آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

توضیحات دژپسند از آخرین تحولات بازار سرمایه/ از بالا رفتن نرخ سود بین بانکی ممانعت می‌شود



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,دژپسند
وزیر اقتصاد گفت: تا آخر سال شرکت هایی به عنوان عرضه اولیه در بورس عرضه می شوند. 

به گزارش ایسنا فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه هیئت دولت امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نوسان در ذات بازار سرمایه و بازار سهام است. به عبارت دیگر این بازار عمدتا بر رفتار سهام‌داران و عرضه کنندگان سهام باز می گردد. دولت با قواعدی که تعریف می کند، سعی می کند این نوسانات به سمتی برود که تحرکات به بازار قابل رشد تبدیل شود.

 

وی ادامه داد: در تمام دوره ها بازیگران این عرصه نقش موثری در چارچوب قواعد و مقرراتی که توسط شورای عالی بورس تصویب میکند، دارند . اخیرا یکسری مواردی مطرح شد که بر بازار اثر گذاشت. یکی از موارد این بود که مطرح شد نرخ سود بانکی می خواهد افزایش پیدا کند. همه فعالان بازار دیدند که رئیس کل بانک مرکزی تکذیبش کرد. بحثی است که نرخ سود بین بانکی مقداری بالا رفته که درست است؛ داریم برنامه ریزی می کنیم از این روند جلوگیری کنیم.

 

دژپسند گفت: برخی التهابات به خاطر بعضی اظهار نظرهایی است که در برخی امور بازار سرمایه مداخله گرانه صورت گرفته است. این موضوع به نظر من سبب می شود سهامداران حقیقی و خرد دچار زیان و خسران شوند. اگر ما مدافع منافع سهامداران خرد هستیم باید از اظهار نظرهایی که مداخله ایجاد می کند به شدت پرهیز کنیم.

 

وی افزود: برای برخی سهامداران این نگرانی ایجاد شد که این شاخص روندی کاهنده داشته باشد. باید توجه داشته باشیم آنچه که ما را امیدوار می کند برنامه های ما برای عرضه است.

 

وی گفت: سازمان بورس برنامه ای دارد که تا پایان سال جاری می تواند صد شرکت به صورت عرضه اولیه را عرضه کند. این موضوع بدین معنا است که خوشبختانه استقبال و اقبال خوبی وجود دارد بنابراین کسانی که در بازار سرمایه وارد می شوند باید با دقت عمل کنند.

 

دژپسند خاطرنشان کرد: اوراق برای تامین مالی دولت نیست. بازار سرمایه ظرفیت هایی دارد. بازار بدهی جزئی از بازار سرمایه است.

 

وی گفت: تصمیم ما این است که تمام واگذاری های ما در دولت در بازار بورس صورت بگیرد. این به خاطر نقش و اهمیت بازار بورس و در راستای تببین اهمیت بازار بورس و سرمایه است.

 

وزیر اقتصاد و دارایی اظهار کرد: مطالعه، مشاوره و معامله جمله همیشگی من است که باید در بازار سرمایه سرلوحه کارمان باشد. الان خوشبختانه بازارمان بازارگردان دارد. یکی از ویژگی های بازار سرمایه این است که نقد شوندگی اش بالا برود. یعنی من به هر دلیلی اراده کردم بفروشم سهمم را با سهولت این کار را بکنم. بنابر این ان شاءالله برنامه داریم این بازار مدرن تر شد و امیدواریم بتوانیم نوسانات را به حداقل برسانیم.

 

وی گفت: هنوز معتقد هستم نوسانات منفی هست که اثر منفی بر بازار می گذارد که امیدواریم به حداقل برسد.

 

دژپسند گفت: آنچه که آقای ربیعی در مورد گشایش ها برای دسترسی به اموالمان اعلام کردند کاملا درست است. برخی از دارایی های ما که در برخی کشورها است کارش به نهایت رسیده بود تا ما واردات دارو داشته باشیم اما متاسفانه مانعی وجود داشت و الان من فکر می کنم آن محدودیت به زودی برطرف می شود.

 

وی در مورد بحث استیضاح خود در مجلس نیز گفت: این موضوع حق نمایندگان مجلس است و ما هم از این فرصت برای تببین عملکرد وزارت خانه استفاده می کنیم. هنوز کتبا و رسما به من اعلام نشده است اما به عنوان وزیر اقتصاد حتما در تعامل با نمایندگان محترم خواهم بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------