آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

لبنياتي‌ها از آب كره مي‌گيرند!



 لبنيات,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

 آخرین بررسی‌ها از بازار محصولات لبنی حاکی از کاهش و توقف عرضه و در پی آن افزایش 40 تا 70 درصدی قیمت‌ها دارد.

 

هفته گذشته بود که انجمن صنفی گاوداران از دستور ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت شیر خام خبر داد که بر اساس آن شیر خام با چربی 3.2 درصدی با قیمت 6400 تومان به ازای هر کیلوگرم درب گاوداری عرضه خواهد شد، البته اعلام این رشد قیمت در حالی مطرح شد که اتحادیه سراسری دامداران کشور که مدعی تحت پوشش داشتن بالغ بر یک میلیون 200 هزار گاوداری کشور است این بار نسبت به رشد قیمت‌ها مخالفت کرد و خواستار شد تا دولت به جای افزایش قیمت‌ها مشکلات نهادهای دامی را مرتفع کند، البته این کشمکش به نفع اتحادیه تمام شد و مسئول دفتر رئیس جمهور در اطلاعیه‌ای هرگونه افزایش قیمتی را در حوزه شیر منتفی دانست و تاکید کرد «هرگونه گرانفروشی بیش از نرخ مصوب تخلف است و با آن مقابله می‌شود.»

 

 فارغ از اینکه انشقاق بین 2 تشکل صنفی که بیشتر به نظر می‌رسد در پی تثبیت قدرت خود هستند اگرچه مصوبه افزایش قیمت شیر را ابتر باقی گذاشت اما بهانه را به دست تولیدکنندگان لبنیات داد تا با استفاده از جو روانی ایجاد شده و انداختن توپ تقصیرها به زمین گاوداران گرانی برخی از محصولات لبنی را رقم زنند. موضوعی که اگرچه  انجمن صنفی فرآورده‌های لبنی از عدم هرگونه تغییر در 10 قلم محصول شامل قیمت گذاری مصوب خبر داد و التهابات اخیر را ناشی از اعلام افزایش قیمت شیر خام به 6400 تومان عنوان کرد اما نتیجه تمام این پاسکاری‌ها افزایش بیش از 10 درصدی قیمت شیر در فروشگاه‌ها بوده به طوری‌که شیر کیسه‌ای که تا پیش از این حدود 5100 تومان فروخته می‌شد با قیمت 5700 تومان عرضه می‌شود و از سوی دیگر برخی از تولیدکنندگان نیز با کاهش و یا توقف عرضه به فروشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که از روز یکشنبه محصولات با افزایش قیمت 70 درصدی عرضه خواهد شد . بنابراین به نظر می‌رسد در بین تمام مناقشات قیمتی شیر تاکنون صنایع لبنی هستند که تا زمانیکه دولت چندین مصوبه و هشدار نسبت به برخورد با متخلفان افزایش قیمت صادر کند از این مفر سود کلانی به جیب زده‌اند.

 

 کشمکش صنفی

در رابطه با افزایش قیمت شیر خام  سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با عنوان اینکه شیر خام رشد 42 درصدی خواهد داشت گفته بود:  به دستور ستاد تنظیم بازار، کارگروهی در وزارت جهاد کشاورزی متشکل از معاونت امور دام، معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های مربوطه شکل گرفت که این کارگروه قیمت ۶۴۰۰ تومان را برای هر کیلوگرم شیرخام با چربی ۳.۲ درصد درب گاوداری (به ازای هر یک دهم چربی مثبت و منفی ۸۰ تومان) تعیین کرد.

 

