شرط رسیدن تخم مرغ به قیمت ۳۲ هزار تومان



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, تخم مرغ
معاون نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران از تشکیل پرونده به ارزش پنج میلیارد تومان برای ۲۱ واحد مرغداری متخلف خبر داد و گفت: تا زمانی که عرضه و تقاضای تخم مرغ به تعادل نرسد و وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام روزانه ۴۰۰ تن تخم مرغ به قیمت مصوب در تهران عرضه نکنند، قیمت هر شانه تخم مرغ به نرخ مصوب یعنی ۳۲ هزار تومان نمی‌رسد.

 به گزارش ایسنا، ستاد تنظیم بازار هفته گذشته برای سومین بار در سال جاری قیمت تخم مرغ را افزایش داد و بر این اساس نرخ مصوب هرکیلو تخم مرغ در مغازه ها برای مصرف کننده ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت هر شانه تخم مرغ (بدون بسته بندی‌های مختلف) هم ۳۲ هزار تومان تعیین شده است. اما قیمت هرشانه تخم مرغ در خرده فروشی های سطح شهر تهران به بیش از ۴۵ هزار تومان رسیده است که معاون نظارت و بازرسی اداره کل صمت استان تهران علت آن را کمبود عرضه عنوان می‌کند.

 

در این رابطه سعید محمدی پور در گفت‌وگو با ایسنا مصرف روزانه تخم مرغ در استان تهران را ۴۰۰ تن عنوان کرد و گفت: این رقم بر اساس جمعیت تهران برآورد شده، چراکه اگر جمعیت ۱۳ میلیون و ۲۶۷ هزار نفری استان تهران روزانه نصف یک تخم مرغ را هم مصرف کنند مصرف این استان به بیش از ۴۰۰ تن می رسد.  

 

با این حال به گفته وی شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران، روزانه تنها ۹۰ تا ۱۰۰ تن تخم‌مرغ با قیمت مصوب در اختیار واحدهای توزیع اعم از فروشگاه زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار و واحدهای سنتی مثل خواروبار فروشی‌ها سوپر مارکت‌ها و واحدهای فروش مرغ و تخم مرغ قرار می‌دهد. به عبارت دیگر فقط یک چهارم مصرف روزانه تخم مرغ در تهران با قیمت مصوب و مابقی با قیمت آزاد بین مردم توزیع می‌شود.  

 

وی در پاسخ به اینکه چگونه با وجود اختصاص ارز دولتی به نهادهای دامی برای تخم‌مرغ قیمت آزاد تعریف شده؟ تصریح کرد: تخم مرغ قیمت آزاد ندارد، اما این موضوع که نهاده دامی به قیمت دولتی به همه واحدها نرسیده تاکنون بر همه محرز شده، بنابراین قیمت مصوب در صورتی رعایت می‌شود که واحد تولیدی نهاده دامی دولتی دریافت کرده باشد.  

 

جریمه ۵ میلیارد تومان برای ۲۱ مرغداری متخلف

بر این اساس به گفته این مقام مسئول وزارت جهاد کشاورزی لیست ۶۲ واحد مرغداری مرغ تخمگذار استان تهران را که نهاده دامی دولتی دریافت کرده، اما تخم مرغ را خارج از شبکه توزیع تنظیم بازار عرضه کردند را به سازمان صمت استان تهران ارائه کرده که تاکنون تخلف ۲۱ واحد از آنها محرز شده و پرونده آنها بر ارزش ریالی بیش از ۵۰ میلیارد ریال به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.  

 

وی افزود: گله برخی از این واحدها هنوز به سن تخم‌گذاری نرسیده و وضعیت برخی از واحدها هم همچنان در دست بررسی است که چرا تاکنون محصول خود را در شبکه توزیع عرضه نکرده‌اند، بنابراین احتمالا در روزهای آینده واحدهای دیگری هم به تعداد واحدهای متخلف اضافه می‌شود.  

 

عرضه هر شانه تخم مرغ بیش از ۳۲ هزار تومان تخلف است

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان تهران در ادامه درباره بازرسی در سطح بازار برای مقابله با گران‌فروشی اظهار کرد: در حال حاضر روزانه در سطح استان تهران با ۵۰۰ واحد متخلف برخورد می‌شود که هر شانه تخم‌مرغ را بیش از ۳۲ هزار تومان می‌فروشند و فاکتور هم عرضه نمی‌کنند، اما با توجه به اینکه تعداد واحدها در سطح عرضه بسیار زیاد و برخورد با همه آنها دشوار است، تصمیم گرفتیم سرمنشأ گرانفروشی یعنی مرغداران متخلف را مجازات کنیم تا وادار شوند تخم مرغ خود را به واحدهای خرده‌فروشی سطح بازار عرضه کنند.  

 

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که با توجه به اختلاف قیمت نهاده دولتی با بازار آزاد یا باید قیمت مصوب تخم‌مرغ، یعنی ۳۲ هزار تومان، مربوط به واحدهای دریافت کننده نهاد دولتی باشد و مابقی با قیمت آزاد محصولات خود را عرضه کنند یا حداکثر قیمت تخم‌مرغ تعیین شده باشد و دریافت کنندگان نهاده‌های دامی محصولات خود را کمتر از قیمت تعیین شده عرضه کنند.  

 

محمدی پور در پاسخ به این سوال با بیان اینکه آمار تعداد واحدهای مرغداری و همچنین تعداد واحدهایی که نهاده دامی دولتی دریافت می‌کنند در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است،   اظهار کرد: با توجه به تخصیص ارز دولتی به واردات نهاده‌های دامی طی سال‌های اخیر فرض بر این است که تمام واحدها نهاده دامی به قیمت دولتی دریافت می‌کنند و ادعای وزارت جهاد کشاورزی هم این است که همه واحدهای مرغداری باید نهاده خود را از سامانه بازارگاه تهیه کنند که نهاده را به قیمت دولتی عرضه می‌کند، اما در عمل ما شاهد این هستیم که خیلی از دامداری‌ها و مرغداری‌ها نهاده را از بازار آزاد تهیه می‌کنند. با در نظر گرفتن تمام این شرایط در حال حاضر با هر واحدی که هر شانه تخم‌مرغ بسته بندی را بیش از ۳۲ هزار تومان عرضه کند برخورد می‌شود. در این میان با یک بی نظمی مواجه هستیم که واحدهای متخلف در سطح عرضه و مرغداری‌های متخلف فاکتور عرضه نمی‌کنند تا ردی از خود به جا نگذراند و تنها دست آویز ما هم اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی است.  

 

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه روز گذشته تنها ۸۵ تن تخم مرغ به قیمت مصوب در تهران عرضه شده، تصریح کرد: تا زمانی که  عرضه و تقاضای تخم مرغ به تعادل نرسد و وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام روزانه ۴۰۰ تن تخم مرغ به قیمت مصوب در تهران عرضه نکنند، قیمت هر شانه تخم مرغ به نرخ مصوب یعنی ۳۲ هزار تومان نمی‌رسد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------