آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بهار امسال با افزایش قیمت خودرو آغاز شد/ رشد بهای خودروهای داخلی به طور میانگین ۴۷میلیون تومان بود

بررسی بازار خودرو از ابتدای فروردین تاکنون نشان می‌دهد سال ۱۴۰۳ با تلاطم بازار آغاز شده است. به گزارش خبرآنلاین، این دومین…

چرا حبوبات در بازار گران شده است؟



حبوبات ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
رئیس اتحادیه صنف عمده فروشان و مواد غذایی مشهد گفت: در ۶ماهه ابتدایی سال جاری در محصولاتی همچون حبوبات قیمت‌ها افزایش داشته است. کم‌آبی و خشکسالی اخیر در سطح کشور تاثیر بسزایی در تولید برخی اقلام داشته و باعث کاهش کیفیت و کمیت محصولات غذایی از جمله برنج و حبوبات شده است. 

سید حسینعلی شرف‌ زاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص قیمت حبوبات در بازار اظهار کرد: با شروع نیمسال دوم سال جاری افزایش چندانی در قیمت حبوبات نداشتیم و تنها در دو محصول نخود کرمانشاهی و ماش خارجی افزایش قیمت به ترتیب ۴۰۰ و ۱۰۰۰ تومان دیده می‌شود. البته قیمت ماش نیز ۱۰ درصد افزایش داشته است و علت آن کمبود در بازار و نرسیدن فصل برداشت این محصول است. ‌

 

وی افزود: قیمت برخی از محصولات نسبت به یک ماه اخیر با کاهش روبه‌رو بوده است که شامل کاهش ۵ درصدی در نخود و کاهش ۸ درصدی در لوبیا قرمز و لوبیا چیتی است.

 

رئیس اتحادیه صنف عمده‌ فروشان مواد غذایی مشهد  ضمن اشاره به افزایش قیمت حبوبات نسبت به مدت مشابه سال گذشته عنوان کرد: در ۶ماهه ابتدایی سال جاری در محصولاتی همچون عدس ۳۰ درصد، لپه ایرانی ۴ درصد، نخود ایرانی۲۰ دردصد، لوبیا قرمز۳۰ درصد، لوبیا چیتی۳۳ درصد و ماش ۱۲ درصد قیمت‌ها روند افزایشی داشته است. در نیمسال دوم سال گذشته نیز با افزایش قیمت کالاهایی همچون عدس با ۱۰ درصد، نخود ایرانی با ۳۰ درصد، لوبیا قرمز با ۵ درصد و لوبیا چیتی با ۳۲ درصد افزایش روبه‌رو بودیم.

 

هم اکنون در بازار حبوبات کمبود محصول نداریم اما خریدار کم است

شرف زاده تصریح کرد: هم اکنون در بازار حبوبات کمبود محصول نداریم اما خریدار کم است. این نکته نیز  قابل توجه است که افزایش برخی محصولات مانند عدس به دلیل افزایش قیمت جهانی آن بوده است و احتمال می‌رود تا چند روز آینده و با برداشت محصول، عدس به بازار وارد شود.

 

وی با توجه به قیمت کنونی سویا خاطرنشان کرد: هم اکنون سویا موجود در بازار با قیمت قبل به فروش می‌رسد و در صورت تزریق به بازار به علت آزادسازی واردات آن با قیمت خریداری شده عرضه خواهد شد. در حال حاضر کارخانه‌دار سویا را با ارز آزاد خریداری و وارد کشور می‌کند.

 

بسیاری از محصولات مانند عدس و ماش وارداتی است

 

رئیس اتحادیه صنف عمده‌ فروشان مواد غذایی مشهد افزود: بسیاری از محصولات ما مانند عدس و ماش وارداتی است و تنها محصولاتی مانند لوبیا قرمز و نخود در داخل کشور تولید می‌شود. کشورهای صادرکننده حبوبات به ایران شامل قرقیزستان، کانادا و ترکیه است.

 

شرف‌زاده با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و تاثیر آن در تولید محصول عنوان کرد: کم‌آبی و خشکسالی اخیر در سطح کشور تاثیر بسزایی در تولید برخی اقلام داشته و باعث کاهش کیفیت و کمیت محصولات غذایی از جمله برنج و حبوبات شده است.

 

وی در ادامه گفت: درباره افزایش قیمت برخی مواد غذایی در نیمسال دوم نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت، اما احتمال می‌رود در محصولاتی مانند برنج، رب و حبوبات افزایش قیمت را شاهد باشیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------