خسارت لوازم برقی‌ مان را چطور دریافت کنیم؟



خسارت لوازم برقی‌ ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
آنقدر برق‌مان رفت تا دیگر تلویزیون مان روشن نشد... .  

اگرچه افزایش دمای هوا طی دو ماه اخیر موجب رکوردزنی در مصرف برق و به دنبال آن قطعی برق در کشور شده است، اما شهروندان علاوه بر گلایه از این خاموشی های پی در پی، از آسیب و خرابی وسایل برقی خود گزارش می‌دهند، از سوی دیگر در گزارش های غیررسمی بسیاری از مغازه ها و تعمیرگاه های لوازم خانگی عنوان می کنند که میزان تقاضا برای تعمیر وسایل برقی در اصفهان افزایش یافته که شاید یکی از دلایل آن قطعی برق باشد.

 

مرد جوانی به ایسنا می گوید: در قطعی های مکرر برق طی روز اخیر، پمپ آب مجتمع مسکونی دوازده طبقه مان خراب شد که تعمیر آن برای اهالی، حدود ۱۰ میلیون تومان آب خورد، مرد دیگری هم از خرابی پمپ آب ساختمان پنج واحدشان می گوید: که تعمیر آن حدود ۵۰۰ تومان شد.

 

خانم دیگری هم می گوید: در زمان نظافت منزل و جارو کردن یکی دو بار برق قطع شد و بعد از یک ماه موتور جاروبرقی که حدود یک سال پیش خریداری کرده بودیم، سوخت و ناچار شدیم هزینه زیادی برای تعمیر آن پرداخت کنیم. این روزها خرید وسیله برقی نو، بسیار سخت است و ناچار به تعمیر هستیم.

 

دختر جوانی هم از خرابی تلویزیون شان در جریان خاموشی های مکرر طی دو ماه گذشته می گوید که در نهایت بعد از یکی از همین خاموشی ها، تلویزیون مان دیگر روشن نشد و هنوز بعد از یک ماه و نیم به دلیل نبود قطعه آسیب دیده که حدود ۵ میلیون تومان است، قادر به تعمیر آن نشده ایم، از سوی دیگر پدرم در شرایط فعلی قادر به خرید تلویزیون جدید نیست.

 

به گفته اهالی یکی از مجتمع های مسکونی محدوده شرق اصفهان، در خاموشی های اخیر هر دو آسانسور مجتمع دچار آسیب و خسارت شد که شرایط را برای ساکنان سخت کرد، نه تنها برخی در زمان قطعی در آسانسور گیر کردند، بلکه اهالی ناچارند ۱۵ طبقه را با پله بالا و پایین بروند.

 

 خانمی هم از نوسانات برق منزل شان در این خاموشی ها می گوید که سیستم برق ماشین ظرفشویی شان دچار خسارت شد که نزدیک یک میلیون تومان برای تعمیر آن هزینه کردند.

 

مرد میانسالی هم از خرابی سیستم ایمنی و دوربین مدار بسته فروشگاه خود گلایه می کند که در این قطعی های مکرر برق، نه تنها طعم بی برقی را چشیدیم، بلکه لوازم برقی مان هم دچار آسیب و خسارت شد.

 

اینها بخشی از گزارش و گلایه های مردم از خسارت و آسیب وسایل برقی شان در پی خاموشی های اخیر به ایسنا بود، اگرچه مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین شرکت توانیر چندی پیش اعلام کرد که مشترکان نگران دریافت خسارات برقی خود که به دلیل قطع و وصل برق پیش آمده نباشند، چراکه به راحتی می توانند درخواست خود را در سامانه درج کنند و قطعا پیگیری خواهد شد.

 

به گفته عبدالامیر یاقوتی، بر اساس بیمه مشترکان اگر خسارتی بر دارایی مشترکان خانگی یا سایر مصارف تحمیل شود که منشا آن برق باشد، در چارچوب قرارداد بیمه خسارت مشترکان و مفاد قرارداد پرداخت خواهد شد. در ابتدا لازم است مشترک وارد سایت توانیر و بخش بیمه خسارات مشترکین شود و یا از طریق جستجو در موتورهای جستجوگر به راحتی وارد سایت مورد نظر شود و درخواست خود را ثبت کند.

 

خسارت مشترکان برق سریع تر پرداخت شود

اما گویا هنوز به درخواست برخی هموطنان برای پرداخت خسارت به وسایل برقی شان از سوی توانیر پاسخ داده نشده است تا جایی که روز سه شنبه «عباس مقتدایی در نامه ای به اردکانیان-وزیر نیرو در نامه ای به وزیر نیرو با اشاره به گلایه مردم از افزایش چشمگیر قطعی برق تاکید کرد که باید هر چه سریع تر خسارت مشترکان برق پرداخت شود.

