۵۰۰ تن ماده اولیه شیرخشک نوزاد در معرض فساد/اختلاف بر سر ارز دولتی و نیمایی



 ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد با بیان اینکه ۵۰۰ تن ماده اولیه تولید شیرخشک نوزاد در گمرک مانده و ترخیص نشده است، گفت: وزارت بهداشت معتقد است شیرخشک نوزاد دارو است و باید ارز دولتی دریافت کند ولی وزارت صمت می گوید شیرخشک نوزاد غذاست و باید با ارز نیمایی ترخیص شود. این اختلاف نظر دو وزارتخانه و تعلل منجر به این شده که بخشی از این مواد فاسد و از چرخه مصرف خارج شوند. 

هانی تحویل زاده در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا ۵۰۰ تن ماده اولیه تولید شیرخشک از گمرک ترخیص شده است یا خیر، گفت: همچنان اختلاف دو وزارتخانه بهداشت و صنعت پابرجاست. وزارت بهداشت معتقد است شیرخشک دارو است و باید ارز دولتی به آن تعلق گیرد ولی وزارت صنعت می گوید شیرخشک غذا بوده و نباید به آن ارز دولتی تخصیص داد.

 

وی ادامه داد: وزارت صنعت معتقد است براساس مصوبه سال ۱۳۹۹ نباید به غذا ارز دولتی داد  و بایذ ماده اولیه شیرخشک نوزاد با ارز نیمایی ترخیص شوند. اگر وزارت بهداشت این موضوع را قبول کند قیمت شیرخشک دو برابر خواهد شد. ولی این وزارتخانه برای جلوگیری از افزایش قیمت ها حاضر شده که ۵۰۰ تن ماده اولیه شیرخشک خراب شود ولی قیمت تغییری نکند.

 

رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد اضافه کرد: به همین دلیل ۵۰۰ تن ماده اولیه شیرخشک همچنان در گمرک مانده و بلاتکلیف هستیم. در حقیقت این موضوع تبدیل به یک کلاف سردرگم شده است و این دو وزارتخانه نمی توانند برای یک ماده تعیین و تکلیف کنند که آیا شامل ارز دولتی می شود یا خیر؟

 

وی تصریح کرد: متاسفانه دولت جدید هم برای اینکه قیمت ها بالا نرود روال قیمت گذاری دستوری را  پیش گرفته است.

 

بنابر گفته این فعال بخش خصوصی بخشی از این مواد اولیه شیرخشک فاسد شده و قابل استفاده نیست.

 

تحویل زاده با بیان اینکه قیمت ماده اولیه شیرخشک تولید داخل ۵ برابر ارز دولتی است و استفاده از آن صرفه اقتصادی ندارد، گفت:اگر ارز دولتی به مواد اولیه شیرخشک نوزاد تعلق نگیرد، قیمت آن دو برابر خواهد شد. البته پیشنهادهای بسیاری در این زمینه ارائه کردیم مثلا اینکه دولت می تواند به جای تخصیص ارز دولتی به  واردات ماده اولیه به خانواده ها در قالب کارت های الکترونیکی خرید کالا،  یارانه دهد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------