آبی که به اصفهان رواست از استان خارج می‌شود/ وزارت نیرو از طرح‌های انتقال آب حمایت کند



 بحران آب اصفهان,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: حجم زیادی از آب رودخانه‌های سمیرم و فریدون‌شهر از استان اصفهان خارج می‌شود و دسترسی به آن نیست. 

منصور شیشه‌فروش امروز در گفت‌وگو با  فارس در اصفهان با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هکتار از عرصه‌های زیست محیطی و پناه‌گاه‌های حیات وحش استان با کم آبی و کم علوفگی مواجه هستند، اظهار داشت: ۴۰ درصد کاهش بارندگی در مناطق غرب و سرشاخه‌های استان و ۵۰ درصد کاهش بارندگی در شرق استان را شاهد هستیم.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به کاهش ۵۳ درصدی آب مخازن سدهای استان گفت: شدیدترین وضعیت خشکسالی در چند سال گذشته در استان اصفهان حاکم شده است و سبب خشکی کامل رودخانه زاینده‌رود به مدت ۱۱ ماه شده، خشکی چاه‌ها و چشمه‌ها و کاهش کیفیت آب نیز از اثرات خشکسالی بوده است.

 

وی با بیان اینکه ۳۱۶ روستا در استان با تانکر آبرسانی می‌شود، بیان کرد: این روستاها بیشتر در اطراف رودخانه زاینده‌رود و یا فریدون‌شهر و سمیرم که رودخانه دارند، واقع شده است، حجم زیادی از آب رودخانه‌های سمیرم و فریدون‌شهر از استان اصفهان خارج می‌شود و دسترسی به آن نیست.

 

حق‌آبه‌های کشاورزی و زیست محیطی استان تأمین نشده است

شیشه‌فروش با بیان اینکه علاوه بر اینکه زاینده‌رود خشک شده، ۹۸ درصد از تالاب گاوخونی هم خشک شده است، عنوان کرد: حق‌آبه‌های کشاورزی و زیست محیطی تأمین نشده است، یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های زیست محیطی و پناهگاه‌های حیات وحش استان که شامل ۴۴ هزار رأس گونه جانوری نادر می‌شوند، منتظر اقدام محیط زیست کشور هستند تا نجات داده شوند، این گونه‌های جانوری نیاز به آب و علوفه دارند و چندین بار به محیط زیست کشور اعلام کرده‌ایم اما تاکنون اقدامی نشده است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه گرمی هوا و کاهش بارندگی، پوشش گیاهی را فقیر کرده است، تأکید کرد: وظیفه ذاتی محیط زیست است که نسبت به تأمین آب و علوفه اضطراری برای این گونه‌های جانوری اقدام کند.

 

وی ادامه داد: به علت کم آبی ۱۰۰ هزار از اراضی کشاورزی کشت نشده و حدود ۴۰۰ هزار اصله درخت قدیمی و کهن در مسیر زاینده‌رود در حال تنش و خشکی است.

 

شیشه‌فروش با اشاره به طرح آبرسانی اصفهان بزرگ  بیان کرد: بیش از ۲ ماه است که ۳۸۰ روستا و ۵۷ شهر استان اصفهان با کم آبی و قطعی مواجه هستند و سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ ۴.۳ متر مکعب کمبود آب دارد، وزارت نیرو باید به صورت ویژه مانند دریاچه ارومیه، زاینده‌رود را احیا کند و حق آبه‌های کشاورزی و زیست محیطی زاینده‌رود را تأمین کند.

 

 بحران آب اصفهان,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه وزارت نیرو و محیط زیست باید از طرح‌های انتقال آب به حوضه زاینده‌رود حمایت کنند و این جزو درخواست‌های مهم استان اصفهان است، افزود: به دلیل خشکسالی کانون‌های گرد و غبار فعال شده است و از ابتدای سال تاکنون به دلیل گرد و غبار ناشی از خشکسالی با روزهای ناسالم در استان روبه رو بوده‌ایم، زمین‌های کشاورزی کشت نشده و به کانون گرد و غبار تبدیل شده و وزش باد در آن‌ها خیزش ایجاد می‌کند.

 

۴۰۰ صنعت آلاینده در استان باید استانداردسازی کنند

وی با اشاره به اینکه قبل از ورود به پاییز و زمستان جلسات آلودگی هوا را برگزار کرده‌ایم تا دستگاه‌ها برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند و قانون هوای پاک را اجرا کنند، عنوان کرد: در این جلسه مصوب شد 355 جایگاه سوخت با نظارت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سوخت پاک تحویل دهند و محیط زیست بر مصرف نکردن مازوت نظارت کند.

 

 بحران آب اصفهان,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

شیشه‌فروش ادامه داد: ۴ مطالعه در زمینه پیشگیری و کنترل آلودگی هوای اصفهان توسط دانشگاه صنعتی اصفهان و محیط زیست انجام شده و مقرر شد بازنگری و تبدیل به سناریوهای عملیاتی شود، برای اینکه قبل از رسیدن به فصل پاییز و زمستان برای آلودگی هوا تدبیری اندیشیده شود.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر بهسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی توسط شهرداری‌ها و تسریع در اجرای مترو، گفت: در این جلسه مشخص شدن طرح ترافیکی و نصب دوربین‌ها، معاینه فنی و استانداردسازی خودروهای باری سنگین با نظارت پلیس، صرفه‌جویی در مصرف گاز و بهینه‌سازی موتورخانه ادارات، مصرف بهینه گاز در نیروگاه‌ها، شناسایی و نظارت بر صنایع آلاینده توسط محیط زیست مورد تصویب قرار گرفت.

 

وی با بیان اینکه ۴۰۰ صنعت آلاینده در استان اصفهان تا پاییز وقت دارند که صنایع خود را متناسب با استانداردهای زیست محیطی تطبیق دهند، بیان کرد: محیط زیست استان مکلف شده تیم‌های گشت و نظارت خود را در راستای نظارت بر صنایع تقویت کند و کوره‌های گچ و آجر را ساماندهی کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------