پیش‌بینی کمبود و گرانی گوشت قرمز در ۶ ماهه دوم سال



گوشت قرمز,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
چند روز پیش ستاد تنظیم بازار پیش‌بینی کرد به دلیل خشکسالی و عرضه دام‌های مولد با کمبود و گرانی گوشت قرمز در نیمه دوم سال مواجه شویم و طرحی را ارائه داد تا خرید حمایتی دام از دامداران و ذخایر گوشت قرمز انجام شود. به گفته کارشناسان این طرح تازگی ندارد و پیش‌تر نیز انجام شده بود، اما به دلیل کندی در روند کار و تعیین قیمت خرید نامتناسب موفقیتی حاصل نشد. 

به گزارش ایلنا، چند روز پیش کارگروه تنظیم بازار در مصوبه خود اعلام کرد با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، گرانی و کمبود نهاده‌ها و مشکلات توزیع ممکن است در ۶ ماه دوم سال با کمبود و گرانی گوشت قرمز در بازار مواجه شویم. در این مصوبه مقرر شده است که شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار گوشت قرمز برای نیمه دوم سال اقدام به ذخیره سازی گوشت قرمز کند.

 

در بخشی دیگر از مصوبه تنظیم بازار آمده است: به منظور حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از کشتار دام های مولد و حفظ آن و برنامه‌ریزی برای تامین نهاده و علوفه مورد نیاز در ایام سال و خرید و ذخیره سازی گوشت قرمز جلسه تخصصی با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه های مربوطه تشکیل و نتیجه به صورت هفتگی در جلسات آتی کارگروه تنظیم بازار ارائه شود.

 

آنچه در صورتجلسه مصوبه ستاد تنظیم بازار آماده است، نشان می دهد پس از هشدارهای بسیار کارشناسان  درباره کمبود و گرانی نهاده ها و کشتار دام های مولد، بالاخره مسئولان تصمیم به اقدام گرفته تا ضمن حمایت از دامداران از تکرار التهاب در بازار گوشت قرمز جلوگیری شود.

 

اما کارشناسان معتقدند؛ در صورتی اقدام مسئولان به نتیجه خواهد رسید که مصوبات به سرعت اجرایی و مانند گذشته دچار روند کند بروکراسی های اداری و ناهماهنگی نشود، همچنین قیمت تعیین شده نیز در سطحی باشد که مشوق دامدارن برای فروش دام به دولت باشد. .

 

منصور پوریان، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور، با تاکید بر اینکه طرح خرید حمایتی توسط شرکت پشتیبانی امور دام قبلا هم اجرا شده بود، اظهار کرد: این طرح که سال گذشته نیز اجرا شد به دو دلیل نتوانست موفق شود و به اهداف خود که حمایت از تولیدکننده و تنظیم بازار بود برسد.

 

وی ادامه داد: یکی از این دلایل کندی در اجرای طرح و دیگری قیمت خرید نامتناسب بود که آن را به نتیجه نرساند.

 

پوریان با اشاره به خشکسالی در سالجاری سرعت عمل در اجرای طرح را بسیار ضروری دانست و افزود: اکنون شرایط برای بخش تولید بحرانی‌تر از سال گذشته است و دامداران با کمبود و نبود نهاده با خشک شدن مراتع مواجه هستند، در نتیجه امکان نگهداری ظولانی مدت دام خود را ندارند تا مسئولان با فرصت به سراغ آن‌ها برای خرید دام‌شان بیایند.

 

به گفته پوریان؛ افزایش عرضه دام‌های مولد برای کشتار از نشانه‌های شرایط نامناسب دامداران برای نگهداری از دام‌ها است.

 

وی افزود: با افزایش عرضه دام و فروش دام‌های مولد، قیمت خرید دام از دامداران در بازار کاهش چمشگیری داشته و این موضوع بیشتر از قبل وضعیت اقتصادی آن‌ها را بدتر کرده است، در این شرایط تعیین قیمت خرید مناسب در طرح مهم است تا همراه با حمایت مالی، دامداران مشتاق به همکاری کند. 

 

پوریان درباره احتمال موافقت دولت با صادرات دام زنده برای کاهش زیان مالی دامداران، اظهار کرد: تصمیم به صادرات دام زنده اشتباه راهبری است چراکه بیش از آنکه منافع ما را تامین کند، می‌تواند زیان به دنبال داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: صادرات دام زنده به معنی خام فروشی بوده که شکل درست آن صادرات گوشت قرمز است تا ضمن ایجاد ارزش افزوده، اشتغال زایی در این حوزه نیز از دست نرود.

 

پوریان یادآور شد: با صادرات گوشت قرمز به جای دام زنده آلایش دام‌ها در کشور می‌ماند و اشتغال زایی در کشتارگاه‌ها و سایر بخش های زنجیره ایجاد می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------