از امروز با دقت چک بکشید



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,قانون جدید چک
قانون جدید چک از امروز شنبه اجرا می شود و پدیده شرخرها از رونق می افتد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، بر اساس قانون جدید چک که از امروز شنبه 22 آذر 99 اجرا می شود، امکان صدور چک در وجه حامل برداشته شده و نام گیرنده چک با کد ملی او باید در چک درج شود.

 

برابر قانون جدید چک باید اطلاعات فرد گیرنده نهایی، در سامانه ثبت و در سامانه صیاد بانک مرکزی تائید شود.

 

البته به دلیل شرایط کرونایی عملیات ثبت چک در سامانه فعلا داوطلبانه است.

 

همچنین اگر صادرکننده چک دارای چک برگشتی باشد، اجازه صدور برگه چک جدید در سامانه داده نمی‌شود.

 

تاریخ اعتبار چک حداکثر ۳ سال از تاریخ دریافت دسته چک است.

 

دارنده دسته چک، دارای حداکثر اعتبار مشخصی است و جمع چک‌های صادره از اعتبار دارنده تجاوز نخواهد کرد.

همچنین صادرکننده چک باید در زمان صدور چک، به صراحت هدف از صدور چک و نحوه هزینه‌کرد مبلغ آن را اعلام کند.

 

البته بانک مرکزی تاکید کرد مردم نگران چک‌های صادرشده از قبل نباشند و بدون نگرانی چک‌هایی را که دارند، استفاده کنند.

 

قانون جدید و اصلاح شده چک توسط نمایندگان مجلس در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۹۷ اصلاح و بازنگری شد و پس‌از گذشت دوسال بانک مرکزی تمام زیرساخت‌های نرم افزاری برای اجرای آن را آماده کرده است.

 

 ترتیباتی که دراین قانون دیده شده است، تا حدود زیادی اعتبار را به این برگه بهادار که نقش مهمی در مبادلات کلان کشور بازی می‌کند، داده است.

 

در گذشته صدور چک‌های حامل باعث دست‌به‌دست شدن چک به ذی‌نفعان دیگر می‌شد و مشکلات بسیاری به‌همراه داشت و همین موضوع مشکلات حقوقی را نیز افزایش می‌داد. از دل این چک‌های حامل و حتی چک‌های به نام، «شرخرها» متولد شدند تا بتوانند در ازای مبلغی مبلغ چک را نقد کنند، اما در قانون جدید وظیفه نقد کردن چک بر عهده قانون و دستگاه‌های ذیربط گذاشته شده است.

 

براساس آخرین گزارش منتشر شده بانک مرکزی در مهر ماه امسال، در کشور بالغ بر ٧٣۴ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٢١۴ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ١۵ درصد کاهش داشته و از نظر مبلـغ ۴.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در این ماه بـه ترتیب ۸.۳ درصد و ۹.۹ درصد برگشت داده شده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های برگشـت داده شـده در شهریورماه ١٣٩٩ به ترتیب معادل ۹.۲ درصد و ۱۰.۱ درصد و در مهر سال گذشته به ترتیب برابر با ۸.۴ درصد و ۱۲.۲ درصد بوده است.

 

درمهر ماه امسال حـدود ٧٠۶ هـزار فقـره چـک بـه ارزشی بـیش از ٢٠٣ هـزار میلیـارد ریـال به‌دلایل کسری یا فقـدان موجـودی برگشـت داده شـده اسـت. در واقـع در کل کشـور از نظـر تعـداد ۹۶.۱ درصـد و از نظر ارزش ۹۵.۱ درصد از کل چک‌های برگشتی به‌دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

 

هرچند روند چک‌های برگشتی طی دو سال اخیر نزولی شده است، اما همچنان این رقم بالاست و همین موضوع باعث شده است تا علاوه بر بالا بودن پرونده‌های حقوقی مربوط به چک روی اعتبار این سندبهادار نیز تأثیر بگذارد. اما در قانون جدید به نوعی برنامه‌ریزی شده است که ظرف ۱۰ روز چک‌های برگشتی نقد و به وصول‌کننده چک پرداخت شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------