قيمت‌ها در بازار اجاره باز هم بالاتر رفته است



بازار اجاره ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

رستم قاسمي، وزير راه و شهرسازي در پيامي توئيتري نوشته است: «اولين گام در حوزه مسكن، برداشتن تيغ تيز بي‌سرو ساماني ‌اجاره از گلوي نحيف اقشار آسيب‌پذير است». دولت سيزدهم وعده داده تا با ساخت يك ميليون واحد مسكوني در سال، اوضاع بازار مسكن را به كنترل درآورد.

 

رستم قاسمي نيز كه از سوي ابراهيم رييسي ـ رييس‌جمهور ـ به عنوان وزير پيشنهادي راه و شهرسازي به مجلس معرفي شده، در توئيتي بر اولويت قرار دادن بازار اجاره تاكيد كرده است. از زمستان 98 كه شيوع كرونا در كشور اعلام شد تا بهار سال جاري متوسط افزايش نرخ اجاره براي خانواده‌هايي كه تغيير اجاره‌بها داشته‌اند بين 31.6 تا 41.2 درصد اعلام شد. حالا گزارش شده كه مالكان به بهانه رشد تورم، افزايش قيمت مصالح ساختماني و عقب ماندگي نرخ رشد اجاره از قيمت مسكن، نرخ‌هايي را پيشنهاد مي‌دهند كه از توان مستاجران خارج است. در عين حال اغلب اجاره‌نشين‌ها قرارداد خود را تمديد مي‌كنند و كماكان گزارش‌هاي ميداني از تعيين اجاره‌بها بالاتر از سقف مجاز مشخص شده توسط ستاد ملي كرونا حكايت دارد.

 

اين در حالي است كه مصوبه ستاد كشوري مقابله با كرونا، به صراحت افزايش اجاره‌بها در شهرهاي بزرگ را تا سقف 25 درصد و براي شهرستان‌ها تا سقف 15 درصد مجاز دانسته بود. اما جهش‌هاي تازه در اجاره‌بها، نشان مي‌دهد كه شرايط براي مستاجران تهراني سخت‌تر شده و آنها نيز ترجيح داده‌اند براي عبور از مشكلات فعلي، از تهران خارج شده و به شهرهاي اقماري بروند. 

 

گزارش‌هاي منتشرشده از سوي مركز آمار نشان مي‌دهد كه روند تورمي اجاره در ايران از سال 97 و با جهش‌هاي ارزي بسيار تند شد به گونه‌اي كه رشد نقطه به نقطه شاخص قيمت مسكن در خانوارهاي شهري هم گام با اجاره در ايران روندي صعودي داشته و به بالاترين حد خود در اين مقطع رسيده است. تورم نقطه‌اي در بهار سال جاري در بخش مسكن 29.3 و در بخش اجاره نيز 29.1 درصد است.

 

اعتماد

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------