلفن همراه به دليل تغييرات نرخ دلار نيست بلکه اين دلالان هستند که قيمت را در بازار تعيين مي‌کنند. افزايش قيمت به کاهش فروش واحدهاي خرد منجر مي‌شود اما فروشندگان يا همان واردکنندگان عمده که سهم بزرگي از بازار را در اختيار دارند هميشه برنده اين تورنمنت عرضه و تقاضا هستند.

 

گوشي تلفن همراه يکي از نيازهاي اساسي مردم است که در هر شرايطي مجبورند تا با تامين هزينه يکي از اين دستگاه‌ها را تهيه کنند، اما با روند افزايشي نرخ ارز اين امکان براي همه وجود ندارد و هرچه به پيش مي‌رويم وضعيت بدتر هم مي‌شود. بازار تلفن همراه وابسته به واردات است و در اين ميان واردکنندگان عمده دست پيش را دارند. براساس آنچه که اعلام شده بسياري از دستگاه‌هاي تلفن همراه حتي پيش از گران شدن ارز وارد شده ولي اين موضوع نتوانسته حتي گوشي‌هاي واردشده با ارز با نرخ‌هاي پايين‌تر را به بازار بيارود.

 

دليل آن هم اين است که واردکنندگان عمده که نقش دلالان و گردانندگان اين بازار را بازي مي‌کنند بدون هيچ نظارت و مزاحمتي از سوي مقامات مربوطه، محصولات وارد شده را به نرخ روز ارز عرضه مي‌کنند. از طرفي کاهش عرضه سعي مي‌کنند نرخ گوشي را حتي بيشتر از نرخ ارز نگه دارند در اين شرايط هم طبيعي است که نه خرده‌فروشان و نه مردم نمي‌توانند آنطور که بايد از اين فناوري بهره ببرند. اين وضعيت هميشه بوده و امروز هم هست و به‌نظر نمي‌رسد که مسئولان کاري جز حرف زدن انجام داده باشند! رئيس انجمن صنفي فروشندگان تلفن همراه، سيم‌کارت و لوازم جانبي، درباره افزايش قيمت موبايل در پي افزايش نرخ دلار گفت: «با توجه به نوسان نرخ ارز شاهد تغيير قيمت تمامي کالاها از جمله تلفن همراه هستيم. البته مغازه‌دار و خرده فروش بيشتر به‌دنبال اين است که چرخه خريد و فروش ايجاد شود، اما برخي عمده فروش‌ها با توجه به اينکه پروسه واردات زمان‌بر است، نسبت به عرضه خوددداري مي‌کنند، مثلا عمده‌فروشي با ارز 20 هزار تومان گوشي را وارد کرده بسته به نرخ روز دلار قيمت گوشي را تعيين و در اختيار مغازه‌دار قرار مي‌دهد و همين موضوع باعث گراني هر روزه گوشي شده است.»

 

افشار فروتن لاريجاني با بيان اينکه عمده فروش براي کسب سود بيشتر و سوء‌استفاده از شرايط موجود نسبت به عرضه به موقع ممانعت مي‌کند، به ايلنا افزود: «در حال حاضر بيشتر مغازه‌داران و خرده‌فروش‌ها ماکت گوشي را در ويترين به نمايش مي‌گذارند و زماني مراجعه مشتري از عمده فروش تهيه مي‌کند، عمده فروش نيز با توجه به تثبيت نرخ روز ارز که بعد از ظهر است و معمولا نسبت به روز قبل گران‌تر مي‌شود قيمت گوشي را تعيين و در اختيار فروشنده خرد قرار مي‌دهد.» او اضافه کرد: «اکنون شاهديم که واردکننده‌اي که به‌دنبال سود بيشتر و نامتعارف است با ارز 20 هزار تومان ثبت سفارش کرده اما با روند افزايش ارز گوشي را با ارز 30 هزار توماني مي‌فروشد و حتي توقف در عرضه را شاهد هستيم.»

 

فروتن لاريجاني يادآور شد: «برخي عمده‌فروشان از شرايط امروز بازار ارز سوء‌استفاده مي‌کنند که به تبع آن فروشنده‌ها به دردسر مي‌افتند و در نتيجه کالا براي کاربر جزئي و مشتري گران تمام مي‌شود. در حال حاضر گوشي‌هايي که تقاضاي بيشتر و موجودي کمتري در بازار دارند بيش از ديگر گوشي‌ها تحت تاثير نرخ ارز گران شده و افزايش قيمت داشته‌اند. شرايط بايد به گونه‌اي باشد که در بازار ثبات ايجاد شود و مسئولان نسبت به بهبود اوضاع هم براي فعالان واقعي اين صنف و هم مردم اقدام کنند.»

 

آرمان‌ملي/محمدسياح 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------