آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خرید حلقه طلا برای عروس و دامادها آرزو شد / یک‌جفت حلقه ساده ۲۳ میلیون آب می‌خورد!

قیمت طلا از مرز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرده تا خرید نیم‌ست ۱.۸ گرمی طلا نزدیک ۹ میلیون تومان هزینه داشته باشد. به…

سیگنال منفیِ کمیسیون تلفیق به بازار موبایل



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,بازار موبایل
مصوبه کمیسیون تلفیق برای افزایش دو‌برابری تعرفه واردات برخی از انواع گوشی موبایل ابهام دارد. 

 به  گزارش همشهری؛ در شرایطی که رکود حاکم بر بازار گوشی موبایل و تبلت تشدید شده است، حالا فعالان صنفی با اشاره به تصمیم اخیر کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، از تأثیر منفی افزایش دو‌برابری تعرفه واردات بر افزایش قیمت این محصولات خبر می‌دهند.

 

مشاهدات میدانی از افت شدید تقاضا در بازار انواع گوشی موبایل و تبلت حکایت دارد. اگرچه نرخ گوشی و تبلت تابع نرخ روزانه ارز است، اما حتی سیر نزولی و ثبات نسبی نرخ ارز نیز قادر به آشتی‌دادن مشتریان با بازار گوشی تلفن همراه نبوده است. مغازه‌دارانی که با همشهری گفت‌وگو کرده‌اند، می‌گویند؛ بالا‌ماندن قیمت گوشی و تبلت موجب کاهش شدید تقاضا شده است.

 

انتظار بازار موبایل و تبلت برای گرانی بیشتر

هفته قبل رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اعلام کرد: با تصویب کمیسیون تلفیق در چارچوب لایحه بودجه1400، از سال آینده حقوق ورودی گمرکی (تعرفه) گوشی‌ها و تبلت‌های بالای 600دلار از 6درصد به 12درصد افزایش می‌یابد.

 

این مصوبه کمیسیون تلفیق گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال افزایش بیشتر قیمت گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های تولیدی با برندهای مشهور را افزایش داده است. حالا زمزمه‌های گرانی بیشتر و افزایش سهم محصولات قاچاق از بازار مصرف به گوشی می‌رسد. فعالان صنفی تأکید می‌کنند درصورت اجرایی‌شدن مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق از سال آینده، باز هم شاهد گرانی بیشتر و افزایش سهم گوشی و تبلت‌های قاچاق از بازار خواهیم بود.

 

تغییر سبک خرید و فروش گوشی و تبلت

گزارش میدانی خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد این روزها برای گوشی‌های هوشمند اپل و سامسونگ با قیمت‌های 40 تا بیش از 50میلیون تومان در بازار کمتر خریداری وجود دارد. اگرچه برخی مشتریان خاص فارغ از قیمت انواع گوشی و تبلت به‌دنبال خرید جدیدترین محصولات این برندها هستند، اما اغلب متقاضیان به‌دنبال خرید گوشی و تبلت‌هایی هستند که با بودجه خرید آنها مطابقت داشته و با وجود نداشتن برخی امکانات و نرم‌افزارهای به‌روز قادر به رفع نیاز روزانه آنها برای حضور در فضای مجازی یا آموزش آنلاین دانش‌‌آموزان و دانشجویان در منزل باشد.

 

پیامد افزایش شدید و بالا‌ماندن قیمت گوشی‌های هوشمند و تبلت در بازار، رشد تقاضا برای گوشی‌های موبایل برخی برندها مانند نوکیا، شیائومی، هوآوی و مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر انواع گوشی هوشمند سامسونگ در محدوده قیمتی 3 تا 10میلیون تومان است.