مقدسی تصریح کرد: قرار است امروز معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای این قیمت را به ستاد تنظیم بازار اعلام و ستاد تنظیم بازار نیز آن را در اسرع وقت ابلاغ کند. البته این اظهارات با مخالفت مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور مواجه شد و با عنوان اینکه دامداران با افزایش قیمت شیرخام مخالفند، گفت: دولت به جای این کارها نهاده دامدار را تامین کند، نرخ جدید شیرخام بهانه‌ای برای گرانی غیر منطقی لبنیات در بازار می‌شود. وی افزود: ظاهرا ستاد تنظیم بازار قیمت شیر خام را به کیلویی ۶۴۰۰ تومان افزایش داده اما مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور که یک میلیون و ۲۰۰ هزار دامدار عضو این اتحادیه هستند می‌گوید دامداران به این افزایش قیمت راضی نیستند و دولت بی مورد و تحت نفوذ برخی‌ها قیمت شیرخام را گران کرده است. وی در پاسخ به اینکه پس چه کسی از سوی دامداران درخواست افزایش قیمت شیرخام را داده است، گفت: « انجمن گاوداران صنعتی که چند دامدار را تحت پوشش دارد در ستاد تنظیم بازار از افزایش قیمت شیرخام دفاع کرده است.» عالی معتقد است: افزایش قیمت شیرخام موجب افزایش قیمت لبنیات هم می‌شود و در شرایطی که مردم قدرت خرید ندارند، بالا بردن قیمت اصلا درست و منطقی نیست.

 

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران افزود: دامداران با همان سیستم عرضه و تقاضا محصول خود را به قیمت مناسب ۵۵۰۰ تومان می‌فروختند و در این میان نیازی به مداخله دولت نبود. کشمکش بین 2 تشکل صنفی که هر کدام داعیه قدرت چانه زنی بالاتر را دارند در نهایت با دخالت رئیس دفتر رئیس جمهور مواجه شد به طوریکه محمود واعظی با تاکید بر اینکه هیچ تصمیم‌گیری بر افزایش قیمت شیر انجام نشده، است گفت: «بر اساس دستور رئیس جمهور، با وزیر صمت صحبت کردم و آنها گفتند که پیشنهاد افزایش قیمت شیرخام را وزارت جهاد کشاورزی و اصناف داده‌اند، اما ما هیچ تصمیمی در وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار نگرفته‌ایم.» واعظی تاکید کرد: «هرگونه گرانفروشی بیش از نرخ مصوب تخلف است و با آن مقابله می‌شود.» پس از آن سخنگوی انجمن صنایع لبنی اعلام کرد: با توجه به افزایش قیمت شیرخام به ۶۴۰۰ تومان، قیمت لبنیات نیز احتمالا قریب به ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.

 

 عملکرد منفعلانه وزارت جهاد کشاورزی

 فارغ از دخالت دولت در مسأله تنظیم بازار شیر که بیشتر زمینه سودجویی برخی از صنایع لبنی را در جو روانی حاکم به وجود آورده نظام صنفی کشاورزی از جمله تشکل‌هایی است که نسبت به این تصمیم دولت موضعگیری کرده و از عملکرد منفعلانه وزارت جهاد در این زمینه انتقاد کرده است. موسی رهنمایی در این رابطه می‌گوید: در حالی که قیمت جدید شیرخام تعیین شده بود و تولیدکنندگان منتظر ابلاغ آن بودند به ناگهان رئیس دفتر رئیس جمهور به کلی منکر مسأله شد.

 

وی با اشاره به چند برابر شدن نرخ نهاده‌ها و علوفه دامی افزود: علاوه بر اینکه نرخ مصوب نهاده‌ها افزایش داشته، تمام نهاده مورد نیاز دامداران نیز با نرخ مصوب به دست آنان نمی‌رسد و بخشی از آن را باید از بازار آزاد تأمین کنند. رهنمایی اضافه کرد: قیمت یونجه امسال به ۵,۰۰۰ تومان رسیده در حالی که در مدت مشابه سال قبل بین ۲۰۰۰ تا ۲,۲۰۰ تومان بوده همچنین قیمت کاه که ارزش غذایی زیادی هم ندارد، سال گذشته ۱,۰۰۰ تومان بوده امسال به حدود ۳,۵۰۰ تومان رسیده و کرایه حمل و نقل و سایر هزینه‌های تولید نیز افزایش سرسام آوری داشته است. این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه صنعت دام و طیور کشور طی دو سال اخیر خسارات بسیار زیادی را متحمل شده است، گفت: در صورتی که دولت با سرکوب قیمت ماده اولیه یعنی شیرخام بخواهد قیمت لبنیات را برای مصرف کنندگان ثابت نگه دارد، میراث تلخی را به دولت بعدی منتقل می‌کند. وی با بیان اینکه قیمت لبنیات نیز طی ماه‌های اخیر چندین بار به بهانه‌های مختلف افزایش یافته است، افزود: در چنین شرایطی دامداران نمی‌توانند به تولید ادامه دهند.

