دو سوم درآمد خانوار در کلانشهرها صرف اجاره مسکن می‌شود



اجاره مسکن,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
طبق اطلاعات وزارت راه و شهرسازی 64 درصد متوسط درآمد خانوار در تهران و کلانشهر‌ها سهم اجاره مسکن است.

 به گزارش فارس،‌ برآورد وزارت راه و شهرسازی از متوسط درآمد خانوار در سال 99 بالغ بر هشت میلیون تومان بوده است.

 

طبق این اطلاعات وزارت راه و شهرسازی متوسط اجاره یک واحد مسکونی 75 متری در سال 99 به صورت ماهانه 5 میلیون و 250 هزار تومان برآورد شد.

 

سهم اجاره بها از درآمد خانوار در سال 99 برای تهران و کلانشهر‌ها 64 درصد است که رقم قابل توجهی می‌شود.

 

این سهم برای سایر مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 59 درصد و شهرهای زیر 200 هزار نفر جمعیت 49 درصد برآورد شده است.

 

دولت تدبیر و امید با شعار مسکن اجتماعی نه تنها گامی در جهت ساخت و خرید مسکن فراگیر برای افراد متقاضی جامعه اقدام نکرد بلکه به واسطه تورم و افزایش مصالح ساختمانی، قیمت آپارتمان افزایش وحشتناک چندین برابری را تجربه کرد.

 

دولت روحانی از سال 92 با حضور عباس آخوندی در جایگاه وزیر راه و شهرسازی سیاستی را در پیش گرفت که بر اساس آن دولت نباید به عرصه ساخت مسکن ورود می‌کرد. آخوندی صراحتا به این دیدگاه خود افتخار می‌کرد و حسن روحانی هم به تازگی نظر خود در تأیید این دیدگاه را آشکار ساخته است.نتیجه عملکرد دولت تدبیر و امید آن شد که مسکن در تهران از متری کمتر از چهار میلیون تومان در ابتدای این دولت، به حدود 30 میلیون تومان رسیده است.

 

از سوی دیگر در روزهای اخیر با سوءمدیریت دولت در روزهای اخیر حتی هزینه ساخت مسکن نیز به شدت افزایش یافته تا جایی که قیمت سیمان به پاکتی 70 تا 100 هزار تومان رسیده و میلگرد هم گران شده است.

 

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در این باره اعلام کرد: از روزی که قطعی برق در کشور شایع شد، قیمت سیمان از کیسه‌ای ۱۵ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان افزایش یافت و قیمت فولاد نیز به چند برابر افزایش پیدا کرد، چرا دولت و دستگاه قضایی نباید به این موضوع ورود کنند؟

 

مدیرعامل بورس کالای ایران هم در نامه‌ای به معاون وزیر صنعت نوشت: به دلیل اجرای برنامه‌های وزارت نیرو در مورد قطع یا ایجاد محدودی در برق مورد نیاز صنایع فولاد و سیمان، تولید شرکت‌های فعال در این دو صنعت به شدت کاهش یافته و به تبع آن عرضه محصولات فولادی و سیمانی در بورس کالا به کمتر از یک سوم حالت عادی رسیده است؛ این کاهش عرضه سبب بروز التهابات جدی در بازار این محصول شده است.

 

در همین زمینه رئیس‌ کانون سراسری بتن آماده و قطعات بتنی ایران در یک نشست خبری تصریح کرد: هم اکنون سیمان در کشور هم کمیاب و هم گران شده است. سیمان کیسه‌ای که قبلاً ۲۵ هزار تومان بود هم اکنون به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. مهرداد نظارت با‌ اشاره به اینکه طی یک ماه سیمان فله ۳۰۰ درصد گران شده گفت: با این شیوه فروش سیمان حداقل ۳۰ درصد افزایش قیمت در بحث ساخت مسکن خواهیم داشت.

 

با این اوضاع معلوم نیست مستاجران در ماههای آتی چگونه باید از پس اجاره‌های رو به افزایش خانه‌ها که ناشی از کمبود عرضه است برآیند. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------