آخرین اخبار اقتصادی

تعطیلی پنجشنبه‌ها,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

هشدار رییس اتاق بازرگانی؛ خطر حذف ایران از نقشه تجارت جهانی با تعطیلی پنجشنبه‌ها

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران گفت: تصمیم مجلس مبنی بر تعطیلی پنجشنبه‌ها نتیجه‌ای جز افزایش مشکلات…

مرغ در کرمان نایاب شد/ کمبود روغن نباتی در خدابنده



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,مرغ
مرغ در استان کرمان مانند هفت گنج شده که نصیب هر کسی نمی‌شود، اما علت نایاب بودن مرغ در کرمان را در قانون‌مداری آنها جست و جو کنید. 

استان کرمان طبق قیمت مصوبه ستاد ملی تنظیم بازار، گوشت مرغ را عرضه کرد اما در این میان حدود ۲۶ استان از این مصوبه تبعیت نکرده و قیمت را بیش از مصوبه عرضه و برای مرغداران بازارهای استان‌های دیگر جذاب شد و دیگر مرغی به استانی که فقط ۳۰ درصد نیازش در داخل تولید می‌شود، صادر نکردند.

 

سوال اینجاست اگر ستاد ملی تنظیم بازار یک نهاد قانونی و مصوبات آن لازم‌الاجراست، پس چرا بیشتر استان‌ها از آن پیروی نمی‌کنند؟ دستگاه‌های نظارتی در این میان نقششان چیست؟ سکوت دستگاه قضا از چه روی است؟ اگر اینگونه نیست پس چرا مسئولین وقت ارزشمند خود را در جلسات آن تلف می‌کنند؟ بهتر است این جلسات تعطیل شود و بیش از این اعتماد مردم را از بین نرود.

 

مافیا، به حکم انسانیت کمی کوتاه بیایید

اما مافیا که در بسیاری از حوزه ها از آن یاد می شود، اندکی تامل کند بد نیست. در شهریور سال ۹۷ به شرق استان کرمان سفری داشتم (https://www.isna.ir/news/97062110792/) و روستاییان آن منطقه می‌گفتند که هر وقت یارانه واریز کنند یک مرغ می‌خریم. یعنی یک خانواده چند نفری ماهی یک مرغ. این صحبت‌ها مال زمانی است که قیمت مرغ اینگونه سر به فلک نکشیده بود، خواسته زیادی از شما ندارم اکنون بگذارید این مردم سالی یکبار بتوانند مزه مرغ را بچشند.

 

مردمی که برای خرید گوشت مرغ با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار مشکل دارند، نمی‌توانند مرغ را با قیمت‌های نجومی شما بخرند، به حکم انسانیت مقداری کوتاه بیایید.

 

وزارت صمت؛ به قول خود عمل کند

مسئولین ارشد وزارت صمت در سفر اخیر خود به استان کرمان قول اختصاص ۱۰۰۰ تن مرغ منجمد به استان کرمان داده‌اند، اما چرا دست دست کرده و این سهمیه را به استانی که گوشت مرغ ندارد اختصاص نمی‌دهند. استان کرمان خواسته زیادی ندارد و فقط درخواست عمل به وعده را دارد. شما که می‌دانید مردم این استان ثروتمند، پول خرید گوشت قرمز را ندارند حداقل کاری کنید که بتوانند گوشت مرغ هر چند ماه یکبار در سر سفره‌هایشان بیاید.

 

مسئولین عزیز؛ اگر نگاهی به گزارش سوءتغذیه در کودکان بهشت معادن (https://www.isna.ir/news/kerman-36826/)  که در سال ۱۳۹۴ نوشته‌ام بیندازید، بد نیست. در بخشی از آن دکتر "نوذر نخعی" معاون وقت دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه، شرط لازم افزایش توان اقتصادی مردم و شرط کافی افزایش سواد تغذیه‌ای از راهکارهای اساسی برای حل سوء تغذیه در بین کودکان است، اظهار کرد: NGO های فعال در حد وسیعی در این زمینه در کشور و به ویژه استان کرمان وجود ندارد، اما به هرحال کمک های چند NGO فعال در استان نیز در این زمینه ارزشمند است. مثلاً در حاشیه شهر کرمان گاها توسط قائم مقام دانشگاه در امور خیریه توزیع غذا صورت گرفته است یا به طور عمده فعال ترین دستگاه در توزیع غذا به کودکان، کمیته امداد خمینی(ره) می‌باشد که آمار آن در حال حاضر حمایت از ۱۰ هزار کودک است که این چتر پوششی باید سه برابر شود.

 

تقسیم ۷۰ تن مرغ بین ۸۳ شهر

"مهدی حسینی‌نژاد" رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان درباره علت نایابی گوشت مرغ در استان کرمان به ایسنا می‌گوید: استان کرمان روزانه ۲۰۰ تا ۲۲۰ تن گوشت مرغ نیاز دارد و سرانه مصرف سالانه استان حدود ۷۵ هزار تن است.