 

رهنمایی با انتقاد از عملکرد منفعلانه وزارت جهاد کشاورزی در این میان، گفت: با توجه به اینکه شیرخام جزو کالاهای مشمول خرید تضمینی است، ما از وزیر جهاد کشاورزی درخواست می‌کنیم در شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک نرخ خرید تضمینی برای این محصول تعیین و اقدام به خرید آن کند چرا که دامداران توان ادامه دادن با این روند را ندارند. این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: اگر حجتی وزیر جهاد کشاورزی بود منتظر دولت نمی‌ماند و اقدام به خرید توافقی شیرخام می‌کرد ضمن اینکه با تمام قوا از تولیدکنندگان حمایت می‌کرد و اجازه نمی‌داد چرخ تولید بخوابد اما هم اکنون متأسفانه انگار برای هیچکس مقوله تولید اهمیتی ندارد، اگر حجتی وزیر می‌ماند ما در این شرایط نبودیم.

 

رهنمایی با بیان اینکه این تصمیم دولت آخرین چرخش کلید بر قفل کردن گاوداری هاست، افزود: ما از مسئولان درخواست داریم قدری متعهدانه تر به صنعت دامداری و مرغداری کشور توجه کنند. وی با بیان اینکه قیمت عمده کالاهای اساسی از روغن، شکر، برنج گرفته تا فرآورده‌های لبنی از نوروز تاکنون افزایش چشمگیری داشته است، گفت: نقش این کالاها در زندگی مردم بسیار پررنگ‌تر است و بنابراین ما معتقدیم که دولت بهانه جویی می‌کند تا قیمت شیر را افزایش ندهد.

 

 ۱۰ محصول مشمول قیمت‌گذاری هستند

اما در این میان تولیدکنندگان صنایع لبنی برندگان عملکرد منفعلانه وزارت جهاد کشاورزی از مصوبه افزایش قیمت شیر خام هستند با وجودی‌که سید محمدرضا بنی‌طبا سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی معتقد است انتشار خبر نادرست مربوط به افزایش قیمت شیرخام به ۶۴۰۰ تومان زمینه ساز التهاب در بازار شده است. وی با بیان اینکه هم اکنون بازار شیرخام التهاب پیدا کرده است، افزود: اگر قیمت شیرخام به ۶۴۰۰ تومان افزایش یابد در این صورت قیمت مواد لبنی نیز باید حدود ۷۰ درصد افزایش یابد. سخنگوی انجمن فرآورده‌های لبنی اظهار داشت: هرچند که پیشنهاد افزایش قیمت شیر خام توسط نماینده گاوداران به مراجع قانونی ارائه شده است، اما هنوز قیمت مصوب شیر خام ابلاغ نشده است و هرگونه افزایش قیمت شیر خام فعلا منتفی است. بنی طبا با بیان اینکه آخرین بار قیمت شیر خام تحویل درب کارخانه در آذر ماه سال گذشته افزایش یافته است و قیمت آن هم اکنون به نرخ مصوب ۴۵۰۰ تومان است، گفت: اما کارخانه‌های تولید مواد لبنی حتی یک روز هم شیر خام را به قیمت مصوب ۴۵۰۰ تومان نخریدند.

 

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران اظهار داشت: از آذر ماه سال گذشته که قیمت ۱۰ قلم مواد لبنی که باید با قیمت مصوب به بازار عرضه شود، همچنان با همان قیمت‌های گذشته به بازار عرضه می‌شود و به‌رغم افزایش هزینه‌های تولید هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته‌اند که این 10 قلم بیش از 70 درصد از تولیدات کارخانه های لبنی را شامل می‌شوند. این مقام مسئول در انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران تصریح کرد: افزایش قیمت محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری(۱۰ قلم) از اول آذرماه سال گذشته به تولیدکنندگان ابلاغ شده است و همه تولیدکنندگان با وجود اینکه ضرر می دهند، اما باید طبق نرخ‌های مصوب محصولات لبنی خود را به بازار عرضه کنند.

 

 آرمان ملی 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------