شاخص بورس ۱۷هزار واحد رشد کرد/ تاثیر سه عامل بر نوسان شاخص بورس



 بورس,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۱۷هزارواحدی روبرو شد. 

به گزارش تسنیم، در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 7میلیارد و 902میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 6هزار و 944میلیارد تومان در بیش از 730هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 17هزار و 182واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 307هزار و 657واحد قرار گرفت.

 

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پتروشیمی جم با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

 

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 4474واحد، کل (هم‌وزن) 1862واحد، قیمت (هم‌وزن) 1214واحد، آزاد شناور 19123واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 16796 و 20181واحد رشد کردند.

 

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2 میلیارد و 653میلیون ورقه به‌ارزش 50هزار و 7میلیارد تومان در 338هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 162واحد رشد کرد و در ارتفاع 17هزار و 990واحد قرار گرفت.

 

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی بیمه پاسارگاد، پتروشیمی تندگویان و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه شد و در مقابل شرکت‌های پتروشیمی مارون، مدیریت انرژی تابان هور و بیمه تجارت نو بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

 تاثیر سه عامل بر نوسان شاخص بورس/ آرامش از نقدینگی برای بازار سرمایه مهمتر است   

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تاثیرگذاری سه عامل کلان اقتصادی، سیاستگذاری و شفافیت بر نوسان بازار بورس خبر داد و گفت: باید مواظب اظهارنظر‌ها باشیم تا موجب تخریب بازار نشود چرا که مهمتر از نقدینگی، برای بازار آرامش لازم است. 

به گزارش تسنیم، محمدعلی دهقان دهنوی با حضور در نشست کمیسیون اصل 90 مجلس، به عوامل صعود و نزول در بازار بورس اشاره کرد و گفت: باید عوامل تاثیرگذار در صعود و نزول بازار سرمایه را جدا کنیم برخی افراد تلاطم در بازار را به یک عامل منتسب می‌کنند که این خارج شدن از مدار انصاف است.

 

وی تاکید کرد:عوامل تاثیرگذار بر نوسان شدید بورس به سه عامل تقسیم می‌شوند نخست عامل کلان اقتصادی که مواردی، چون رشد نقدینگی و جهش ناگهانی نرخ ارز و انتظارات فعالان اقتصادی را شامل می‌شود.

 

دهقان با اشاره به عامل دوم در نوسان بازار سرمایه اظهار داشت: عامل باز برون زا در کنترل دیگران است و مسائلی مثل قیمت گذاری، سیاستگذاری، قانونگذاری و البته اظهار نظر‌های سیاسی را شامل می‌شود.

 

وی تاکید کرد: با این حساب باید مواظب اظهارنظر‌ها باشیم تا موجب تخریب بازار نشود چرا که مهمتر از نقدینگی، برای بازار آرامش لازم است.

 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به عامل سوم پرداخت و به خانه ملت گفت: شفافیت و ایجاد نظارت از جمله وظایف سازمان بورس است که باید تقویت شود، در این مسیر اقداماتی شده، اما باید توسعه یابد البته باید گفت هیچ کس انتظار چنین استقبالی را نداشت و تصور نمی‌شد در زمان کوتاهی این حجم از سرمایه به بازار بورس بیاید، اما نباید فراموش کرد هر چه بازار بزرگتر شود تخلفات آن نیز وسیع می‌شود که باید این خطرات شناسایی شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------