 

وی با اشاره به آمار سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، تصریح کرد: حدود ۵۰ روز قبل جوجه ریزی در مرغداری‌های استان کمتر از همیشه انجام شده و اکنون دچار چالش شدیم و طبق قول جهادکشاورزی استان ظرف ۴ یا ۵ روز آینده مرغ‌ها برای کشتار آماده و وضعیت استان مقدار کمی بهتر از اکنون خواهد شد.

 

رییس سازمان صمت استان کرمان بیان کرد: در حال حاضر روزانه تقریبا ۷۰ تن کشتار مرغ در استان داریم که فقط حدود ۳۰ درصد نیاز بازار را پاسخگو است و در ستاد تنظیم بازار استان مقرر شد این ۷۰ تن براساس سرانه شهرستان‌ها تقسیم شود(در استان کرمان ۲۳ شهرستان وجود دارد).

 

وی توزیع گوشت مرغ براساس قیمت مصوب ملی را یکی از علل نایابی گوشت مرغ در استان دانست و بیان کرد: متاسفانه استان‌های همجوار ما طبق مصوبات ملی گوشت مرغ را عرضه نمی‌کنند لذا مرغ‌های که از استان‌های دیگر به استان کرمان صادر می‌شد اکنون به استان‌های که قیمت بالاتری(حدودا ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان) دارند، صادر می‌شوند و این مساله کمبود مرغ در استان را تشدید کرده است.

 

حسینی‌نژاد اظهارکرد: طی سفر قبادی معاون وزیر صمت به استان کرمان مصوب شد که ۱۰۰۰ تن گوشت مرغ منجمد به استان کرمان اختصاص یابد که در حال پیگیری آن مصوبه هستیم و تاکنون فقط ۲۰۰ تن به استان کرمان داده شده است.

 

وی با تاکید برآنکه در حال حاضر استان کرمان فقط ۳۰ درصد نیاز بازار خود را می‌تواند تامین کند، تصریح کرد: در ستاد تنظیم بازار هفته جاری استان، قیمت تمام شده مناسب‌تری را پیشنهاد می‌دهیم تا حداقل بتوانیم گوشت مرغ را در بازار داشته باشیم.

 

رییس سازمان صمت استان کرمان تاکید کرد: اگر همه استان‌ها طبق قیمت مصوبه ستاد ملی تنظیم بازار مرغ را عرضه کنند، هیچگاه با این مشکل روبرو نمی‌شدیم و تصور می‌کنم حدود ۲۶ استان کشور این مصوبه را اجرا نکرده‌اند.

 

وی ادامه داد: قیمت مصوب ستاد ملی تنظیم بازار ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان است اما در برخی مرغ فروشی‌ها با قیمت ۲۸ هزار تومان عرضه می‌کنند که با آنها برخورد کرده و می‌کنیم.

 

حسینی‌نژاد در پایان با اشاره به اینکه چالش ما در جنوب استان به دلیل کمتر بودن تعداد مرغداری‌ها بیشتر است، خاطرنشان کرد: وزیر جهادکشاورزی قول صدور مجوز راه‌اندازی مرغداری برای تکمیل زنجیره به استان کرمان را داده است.

 

کمبود روغن نباتی در خدابنده

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت خدابنده گفت: از آغاز اجرای طرح تشدید بازرسی که از ۱۵ بهمن‌ماه امسال آغاز شده، ۱۶۰ مورد بازرسی صورت گرفته است.

 

رحیم اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در قالب اجرای طرح تشدید بازرسی که از ۱۵ بهمن‌ماه آغاز شده و تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه دارد، بازرسان این اداره به همراه بازرسان اتاق اصناف به طور مستمر بر صنوف نظارت می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه طی بازرسی‌های صورت گرفته پنج مورد پرونده تخلف به ارزش ۱۶۰ میلیون ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است، تصریح کرد: بخش عمده بازرسی‌ها و تخلفات در این شهرستان مربوط به صنف نانوایان است.

 

این مسئول با اشاره به تخلفات صورت گرفته در خصوص گران‌فروشی و کم‌فروشی در این شهرستان، گفت: با تشکیل هشت تیم بازرسی با همکاری بسیج اصناف، اتحادیه‌های صنفی، اتاق اصناف و ادارات شهرستان در دو شیف صبح و بعدازظهر، نظارت‌ها بر بازار به صورت مستمر  انجام می‌شود.

 

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت خدابنده با اشاره به کمبود روغن جامد در این شهرستان، عنوان کرد: کالاهای اساسی و مورد نیاز برای شب عید شهروندان قیداری در بازار موجود است و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، برخوردهای لازم صورت خواهد گرفت.

 

اسماعیلی خاطرنشان کرد: کالاهای اساسی که از استان به شهرستان منتقل می‌شود، عرضه این کالاها با نظارت بازرسان اتاق اصناف و توسط واحدهای صنفی توزیع می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------