آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

دامداران: نرخ شیر خام را افزایش دهید



نرخ شیر خام,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
احتمال اصلاح نرخ شیر خام در نشست دوشنبه هفته آینده ستاد تنظیم بازار قوت گرفت

به  گزارش  همشهری؛  گرچه مقرر شده بود تا ستاد تنظیم بازار اصلاح نرخ شیر خام را در نشست دوشنبه هفته گذشته خود بررسی کند اما مجددا اعلام شد که سازمان حمایت مستندات دامداران برای هزینه تولید این فرآورده را چهارشنبه هفته جاری(دیروز) در نشستی مشترک با حضور دامداران و مسئولان وزارت جهادکشاورزی بررسی خواهد کرد اما باز هم این نشست برگزار نشد و بررسی این موضوع به نشست احتمالی شنبه یا یکشنبه هفته آینده این سازمان موکول شد. با احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت‌وگو کرده‌ایم.

 

نتیجه نشست دیروز سازمان حمایت برای بررسی اصلاح نرخ شیر خام چه بود؟

این نشست از طرف سازمان حمایت کنسل شده و مسئولان این سازمان علت آن را تداخل با سایر برنامه‌های مسئولان سازمان مذکور اعلام کردند. این در حالی است که قبلا مقرر شده بود تا اصلاح نرخ شیر خام در نشست دوشنبه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار بررسی و نهایی شود اما سازمان حمایت اعلام کرد که ابتدا باید این سازمان مستندات ارائه شده دامداران در زمینه افزایش قیمت شیر خام را در نشستی با حضور مسئولان وزارت جهاد، دامداران و نمایندگان این سازمان بررسی و نرخ تعیین شده را جهت تصویب نهایی به ستاد تنظیم بازار ارائه کند که این کار نیز تا‌کنون انجام نشده است.

 

به ‌نظر شما علت تعلل در بررسی و اصلاح نرخ شیر خام چیست؟

واقعیت آن است که ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت همواره مخالف اصلاح نرخ و افزایش قیمت‌ها هستند و بدیهی است که برای انجام این کار بهانه‌های واهی می‌آورند. با این رویکرد مسئولان تنظیم بازار تلاش دارند تا هزینه تورم را از جیب تولید‌کننده پرداخت کنند. این در حالی است که چنین رویکردی ضربات جبران‌ناپذیری را به پیکره تولید وارد می‌کند و نمونه بارز این رویکرد را در بازار مرغ شاهد هستیم که منجر به کمبود و گرانی این ماده پروتئینی شده است. بیش از 2‌ماه است که دامداران با ارائه مستندات هزینه تمام‌شده تولید درخواست اصلاح نرخ شیر خام متناسب به این مستندات را ارائه کرده‌اند اما مسئولان سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار برای انجام این کار همچنان امروز فردا می‌کنند.

 

سازمان حمایت برای بررسی قیمت تمام‌شده شیر خام به‌دنبال بهانه‌های واهی و کوچک است؛ مثلا می‌گویند دامداران برای قیمت 5هزارو 700تومانی هر کیلوگرم یونجه باید مستند ارائه کنند این در حالی است که کشاورز هیچ فاکتوری برای فروش یونجه به این نرخ به دامدار نمی‌دهد.

 

با این روند نرخ شیر خام چه زمانی در سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار نهایی خواهد شد؟

اگر سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار تا هفته آینده قیمت شیر خام را اصلاح نکنند، باید جواب گاوداران را خودشان بدهند چرا که دیگر دامداران از اتحادیه حرف‌شنوی نخواهند داشت و ممکن است نرخ شیر خام را خودسرانه افزایش داده یا به‌دلیل ناهمخوانی دخل و خرج‌شان گاوهای شیری و مولد را به کشتارگاه بفرستند. بدیهی است که با نرخی که توسط گاوداران برای شیر خام تعیین خواهد شد، قیمت این نهاده تولید صنایع لبنی به بیش از 6هزار تومان افزایش خواهد یافت؛ تولید لبنیات نیز برای کارخانه‌ها به‌صرفه نبوده و این صنایع نیز نگران افت بیشتر فروش به‌دلیل افزایش قیمت‌ها هستند.

