رشد ۱۶ هزار واحدی شاخص بورس/ آغاز بازارگردانی ۱۰ شرکت پتروشیمی در بورس



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,بازار بورس
شاخص کل در بازار بورس امروز (دوشنبه) ۱۶ هزار و ۳۸۹ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۷۳ هزار واحد رسید. 

 به گزارش ایرنا؛ براساس معاملات امروز بیش از ۹ میلیارد و ۶۱۲ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۳ هزار و ۲۹۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.

 

همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۵۳۳ واحد افزایش به ۳۷۰ هزار و ۱۳۹ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۳۴۹ واحد رشد به ۲۴۲ هزار و ۴۱۵ واحد رسیدند.

 

شاخص بازار اول ۱۹ هزار و ۷۷۲ واحد و شاخص بازار دوم دو هزار و ۷۳۸ واحد افزایش داشتند.

 

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد ملی صنایع مس ایران (فملی) با دو هزار و ۴۸۱ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک هزار و ۷۰۴ واحد، ایران خودرو (خودرو) با یک هزار و ۱۱۱ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۹۲۶ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۹۱۹ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۸۸۴ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۸۰۹ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۷۵۷ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با ۷۵۷ واحد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۷۳۲ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

 

در مقابل نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۶۷۹ واحد، زامیاد (خزامیا) با ۳۴۳ واحد، خدمات انفورماتیک (رانفور) با ۲۸۷ واحد، صنایع شیمیایی ایران (شیران) با ۲۵۸ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۲۵۷ واحد، گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) با ۲۵۴ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۲۲۶ واحد، بورس اوراق بهادار تهران (بورس) با ۱۳۸ واحد، سایر اشخاص بورس انرژی (انرژی ۳) و توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۱۱۵ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند.

 

برپایه این گزارش امروز نماد ایران خودرو، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه گذاری سیمان تامین کشتیرانی جمهوری اسلامی، بهساز کاشانه تهران، تامین سرمایه امین و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو درگروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

 

گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۶۴۱ هزار برگه سهم به ارزش ۱۴ هزار و ۶۰۷ میلیارد ریال داد و ستد شد.

 

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

 شاخص فرابورس نیز بیش از ۵۷ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۶ هزار و ۹۶ واحد ثابت ماند.

 

همچنین در این بازار دو میلیارد و ۱۳۸ هزار برگه سهم به ارزش ۴۵ هزار و ۷۱۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.

 

امروز نمادهای شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، پتروشیمی مارون (مارون)، مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور)، هلدینگ صنایع معدنی خاورمینه (میدکو)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، سهامی زوب آهن اصفهان (ذوب)، صنایع ماشین های اداری ایران (مادیرا)، بیمه تجارت نو (بنو)، بیمه کوثر (کوثر) و بانک دی (ودی) با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند.

 

همچنین نماد سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر)، صنعتی مینو (غصینو)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، ریل سیر کوثر (حسیر)، پالایش نفت شیراز (شراز)، فرابورس ایران (فرابورس)، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر)، سرمایه گذاری پویا (وپویا)، نفت پاسارگاد (شپاس) و شرکت بیمه اتکایی امین (اتکام) تاثیر منفی بر شاخص این بازار را داشتند.

 

آغاز بازارگردانی ۱۰ شرکت پتروشیمی در بورس 

 عملیات بازارگردانی سهام ۱۰ شرکت از جمله چند شرکت پتروشیمی در بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد.

 

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه ایران، شرکت بورس روز گذشته از آغاز عملیات بازارگردانی حق تقدم سهام شرکت پتروشیمی پارس، گسترش نفت و گاز پارسیان، بین‌المللی‌ توسعه ‌ساختمان، سیمان ‌سپاهان، پالایش نفت تبریز، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی‌ شیراز، صنایع پتروشیمی کرمانشاه، سرمایه‌گذاری ‌غدیر و سرمایه‌گذاری ‌توسعه ‌آذربایجان‌ خبر داد.

 

امسال از ۱۰ مهرماه تمامی شرکت‌های بورسی و تا ۱۵ آبان ماه جاری شرکت‌های حاضر در فرابورس ملزم به معرفی بازارگردان شدند که به گفته مدیر نظارت بر ناشران بورس، همه ناشران پذیرفته شده دربورس موظفند برای انعقاد قرارداد بازارگردانی و معرفی بازارگردان به بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران اقدام کنند.

 

ابلاغیه مزبوری در صورتی که  اجرا نشود، ناشران متخلف محسوب و جرایم برای آنان در نظر گرفته می‌شود که این جرایم و ضمانت اجرایی شامل تذکر، اخطار، محدودیت موقت یا دائم در دسترسی به سامانه معاملات، تعلیق یا لغو مجوزهای صادره توسط سازمان، محرومیت دریافت خدمات از ارکان بازار سرمایه برای مدت معین، جریمه نقدی، محرومیت از تصدی در هیئت مدیره اشخاص تحت نظارت، سلب صلاحیت و لغو پذیرش می‌شود.

 

به گزارش ایرنا،  قانون عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت سهام در بازار است، اما چنانچه به هر دلیلی روند معمول عرضه و تقاضا و به دنبال آن وضعیت معمول در قیمت سهم دچار آشفتگی شود، وجود یک بازارگردان در بازار ضروری خواهد شد.

 

بازار ممکن است تحت تاثیر هیجان‌های ناشی از اخبار سیاسی و اقتصادی دچار نوسان شود و زمانی که تعادل بازار به دلیل وجود چنین عواملی، بهم ریخته شود دیگر بورس، بازار چندان قابل اعتمادی برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود، به همین دلیل بازارگردان کمک به حفظ تعادل نسبی در بازار خواهد کرد.

 

سازمان بورس اوراق بهادار مسوول ایجاد بازارگردان برای سهم‌های پرنوسان و پرتقاضا در بازار است،  زیرا گاهی به دلیل هیجان‌های موجود در بازار، صف‌های خرید و فروش بدون مبنای اقتصادی ایجاد می‌شود و روند عادی معامله‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

 

بر اساس قانون، بازارگردان، معامله‌گری است که با اخذ مجوزهای لازم با تعهد به افزایش نقدشوندگی، تنظیم عرضه و تقاضای اوراق بهادار معین و محدود کردن دامنه نوسان قیمت آن‌ها به دادوستد اوراق می‌پردازد.بازارگردان ها تلاش می کنند تا از بر هم خوردن تعادل در معامله‌ها جلوگیری کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------