 

علاوه بر تغییر سبک خرید مشتریان در بازار گوشی و تبلت، مغازه‌داران و فروشندگان این محصولات دیجیتال نیز نگرش خود به خرید یا نگهداری و فروش اینگونه محصولات را تغییر داده‌اند به‌نحوی که اکنون همانند قبل خبری از رخ‌نمایی انواع گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های گران‌قیمت در ویترین این مغازه‌ها نیست و

 

برخی فروشندگان از کمبود عرضه گوشی موبایل به بازار از مسیر شرکت‌های واردکننده رسمی یا ناتوانی مالی خود در خرید و نگهداری چندین گوشی از یک مدل و برند خبر داده و ترجیح می‌دهند تا این نوع گوشی‌ها را به تعداد محدود و مطابق با میزان تقاضای مشتریان احتمالی تامین و با سود مشخص عرضه کنند. کاهش شدید تقاضا و بالا‌ماندن قیمت گوشی‌های لوکس انگیزه مغازه‌داران برای سرمایه‌گذاری در بازار این گوشی‌ها را از بین برده است.

 

مصوبه‌ای مبهم با اهداف نامشخص

ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی و نایب‌رئیس اتاق اصناف در گفت‌وگو با همشهری گفت: مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر افزایش دو‌برابری تعرفه واردات گوشی موبایل و تبلت با قیمت بیش از 600دلار ابهامات زیادی دارد. اهداف نمایندگان مجلس از این مصوبه مشخص نیست.

 

درستی افزود: البته این مصوبه هنوز نهایی نشده و امروز(شنبه)، نمایندگان اتاق اصناف در نشستی با کمیسیون تلفیق در این زمینه رایزنی خواهند کرد. به‌گفته او، اگر تعرفه واردات این نوع گوشی و تبلت‌ها براساس مصوبه کمیسیون تلفیق افزایش یابد، به افزایش قیمت‌ها در بازار منجر خواهد شد.

 

نماینده وزیر صنعت در اتاق اصناف، افزود: درصورتی که هدف نمایندگان مجلس از این مصوبه برخورد با گوشی و تبلت‌های قاچاق موجود در این بازار است باید گفت که‌ افزایش تعرفه واردات رسمی گوشی و تبلت موجب به‌صرفه‌تر‌شدن قاچاق این محصولات می‌شود. درستی با تأکید بر اینکه متأسفانه حتی اجرای طرح رجیستری و ایجاد سامانه افق نیز قادر به جلوگیری از واردات و عرضه گوشی‌های هوشمند موبایل و تبلت قاچاق در بازار نبوده است، افزود: قیمت گوشی و تبلت تابع نرخ روز ارز است.

 

تغییر رویکرد فروشندگان موبایل

رئیس اتحادیه صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی با اشاره به رکود بازار موبایل، تأکید کرد: این‌روزها به‌دلیل قیمت بالای محصولات دیجیتال، مشتریان به خرید گوشی متناسب با نیاز روزمره و واقعی خود روی آورده و تقاضا برای گوشی‌های گران‌قیمت برخی برندهای مشهور کمتر شده است. درستی افزود: شرایط بازار و بالا‌ماندن قیمت انواع گوشی هوشمند تلفن همراه و تبلت همچنین موجب تغییر رویکرد فروشندگان این محصولات به خرید و عرضه آن شده؛ به‌نحوی که کمتر فروشگاهی گوشی و تبلت را به امید افزایش قیمت به تعداد زیاد خریداری و نگهداری می‌کند و اغلب فعالان صنفی، فقط گوشی موبایل متقاضیان خرید نقدی را تامین می‌کنند و براساس نرخ روز می‌فروشند، در واقع مغازه‌داران موبایل هم فقط به اندازه نیاز روزانه خود گوشی و تبلت را از شرکت‌های واردکننده دریافت و به مشتری عرضه می‌کنند.

 

آمار گوشی‌های قاچاق

ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد گوشی و تبلت‌های قاچاق وجود ندارد، گفت: روزانه 65 تا 85هزار گوشی از طریق شرکت‌های وارد‌کننده رسمی در بازار عرضه می‌شود که با نیاز روزانه عرضه و تقاضای بازار همخوانی دارد، اما تشدید مشکلات واردات رسمی مانند تامین و تخصیص ارز یا افزایش تعرفه واردات، شرایط را برای واردات و عرضه این محصولات در بازار فراهم می‌کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------