 

احتمالا بررسی هزینه تمام‌شده تولید شیر خام در سازمان حمایت با حضور دامداران و وزارت جهاد کشاورزی شنبه تا یکشنبه هفته آینده مطرح شود و با انجام این کار تا دوشنبه هفته آینده بررسی و اصلاح نرخ جدید شیر خام در ستاد تنظیم بازار مصوب خواهد شد. باید ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت حرمت خود را نگه داشته و بیش از این درخواست اصلاح نرخ و جبران هزینه تمام‌شده تولید شیر خام را معطل نکنند.

 

این در حالی است که اکنون حتی قیمت سبوس نیز آزاد شده و نرخ هر کیلوگرم سبوس که قبلا 1400تومان و با کرایه حمل 1500تومان بود اکنون در بازار به 4هزار و 200تومان افزایش یافته است. همچنین کارخانه‌های آرد که سبوس را به نرخ بازار آزاد می‌فروشند از ارائه هرگونه فاکتور فروش به دامداران خودداری می‌کنند.

 

اما صنایع لبنی افزایش غیررسمی شیر خام به بیش از 5هزار تومان را علت اصلی رشد هزینه تمام‌شده تولید می‌دانند؛ علت چیست؟

قیمت مصوب هر کیلوگرم شیر خام با بار میکروبی کمتر از هزار و چربی 3.2درصد درب دامدارای 4هزار و 500تومان تعیین شده اما دامداران برای حمل هر کیلوگرم شیر خام به صنایع لبنی باید حدود 300تومان کرایه حمل پرداخت کنند که قیمت تمام‌شده شیر خام برای صنایع لبنی را به 4هزار و 800تومان افزایش می‌دهد. این هزینه سرباری است که به جیب دامدار نمی‌رود. اعلام نرخ شیرخام بیش از 5هزار تومان، دروغ است اما در صورتی که درصد چربی شیر خام به 3.4درصد یا بیشتر افزایش یابد قیمت آن نیز متفاوت خواهد بود.

 

مثلا اگر درصد چربی شیرخام 3.9 باشد، باید هزینه 7دهم درصد چربی اضافه در قالب جایزه چربی به دامداران پرداخت شود. جایزه هر دهم درصد چربی اضافی برای دامداران حدود 60تومان تعیین شده که با این روند به قیمت شیر خام با چربی 3.9درصد حدود 420تومان به نرخ مصوب 4هزار و 500تومانی افزوده می‌شود و با احتساب هزینه حمل 300تومانی برای هر کیلوگرم شیر خام، نرخ مصوب هر کیلوگرم شیر خام با درصد چربی 3.9درصد برای صنایع لبنی به 5هزار و 220تومان افزایش می‌یابد. در واقع صنایع لبنی پول چربی اضافه شیر خام را می‌دهند همان‌طور که به ازای هر یک‌دهم درصد کاهش چربی شیر خام نرخ آن 60تومان کاهش می‌یابد.

 

پس چرا شرکت‌های لبنی نرخ برخی محصولات خود را افزایش داده‌اند؟

شرکت‌های لبنی قیمت محصولات کم‌مصرف که مشمول قیمت‌گذاری دولتی نیست را از همان ابتدای امسال بالا برده‌اند اما قیمت فرآورده‌های لبنی پرمصرف که مشمول قیمت‌گذاری دولتی است و حدود 70درصد محصولات این شرکت‌ها را دربر می‌گیرد، هنوز تغییری نکرده و این شرکت‌ها نیز منتظر نتایج بررسی سازمان حمایت برای اصلاح نرخ شیر خام و سایر نهاده‌های تولید هستند.

 

چه میزان از نهاده‌های تولید شیر و گوشت دامداران با نرخ مصوب تامین می‌شود؟

نهاده‌های مورد نیاز گاوهای شیری و صنعتی به‌طور 100درصد با نرخ مصوب تامین می‌شود اما تامین نهاده‌های مورد نیاز برای گاوهای گوشتی، پرواربندی و سنتی به زحمت و با 3تا 4برابر قیمت بیشتر از بازار آزاد توسط دامداران تامین می‌شود. اکنون قیمت هر کیلوگرم جو از نرخ هزار و 800تومانی مصوب به 5هزار و 800تومان، ذرت به بیش از 6هزار تومان، کنجاله سویا به بیش از 8هزار تومان و یونجه به 5هزار و 700تومان در بازار آزاد افزایش یافته است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------