سقوط قیمت نفت با صعود کرونای دلتا در جهان



 قیمت نفت,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
قیمت نفت در معاملات هفته گذشته به دنبال صعود دوباره مبتلایان به کرونای دلتا در کشورهای جهان، حدود ۱۰ درصد پایین آمد. 

به گزارش ایرنا، کرونا همچنان مهمترین عنصر تاثیرگذار بر بازارهای مختلف جهان است و تا زمانی که پایان همه‌گیری این بیماری مشخص نشود نمی‌توان روند قیمت‌ها را در این بازارهای پیش‌بینی کرد. 

 

بازار نفت شاید بیش از سایر بازارها از همه‌گیری ویروس کرونا تاثیر گرفته باشد زیرا با تعطیلی برخی از بخش‌های اقتصاد برای مقابله با شیوع این ویروس، تقاضا برای نفت خام کاهش چشمگیری پیدا کرد. 

 

اگرچه روند واکسیناسیون و البته کاهش تولید اوپک پلاس توانست قیمت‌ها را تا ۷۰ دلار در هر بشکه بالا بیاورد، اما شیوع دوباره ویروس کرونا با سویه دلتا دوباره قیمت‌ها را کاهشی کرده است. 

 

به دنبال آن قیمت نفت در هفته گذشته، کاهشی بود زیرا محدودیت‌های اعمال شده توسط کشورها برای مقابله با گسترش سویه دلتا ویروس کرونا سبب افزایش نگرانی‌ها درباره بهبود تقاضای سوخت شده است.

 

قیمت نفت خام همچنان تحت فشار است زیرا گسترش سریع سویه دلتا ویروس کرونا بر چشم‌انداز تقاضا تاثیر می‌گذارد. 

 

از سوی دیگر، گزارش‌ داخلی کمیته مشترک فنی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) در روز پنجشنبه (۲۸ مردادماه) نشان داد سطح پایبندی این ائتلاف به توافق کاهش تولید در ماه ژوئیه به ۱۰۹ درصد رسیده است، این رقم در ماه پیش از آن ۱۱۳ درصد بود.

 

احتمال می‌رود دلیل این کاهش پایبندی، بازگشت ۴۰۰ هزار بشکه‌ کاهش عرضه داوطلبانه عربستان باشد. این کشور تعدیل کاهش تولید داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای خود را در بازه زمانی ماه‌های فوریه تا آوریل اجرا کرد.

 

این موضوع فشار مضاعفی بر قیمت نفت و کاهش آن داشته زیرا در شرایطی که تقاضا افت کرده، عرضه نفت به بازار افزایشی شده است. 

 

گزارش ماهانه بازار نفت اوپک که هفته گذشته منتشر شد نشان داد میانگین تولید نفت این سازمان در ماه ژوئیه ۲۶ میلیون و ۶۵۷ هزار بشکه در روز بوده و ۶۳۷ هزار بشکه در روز نسبت به ماه ژوئن افزایش داشته است. بیشتر این افزایش تولید مربوط به عربستان، عراق و نیجریه بود.

 

روسیه هم برای نخستین بار در سه ماه گذشته تولید خود را افزایش داده است.

 

با توجه به این موارد، قیمت نفت برنت بیش از ۸ درصد از ارزش خود را از دست داد و در حالی که معاملات هفتگی خود را با قیمت ۷۰ دلار و ۵۹ سنت آغاز کرده بود در پایان معاملات هفته به ۶۵ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه رسید. 

 

نفت شاخص آمریکا اما سقوط بیشتری را تجربه کرد و بیش از ۱۰ درصد پایین آمد. این افت قیمت باعث شد تا نفت شاخص آمریکا از ۶۸ دلار و ۴۴ سنت به ۶۲ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه برسد. 

 

به گزارش ایرنا، همه‌گیری کرونا در جهان، قیمت نفت را دستخوش تحول کرده با این حال تلاش کشورهای تولید کننده نفت اوپک پلاس در قالب توافق کاهش تولید توانسته بازار نفت را تا حد زیادی متعادل نگه دارد. 

 

این توافق حداقل تا یک سال آینده اجرا خواهد شد تا در مجموع ۹.۷ میلیون بشکه‌ای که از بازار نفت خارج شده بود، به تدریج به این بازار بازگردد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------