 

عباس مقتدایی در نامه خود نوشته بود که در روزهای اخیر قطعی برق به ویژه در استان و شهرستان اصفهان، افزایش چشمگیری داشته و هموطنان در این خصوص گلایه جدی دارند. در برخی محلات و مناطق، برق منازل و اصناف دو الی سه بار در روز قطع شده است. باتوجه به اینکه وسایل برقی برخی هموطنان در این قطعی ها دچار آسیب جدی شده و با توجه به هزینه بالای تامین و خرید وسایل برقی، مستدعی است دستور فرمایید با قید فوریت نسبت به پرداخت خسارت اقدام شود.

 

او تاکید کرد که طبق اطلاعیه های قبلی آن وزارتخانه، تاکنون خسارت ها پرداخت نشده و قول پرداخت خسارت برای ماه های آینده داده شده، این درحالیست که برخی وسایل برقی و ضروری هموطنان دچار آسیب جدی شده و به واسطه تورم و مشکلات معیشتی، برخی از این عزیزان درحال حاضر منبع مالی موردنیاز جهت خرید آن وسایل را در اختیار ندارند.»

 

از سوی دیگر بسیاری از شهروندان بر این باورند، پروسه درخواست و دریافت خسارت ناشی از قطعی های برق طولانی است و در این کرونا آنقدر باید پیگیری کنیم و در نهایت ناچار می شویم با هزینه خودمان، وسایل برقی را نو و یا تعمیر کنیم، اما در این شرایط اقتصادی، خاموشی ها خسارت سنگینی را روی دوش خانواده ها گذاشته است و در اصل مرجعی پاسخگو نیست.

 

شهروندان باید تا ۴۸ ساعت ثبت درخواست خسارت کنند

البته مدیر دفتر نظارت بر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت توزیع برق اصفهان با اشاره به اینکه با قطعی برق امکان آسیب به وسایل برقی وجود دارد که البته راه هایی برای کاهش آن پیش بینی می شود، می گوید: مشترکان خسارت دیده می توانند از طریق سامانه ۱۲۱ و اپلیکیشن برق من خسارات خود را ثبت و ارائه کنند که این اطلاعات بر روی نرم افزار ناب پیاده سازی می شود و سپس به نرم افزار خسارات لینک می شود که همکاران ایمنی مناطق ۱۰ گانه آن را بررسی می کنند

 

به گفته عباسپور، شرکت توزیع برق اصفهان تنها شرکتی است که علاوه بر اینکه خسارات احتمالی ناشی از نوسانات برق به وسایل الکتریکی را پرداخت می کند حتی خسارات ناشی از عیب داخلی را نیز پرداخت می کند، چراکه یکی از رسالت های شرکت توزیع برق اصفهان رضایتمندی مردم است.

 

او تاکید می کند: شهروندان خسارت دیده باید حداکثر تا ۴۸ ساعت خسارات لوازم برقی خود را برای شرکت توزیع برق اصفهان محرز کنند که البته در زمان هایی که تعطیل است تا ۷۲ ساعت باید برای اطلاع رسانی به شرکت اقدام کنند.

 

میزان پرداخت خسارات چقدر است؟

او توضیح می دهد: به مشترکین عنوان می شود که وسیله ای که خسارت یافته را تعمیر کنند و فاکتور آن را در اختیار شرکت توزیع برق اصفهان قرار دهند و همچنین اگر قابل تعمیر نبود می توانند تعویض کنند و برای تعمیر و یا تعویض باید فاکتور کامل با سربرگ، تاریخ و مهر و ...ارائه شود، همچنین مشترکین خسارت دیده باید فاکتورهای تعویض یا تعمیر را بر روی اپلیکیشن برق من بارگذاری کند که در این زمینه آیین نامه ها و مصوباتی وجود دارد.

 

به گفته عباسپور، اگر مبلغ خسارت زیر یک میلیون تومان باشد کمیته منطقه پس از بررسی آن را تصویب می کند و اگر مبلغ بالای یک میلیون تومان باشد توسط کمیته عالی در ستاد به بحث و بررسی گذاشته می شود و همچنین اگر میزان خسارت مبلغ ۵ میلیون تومان باشد کمیته امور و کمیته عالی خسارت مسیر بررسی را طی می کند و مبلغ بالاتر از ۵ میلیون تومان در هیات مدیره مورد مداقه قرار می گیرد.

 

وی به کاهش خسارت به لوازم برقی خانگی اشاره کرد و گفت: اگر مشترکین از دستگاه های محافظ برق در ورودی لوازم برقی استفاده کنند به طور قطع در کاهش خسارات بسیار موثر است و به کارگیری ارت ساختمان و متصل شدن به نول یکی دیگر از این راهکارها است و دیگر اینکه با توجه به اینکه اعلام خاموشی ها در شرکت توزیع برق اصفهان مشخص است مشترکین می توانند قبل از قطع برق وسایل الکتریکی خود را از مدار خارج کنند.

