فروش مرغ بیش از ۲۷هزارتومان گرانفروشی است/مرغداران قیمت مصوب را قبول ندارند



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی اعلام کرد که فروش مرغ با قیمت بیش از ۲۷هزار تومان گرانفروشی است. 

حبیب اسدالله نژاد در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به اینکه چرا در روزهای اخیر قیمت مرغ در خرده فروشیها تا ۳۰هزارتومان هم رسیده است، گفت: قیمت واقعی مرغ قیمت مصوب تنظیم بازار یعنی ۲۰هزار و۴۰۰تومان نیست. قیمت واقعی مرغ زنده با توجه به افزایش مولفه های تولید براساس آنالیز تشکل ها ۱۷هزار و ۵۰۰تومان و قیمت مرغ گرم نیز ۲۴تا ۲۵هزارتومان می شود.

 

وی ادامه داد:درخواست تشکل ها این است که قیمت ها اصلاح شود ولی با وجود مذاکرات در این مورد  هنوز هیچ تغییری صورت نگرفته است و این قصور باعث ایجاد نوسانات در تولید خواهد شد.

 

به گفته وی فروش مرغ بیش از ۲۷هزارتومان گرانفروشی است.

 

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با بیان اینکه دونرخی بودن مرغ فسادزا است، اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت بایستی بعد از افزایش مولفه های تولید مانند ذرت و سویا،جوجه و... و. اثرات آن را بر روی قیمت تمام شده تولید بررسی می کردند و قیمت واقعی مرغ براساس آن تعیین می شد تاهم میل ورغبت به تولید بالا می رفت و هم شاهد این شرایط  اعتراضی و دو نرخی در بازار نبودیم. اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

 

وی تصریح کرد:متاسفانه برخی از استان ها که مزیت تولید دارند گاها  اجازه خروج مرغ را به صورت زنده یا گرم از استانشان نمی دهند. این بسته شدن راه خروج می تواند  باعث شود برخی از سودجویان به دلیل روابطی که دارند از این فرصت استفاده کنند و مرغ را از آن استانها دریافت کنند و در استان های دیگر با  قیمت بالا بفروشند.

 

اسدالله نژاد در پایان گفت:این تصمیمات جزیره ای منطقی نیست و توزیع مرغ را دچار چالش می کند و آرامش بازار را بهم می ریزد.

 

مرغداران استان مرکزی قیمت مصوب را قبول ندارند/ کاهش ۵۰ درصدی تولید در سال جاری

 

مرکزی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی گفت: قیمت تمام شده مرغ برای مرغدار در شرایط فعالی حدود ۱۷ هزارتومان است که در این شرایط سخت تولید، مرغداران قیمت ۱۴۴۰۰ مصوب مرغ را قبول ندارند و اعلام این قیمت تنها دخالت دولت در تولید است.

 

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی گفت: قیمت تمام شده مرغ برای مرغدار در شرایط فعلی حدود ۱۷ هزارتومان است که در این شرایط سخت تولید، مرغداران قیمت ۱۴۴۰۰ تومانی مصوب مرغ را قبول ندارند.

 

احمد بزچلویی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قیمت مصوب ۱۴۴۰۰ تومانی اعلام شده برای مرغ از درب مرغداری، مورد قبول مرغداران نیست و یک قیمت دستوری است.

 

وی با بیان اینکه در ابتدا تنها ۳۰ درصد نهاده مرغداران از سوی دولت تامین و مابقی در بازار آزاد تهیه می‌شد که همین امر ورشکستگی و کناره گیری بسیاری از مرغداران را به همراه داشت، افزود: در حال حاضر که برخی مرغداران به فعالیت خود ادامه داده و تولید را انجام می‌دهند با اعلام قیمت هایی از سوی دولت مواجه هستند که به هیچ وجه کارشناسی نبوده و نظر مرغداران در آن دخیل نیست، از طرفی حدود دوماه است که تخصیص نهاده ها کمی بهتر شده، اما بازهم تنها ۷۰ درصد نهاده با قیمت دولتی به مرغدار تعلق می‌گیرد و نکته دیگر اینکه نهاده دولتی نیز افزایش قیمت داشته است.

 

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی تصریح کرد: قیمت ذرت دولتی از ۱۵۰۰ تومان به ۱۷۰۰، کنجاله سویا دولتی از ۲۷۰۰ به ۳۳۰۰ تومان و باقی نهاده ها نیز به همین مراتب افزایش قیمت داشته اند.

 

وی با بیان اینکه دخالت دولت اطمینان مرغداران به تولید را کاهش داده است، گفت: دولت به ازای هر مرغ ۴ کیلو نهاده در اختیار مرغدار قرار می‌دهد و این در حالی است که یک مرغ برای عرضه به بازار حداقل به ۵.۵ کیلو نهاده نیاز دارد که مابقی آن باید از بازار آزاد با قیمت‌های بالا تهیه شود.

 

بزچلویی افزود: مصرف ۴ کیلو نهاده مرغ را به وزن ۱.۸۰۰ تا ۱.۹۰۰ گرم می‌رساند که عرضه مرغ در این وزن برای مرغدار صرفه ندارد و مرغدار باید مرغ را در وزنی بالاتر و با وزن حدود سه کیلوعرضه کند، چراکه قیمت های جانبی از جمله واکسن، کارگر، حمل و نقل و ... افزایش چندین برابری داشته است.

 

وی تصریح کرد: همین امر سبب می‌شود قیمت تمام شده یک مرغ برای مرغدار حدود ۱۷ هزار تومان تمام شود که با این تفاسیر قیمت ۱۴۴۰۰ تومانی برای مرغدار ضرر است و اعلام این قیمت و ترس درگیری با تعزیرات سبب کناره گیری مرغداران از تولید می‌شود.

 

وی ادامه داد: مرغدار تا یک حد مشخصی می‌تواند مرغ را نگه دارد و در نهایت مجبور به عرضه مرغ در بازار است، اما این قیمت ها برای مرغدار صرفه ندارد، دولت با اعلام قیمت مصوب حداقل باید نهاده را به صورت ۱۰۰ درصد در اختیار مرغداران قرار دهد تا مرغدار متحمل ضرر کمتری شود.

 

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی گفت: شرایط پیش آمده سبب کاهش تولید شده البته قدرت خرید پایین مردم نیز در این امر بی تاثیر نیست، اواخر سال گذشته جوجه ریزی در استان مرکزی ۳ میلیون قطعه بود که امسال با کاهش ۵۰ درصدی به ۱.۵ میلیون قطعه رسیده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------