 

مردم با شرکت های توزیع طرف هستند نه بیمه

اما سخنگوی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان نیز در این باره به ایسنا، توضیح می دهد: باید توجه داشت موضوع بیمه و پرداخت خسارت به وسایل برقی آسیب دیده بابت قطعی برق همچنان پا برجاست که مشترکین می توانند از طریق اپلیکیشن برق من ثبت درخواست کرده یا درخواست خسارت خود را از طریق تلفن ۱۲۱ ثبت کنند.

 

محمدعلی علی‌اکبری با تاکید بر اینکه مشترکین بعد از خرابی وسیله برقی خود ناشی از قطعی برق باید حداکثر تا ۴۸ ساعت درخواست خود را ثبت کنند تا امکان ردیابی و پیگیری باشد، تصریح می کند: در این تماس ها موارد مشابه در آن منطقه معمولا بررسی می شود تا مشخص شود به ازای آن خاموشی به وسایل برقی چندین مشترک آسیب وارد شده است.

 

او با اعتقاد بر اینکه نمی شود برق یک مجتمع قطع شده باشد و تنها وسیله برقی یک مشترک دچار آسیب شود، می گوید: بنابراین با اطلاع رسانی هر چه سریع تر مشترکین در گزارش های خود در تصمیم گیری برای آن منطقه می توان سریع تر به جمع بندی رسید.

 

سخنگوی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه مردم نگرانی بابت تجهیزات برقی خود در خاموشی ها اخیر نداشته باشند، تاکید می کند: در صورت وجود مشکل امکان بررسی خسارت و پرداخت آن از سوی شرکت های توزیع وجود دارد، البته باید توجه داشت در شرایط فعلی اقتصادی، خرابی یک وسیله برقی مشکلات زیادی برای مردم به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثال اگر یک یخچال ساید ۱۰۰ میلیونی خراب شود، افراد دیگر توان جبران خسارت و یا خرید دوباره آن را ندارند.

 

او درباره بیمه خرابی وسایل برقی ناشی از قطعی برق، توضیح می دهد: تفاوتی ندارد که کدام شرکت بیمه باشد و شرکت های توزیع برق خود هماهنگی های لازم را در این باره انحام می دهند و مشترکین نیاز به مواجهه با شرکت های بیمه برای دریافت خسارت را ندارند.

 

ناچار به مدیریت مصرف هستیم

علی اکبری درباره ورند درخواست دریافت خسارت خرابی لوازم برقی ناشی از قطعی برق، توضیح می دهد: بعد از اینکه درخواست مشترک ثبت شد، کمتر از ۲۴ ساعت و یا در نهایت ۴۸ ساعت شرکت توزیع برق با وی برای بازدید حضوری هماهنگ می کند و با شناسایی و بررسی وسیله آسیب دیده، میزان خسارت آن برای پرداخت برآورد می شود.

 

او درباره میزان تماس اصفهانی ها بابت خرابی وسایل برقی ناشی از قطعی برق، می گوید: با توجه به اینکه هنوز این روند ادامه دارد، هنوز آمار دقیقی نسبت به این موضوع نمی توان ارائه کرد، چرا که قطعی های مکرر بابرنامه و بی برنامه به وسایل برقی مشترکین آسیب خواهد زد.

 

علی اکبری با بیان اینکه تا اگر مدیریت مصرف داشته باشیم و مصرف از تولید کمتر شود، خاموشی ها برطرف می شود، تصریح می کند: امروز توان تولید برق کشور با میزان مصرف همخوانی ندارد، از سوی دیگر نمی توان در کوتاه مدت به تولید برق کشور اضافه کرد و یا نمی توان سدهای خالی از آب را برای نیروگاه های برقابی پر کرد، بنابراین ناچار به مدیریت مصرف هستیم.

 

او با بیان اینکه در حوزه مصرف اگر مشترکین دو درجه دمای کولر گازی خود را افزایش و یا کولرهای آبی خود را بر دور کُند قرار دهند می توان مدیریت مصرف انجام داد، توضیح داد: در فصل گرما به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی حدود ۲۵ هزار مگاوات برق اختلاف مصرف نسبت به فصل زمستان داریم که این معادل مصرف برق چند کشور همسایه ایران است.

 

وی به مشترکین توصیه می کند که همواره از دستگاه های محافظ برق در ورودی لوازم برقی استفاده کنند که به طور قطع در کاهش خسارات بسیار موثر است و به کارگیری ارت ساختمان و متصل شدن به نول یکی دیگر از این راهکارهاست.

 

 به گفته سخنگوی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، با توجه به اینکه اعلام خاموشی ها در شرکت توزیع برق اصفهان مشخص است مشترکین می توانند قبل از قطع برق وسایل الکتریکی خود را از مدار خارج کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------